kuva
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Esittely / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Lapin AMKin hakijamäärä nousi ennätyslukuihin
1.4.2021 12:00

Lapin AMKin hakijamäärä nousi ennätyslukuihin

Lapin ammattikorkeakoulun hakijamäärä kasvoi 27 prosenttia viime keväästä. Hakijoiden tilannetta parantaa se, että AMK on saanut lisätä aloituspaikkojaan.


Kevään toinen yhteishaku korkeakouluihin päättyi 31.3. Ensisijaisia hakijoita Lapin amkiin oli reilut 700 enemmän kuin vuosi sitten. Kun yhteishaun kaikki hakutoivesijat otetaan huomioon, merkittiin jokin Lapin AMKin koulutusohjelma yhteishakulomakkeille yli 10 100 kertaa, mikä on yli 2 500 merkintää enemmän kuin viime vuonna.

Tutkintokoulutusten kysyntä nousi rajusti jo viime vuonna. Opetusministeriö reagoi tilanteeseen, ja Lapin ammattikorkeakoulu on saanut luvan ottaa ensi syksyksi 1086 uutta opiskelijaa, mikä on 153 enemmän kuin viime syksynä.

Korkeakoulut ovat selvinneet vähin vahingoin koronakriisistä, ja entistä useampi näkee tutkinto-opiskelun parhaana vaihtoehtona. Kevään hakijamäärät ovat Lapin AMKin historian suurimmat.

- Kehittämämme joustavat opiskelumallit ja työelämään kiinnittyvät tutkinnot kiinnostavat. Olen erittäin iloinen siitä, että ensisijaisten hakijoiden määrä kasvoi, se kertoo myös Lapin vetovoiman kasvusta, rehtori Riitta Rissanen kertoo.

Eniten hakijamäärä nousi monimuotoisissa tavoissa opiskella AMK-tutkinto. Hakijoita niihin on tänä vuonna 41 prosenttia enemmän kuin viime keväänä. Hakijoiden onneksi myös aloituspaikkoja on siirretty ja lisätty juuri näihin koulutuksiin. Hakijamäärä nousi hienoisesti myös AMK-tutkintoihin päiväopintoina (6,6 %) .

Hakijamäärän kasvu oli reilua myös ylempiin AMK-tutkintoihin, joissa 1.hakutoivesijalla hakeneiden määrä nousi lähes 28 prosenttia. Lapin AMK Master Schoolissa käynnistyy ensi syksynä kymmenen YAMK-tutkinto-ohjelmaa.

Taulukko. Lapin ammattikorkeakoulun tutkintokoulutuksiin kevään yhteis- ja erillishauissa hakeneet, aloituspaikat ja vetovoiman tunnusluvut vuosina 2020-2021

Hakijamäärät, aloituspaikat ja näiden suhdeluvut vuosina 2020 ja 2021.

Verkko vetää

Kokonaan verkossa järjestettävät koulutukset ovat suosittuja. Lapin AMKissa näitä käynnistyy ensi syksynä yhteensä seitsemän, joista kolme tähtää AMK-tutkintoon ja neljä YAMK-tutkintoon.

Kokonaan verkossa toteutettava tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutus tekee vetovoimassaan insinöörikoulutusten historiaa yli viidellä hakijalla aloituspaikkaa kohden. YAMK-koulutuksista suosituimpana jatkaa monialainen Tiedolla johtamisen asiantuntijakoulutus, jossa hakijoita on enemmän kuin kuusi per aloituspaikka.

Myös verkko- ja kampusopetusta yhdistelevät monimuotokoulutukset ovat suosituimpien joukossa. Terveydenhoitaja AMK-koulutukseen on hakijoita yhtä aloituspaikkaa kohden 5,4. Suosittuja ovat myös sosionomien ja liikunnanohjaajien monimuotokoulutukset, joista molemmista tavoittelee yhtä aloituspaikkaa vähintään neljä ensisijaista hakijaa.

Polku- ja väyläopinnot ovat sujuva tie tutkinto-opiskelijaksi

Kevään yhteishaku on vain yksi tapa hakeutua tutkinto-opiskelijaksi, vaan opiskelupaikka voi aueta myös polku- ja väyläopintojen kautta. Opintojen jälkeen on mahdollista hakeutua erillishaussa (avoimen -väylä) tutkinto-opiskelijaksi. Tällöin hakijan ei tarvitse osallistua yhteishakuun eikä niihin liittyviin valintakokeisiin.

Väylä- ja polkuopinnot ovat melko uusi ilmiö, ja niiden merkitys sujuvana siirtymistapana toiselta asteelta suoraan ammattikorkeakouluun tulee jatkossa kasvamaan.

Hakeutuminen Lapin ammattikorkeakoulun Avoimen ammattikorkeakoulun polku- ja väyläopintoihin avautuu 3.5. klo 8 verkkokaupassa. Koronakriisin vuoksi avoimet opinnot ovat loppuvuoden ajan maksuttomia niille, jotka ovat joutuneet kriisin seurauksena työttömäksi tai lomautetuksi. Paikkoja on rajoitettu määrä. Lue tiedote aiheesta.

Aiheesta muualla:

Opetushallituksen tiedote 1.4.2021: Korkeakouluihin 157 800 hakijaa kevään toisessa yhteishaussa
Lapin AMKin uutiset 2.4.2020: Lapin AMKin hakijamäärä nousi hurjasti



Vaalean ulkoseinä, jossa lapin amkin kyltti.