7.1.2019 12:00
Pienet muotoiluyritykset kansainvälistyvät yhteisviennillä
Kansainväliset messut ovat hyvä paikka luoda vienti- ja muita yhteyksiä. Erityisesti pk- ja mikroyritykset hyötyvät messuavustuksesta.
Muotoilu on vakiinnuttanut asemaansa osana suomalaista elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa.
Muotoiluun erikoistuvien desing-yritysten kotimarkkinat ovat Suomessa pienet, ja vain kansainvälistymällä on mahdollista saavuttaa isompia markkinoita. Kansainväliset messut ovat keskeinen keino viedä suomalaista muotoilua maailmalle.
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland myöntää pk-yrityksille messuavustusta yhteisvientiin. Rahoituksen myöntäminen edellyttää, että vähintään neljä yritystä muodostaa yhteisvientiä varten ryhmän. Hakijayrityksellä on oltava kyky ja edellytykset kasvaa ja kansainvälistyä.
Lapin ammattikorkeakoulussa tehdyssä YAMK-opinnäytetyössä selvitettiin yhteisvientihankkeeseen osallistuneiden yritysten kokemuksia avustusmuodon toimivuudesta. Tutkimuksen teki Eeva-Liisa Tepsa osana tradenomi YAMK-tutkintoaan. Työn toimeksiantajana oli Business Finland.
Selvitystä varten haastateltiin kahdeksaa suomalaista design-alan yritystä, jotka osallistuivat merkittävään kansainväliseen messutapahtumaan Salone Del Mobilessa Milanossa Italiassa huhtikuussa 2017. Milanossa järjestetty messutapahtuma on design-maailman suurin vuosittainen tapahtuma, joka kokoaa tärkeimmät vaikuttajat ja toimijat globaalisti. Messutapahtumaan osallistui 331 000 ammattilaista ja yli 2400 näytteilleasettajaa 165 maasta.
Messuavustus yhteisvientihankkeena
- Jotta suomalainen muotoilu ei menetä asemaansa kansainvälisesti, tulee luovien alojen kansainvälistymiseen panostaa, jotta muotoiluala säilyttäisi tai ehkä jopa parantaisi asemiaan globaalisti, Eeva-Liisa Tepsa tähdentää.
Tutkimukseen osallistuneitten yritysten mukaan avustus oli erittäin tärkeä, ja tuki auttaa Suomea pysymään laadukkaan muotoilun kärkimaana.
- Messuavustus on määrällisesti suhteellisen pieni tuki, mutta sen ansioista olemme voineet aloittaa kansainvälistymisen. Toivoisimme, että tukea voisi saada jatkossakin. Se on yksi tehokkaimmista tukimuodoista alallamme, toteaa tutkimukseen osallistuneen Nikari Oy:n edustaja.
Yhteistyön voima
Tutkimustuloksista selviää, että messujen kaupallisesti kovinta ydintulosta ovat kansainväliset kontaktit ja potentiaaliset jälleenmyyjät. Messujen tuloksena yrityksille syntyi 3 000 uutta kontaktia ja neuvotteluyhteydet jakelukanaviin.
Messujen yksi merkittävä hyöty on kansainvälisessä medianäkyvyydessä. Eeva-Liisa Tepsan mukaan juuri yhteisesiintymisellä pystytään lisäämään yritysten kiinnostavuutta myös median silmissä. Yhteistyössä on voimaa, kun kilpaillaan maailman merkittävien brändien joukossa.
Tiedustelut:
Eeva-Liisa Tepsa, 040 510 7014, eeva-liisa.tepsa(ät)businessfinland.fi