6.10.2021 14:00
Pienet matkailuyritykset kertovat tarinaansa
Tornioon kokoontui 4. – 5. lokakuuta lähes kaksikymmentä matkailuyrittäjää saamaan apua yrityksensä tarinan kertomiseen.
MyStory-hankkeen kaksipäiväisessä työpajassa yrittäjät saivat tukea digitaalisten tarinoiden tekemiseen. Työpajaan osallistui 18 matkailuyrittäjää Revontultentien varrelta Norjasta, Ruotsista ja Suomesta.
Työpaja oli järjestyksessään kolmas ja samalla ensimmäinen, jossa kaikki tukiohjelmassa mukana olevat yrittäjät tapasivat kasvokkain. Ensimmäinen työpaja järjestettiin Norjasta viime talvena, minkä jälkeen yrittäjät alkoivat kirjoittaa tarinoitansa hanketyöntekijöiden ja muiden asiantuntijoiden tuella. Kevään verkkotyöpajassa tarinoista laadittiin videokäsikirjoituksia.
Tornion Minerva-talon työpajassa digitaaliseen tarinan tuotantoon johdattelivat elokuvaohjaaja/projektipäällikkö Antti Haase ja projektisuunnittelija Erson Halili Lapin ammattikorkeakoululta. Asiantuntijat kertoivat osallistujille muun muassa, miten tarinasta tehdään videoita ja näyttivät esimerkkejä elämyksellisistä digitaalisista ratkaisuista. Mobiilivideointi, videoiden tekeminen videokameralla, 360-videot, videoeditointi ja myös videotuotantojen hankinta ostopalveluna tulivat yrittäjille tutuiksi.
Videoita ja verkostoja
Norjan Tromssasta MyStory-hankkeeseen osallistuva Bente Nyvoll kertoo, että on saanut työpajoista paljon irti. Hänen edustamansa Bussing Norway -yritys järjestää tilausmatkoja ympäri pohjoista Norjaa, Ruotsia ja Suomea.
- Yrityksen tarina on valmis, saimme kiteytettyä sen hankkeen asiantuntijoiden avulla, Bente kertoo. Seuraavaksi lähdemme tekemään siitä versioituja videoita eri asiakasryhmiä varten.
Bente ei aio tuottaa videoita itse, mutta tietää nyt, mitä niiden ostaminen itseltä edellyttää, jotta lopputulos palvelee yritystä mahdollisimman hyvin.
- Keskinäinen verkostoituminen on pienille yrityksille myös tärkeää, Bente huomauttaa.
Työpaja päättyi tiistai-iltapäivän digimessuihin, jossa osallistujat pääsivät tutustumaan Lapin ammattikorkeakoulun hankkeissa käytettyihin, uusimpiin digiteknologian sovelluksiin.
Bente Nyvoll tutustui ammattikorkeakoulun FrostBit-laboratorion osastolla laboratorion sovelluksiin ja yrityspalveluihin, joista hänelle kertoi projektisuunnittelija Loru Reinikka.
Seuraavaksi tarinoiden markkinointiin
MyStory-hanke jatkuu kolmella avoimella digitaalisen markkinoinnin webinaarilla joulu-, tammi- ja helmikuussa. Tukiohjelmassa mukana olevat yrittäjät puolestaan kokoontuvat seuraavan kerran markkinointityöpajaan maaliskuussa jossain Revontultentien varrella.
Hanke päättyy vajaan vuoden kuluttua 30.9.2022. Projektipäällikkö Natalia Pulakka kertoo, että vielä ennen hankkeen päättymistä järjestetään loppuseminaari.
- Aiomme julkaista myös käsikirjan, jossa kuvaamme digitaalista tarinallistamista käytännön esimerkkejä hyödyntämällä.
Lisätietoja:
projektipäällikkö Natalia Pulakka, natalia.pulakka(a)lapinamk.fi, p. 044 032 8118.
Pelillistäminen, VR, AR, eye-tracking, haptiset laitteet ja monet muut digiuutuudet olivat monelle pienyrittäjälle entuudestaan outoja. Niiden käytännön sovelluksia esiteltiin kahdeksalla messuosastolla kahden minuutin pitchauspuheiden jälkeen.