Tiedolla johtamisen asiantuntijakoulutukseen kuuluvassa Mari Nopan YAMK-opinnäytetyössä selvitettiin digitaalisen vastuullisuuden raportoinnin nykytilaa ja tulevaisuudennäkymiä.
Digitalisaatio, ja sen myötä myös digitaalisen vastuullisuus, koskettaa kaikkia organisaatioita. Sidosryhmät vaativat yhä enemmän myös digitaalisuuteen liittyvien vastuullisuustietojen julkaisua, ja parhaimmillaan digitaalisen vastuullisuuden raportoinnista voi muodostua organisaatiolle jopa merkittävä kilpailutekijä.
Opinnäytetyössä todetaan, että digitaalisuus sisältää uhkia ja mahdollisuuksia. Koska digitaalisuudella voi positiivisten vaikutustensa lisäksi olla myös negatiivinen vaikutus yhteiskuntavastuuseen, aihepiiri vaatii organisaatioilta monipuolista analyysia teknologiaa, dataa ja digitaalisia työkaluja kehitettäessä ja käytettäessä.
Lukuisista hyödyistään huolimatta uudet teknologiat, digitaaliset työkalut ja datan käyttö nostavat esiin myös uudenlaisia riskejä ja vastuullisuuskysymyksiä, mikä haastaa myös vastuullisuusraportointia.
Digilainsäädännön seuraaminen ja ketterä käyttöönotto luo digitaaliselle vastuullisuudelle perustan, mutta pelkästään regulaatioon ei pidä nojata, sillä lainsäädäntö ei pysy nopeasti etenevän digitalisaation tahdissa. Digitaalisen vastuullisuuden toteuttamiseen ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa mallia, mutta edelläkävijäyritysten benchmarking sekä erilaisten viitekehysten hyödyntäminen voivat auttaa sen kehittämisessä, ja opinnäytetyössä esitellään myös lukuisia konkreettisia esimerkkejä, miten sitä voi toteuttaa ja miten siitä voi raportoida.
Digitaalisesta vastuullisuudesta raportoidaan ESG-kehyksen mukaisesti
Opinnäytetyössä osoitettiin, että digitaalisen vastuullisuuden kokonaisuus on laaja, ja sen aiheet läpileikkaavat vastuullisuuden ESG-kehystä. Digitaalisen vastuullisuuden ekologinen ulottuvuus tarkastelee organisaaton digitaalisen toiminnan vaikutuksia ympäristön näkökulmasta ja sosiaalinen ulottuvuus taas vaikutuksia sidosryhmiin. Hallinnollinen ulottuvuus sisältää digitaalisen vastuullisuuden aiheiden johtamiseen, koordinointiin ja hallintaan liittyviä teemoja.
On tärkeä huomioida, etteivät teknologiat, data ja digitaalisuus aikaansaa pelkästään hyötyjä. Vastuullisuusnäkökulmasta tarkasteltuna niiden käyttö voi myös tuoda mukanaan positiivisia vaikutuksia yhteen vastuullisuuden ulottuvuuteen ja samaan aikaan negatiivisia vaikutuksia toiseen.
Digitaalinen vastuullisuus laajentaa yhteiskuntavastuuta
Dokumenttianalyysina toteutetussa opinnäytetyössä selvitettiin mitä yritysten digitaalinen vastuullisuus on, miten digitaalisesta vastuullisuudesta raportoidaan sekä mitä teemoja ja mittareita siihen liittyen nostetaan esiin osana vastuullisuusraportointia. Tutkimuksessa havaittiin, että aktiivisimmin digitaalisen vastuullisuuden aiheita käsittelivät vastuullisuusraporteissaan ICT-alan yritykset, mutta vähintään yksi maininta löytyi jokaisen tutkitun yrityksen (13) dokumentista. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että digitaalinen vastuullisuus on yhteiskuntavastuun uusi kerros tai laajennus, joka muuttaa myös vastuullisuusraportointia.
Lisätiedot
Mari Noppa, mari.noppa(at)gmail.com
Opinnäytetyön osoite: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156469