15.12.2021 8:00
Etävastaanottotoiminnan kehittäminen Tampereen opiskeluterveydenhuollossa
YAMK-opiskelija Katri Kallion opinnäytetyössä kehitettiin Tampereen kaupungin opiskeluterveydenhuollon etävastaanottokäytäntöjä.
Etävastaanotolla tarkoitetaan reaaliaikaisesti videon välityksellä tapahtuvaa vastaanottoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tampereen opiskeluterveydenhuollon asiakkaiden näkemyksiä ja toiveita etävastaanottotoiminnasta sekä yhdessä opiskeluterveydenhuollon henkilöstön kanssa kehittää etävastaanottokäytäntöä.
Opinnäytetyön asiakastutkimuksessa erityisesti esille nousivat etävastaanottotoiminnan tiedottaminen ja ohjeistaminen sekä asiakkaan yksilöllisen tarpeen ja toiveen huomioiminen.
Henkilökunnalle järjestetyssä työpajassa keskusteltiin yhteisistä käytännöistä ja pohdittiin etävastaanoton käyttöä edistäviä asioita. Sähköisten terveyspalvelujen käyttöön kannustetaan niin valtakunnallisesti kuin Tampereen kaupungin strategiassakin.
Opinnäytetyön tavoitteena olikin lisätä etävastaanottojen käyttöä Tampereen opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää muutkin organisaatiot. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä etävastaanottotoiminnan käyttöönotossa ja käytössä tulee huomioida. Opiskeluterveydenhuollon asiakkaiden näkemyksiä kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla ja kerättyä asiakasymmärrystä hyödynnettiin henkilökunnan työpajassa, joka järjestettiin etänä akvaariokeskustelu-menetelmää hyödyntäen.
Opiskeluterveydenhuollon etävastaanotto-ohje päivitettiin ja etävastaanottokäytännöstä tehtiin prosessikaavio.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun käyttö on lisääntynyt viime vuosina Suomessa ja se sopii hyvin myös sähköisten terveyspalvelujen kehittämiseen. Palvelumuotoilun arvopohja on samankaltainen kuin sosiaali-ja terveyspalveluissa, ja myös Tampereen kaupungin palveluita pyritään kehittämään yhdessä käyttäjien ja asiakkaiden kanssa. Palvelumuotoilussa tavoitteena on palvelujen kehittäminen niin, että palvelut vastaisivat sekä asiakkaan tarpeisiin että palveluntarjoajan tavoitteisiin.
Opinnäytetyössä sekä opiskeluterveydenhuollon asiakkaat että henkilökunta pääsivät osalliseksi etävastaanottotoiminnan kehittämiseen. Etävastaanotot eivät täysin voi korvata perinteisiä vastaanottoja, mutta ne tukevat terveydenhuollon toimintaa. Mikäli etävastaanottojen käyttöä halutaan merkittävästi lisätä, tulee niitä aktiivisesti tarjota asiakkaille ja nähdä ne osana normaalia toimintaa.
Asiakkaan oma toive asiointitavasta tulee aina ottaa huomioon ja lisäksi ammattilaisen tulee arvioida, soveltuuko asia hoidettavaksi etävastaanotolla.
Ammattilaiset ovat merkittävässä roolissa etävastaanottotoiminnan onnistumisessa, ja heille tulisi tarjota koulutusta sähköisten terveyspalvelujen käyttöön ja niissä tapahtuvaan vuorovaikutukseen liittyen. Sähköisillä terveyspalveluilla pyritään tuottamaan entistä parempia palveluita, mutta on hyvä muistaa, että vaikutukset ei välttämättä näy heti ja pitkäjänteistä kehittämistyötä tarvitaan.
Lähde: Kallio, K. 2021. Etävastaanottotoiminnan kehittäminen Tampereen kaupungin opiskeluterveydenhuollossa.Opinnäytetyö, Digitaalisten terveyspalvelujen ja hyvinvointiteknologian asiantuntija, Ylempi AMK, Lapin ammattikorkeakoulu