|
Japanilaisen Chinon perheen unelma on täyttymässä: he matkustavat Suomen Lappiin. Taipaleensa varrella he unelmoivat, suunnittelevat, tekevät vertailuja, varauksia ja ostoksia, antavat palautetta ja kertovat elämyksistään. Kaikki tämä tapahtuu verkossa.
Matkailun arktiset hyvinvointipalvelut ja teknologia -hankkeessa tutkittiin teknologisten ratkaisujen hyödynnettävyyttä arktisten hyvinvointipalvelujen kehittämisessä. Tämä Lapin ammattikorkeakoulun hanke oli tyypiltään elinkeinoelämän kanssa verkottunutta tutkimusta, jolle Tekes on myöntänyt EAKR-tukea. Mukana oli viisi lappilaista yritystä, joiden tarpeista lähdettiin liikkeelle.
Raportti tarjoaa sekä teoriaa että käytännönläheisiä esimerkkejä, jotka auttavat niin matkailu- kuin teknologia-alan yrittäjää ymmärtämään internet-kauden matkailijaa. Uusimpien tutkimusten ja esimerkkitarinan avulla avataan sitä, miten sähköinen maailma vaikuttaa matkailijan käyttäytymiseen ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen.
Sähköinen maailma muuttuu huimaa vauhtia. Tämä muutos haastaa matkailualan yrittäjän toimimaan uudella tavalla: matkailija kaipaa sähköisiä kanavia matkustukseen liittyvinä eri ajankohtina. Teknologian ei kuitenkaan pidä antaa hämätä, sen takaa löytyy edelleen tuttu asiakas, jolle sisältö on tärkeä ja joka haluaa kertoa, mistä pitäisi, mitä on tehnyt, mikä onnistui ja mikä ei. Hän kertoo kokemuksistaan jo muille; yrityksen täytyy vain hypätä mukaan keskusteluun.
Raportti sisältää runsaasti linkkivinkkejä, joiden avulla voi jatkaa sähköiseen maailmaan syventymistä. |