|
Digitaalisen vastuullisuusviestinnän tietoperusta luo pohjaa vastuullisuusviestinnän kehittämiselle lappilaisissa matkailuyrityksissä. VALUE-hankkeessa on laadittu konkreettisia kehittämisehdotuksia pilottiyritysten digitaaliselle vastuullisuusviestinnälle ja kehitetään arviointimalli yritysten itsearviointityökaluksi.
Tietoperustassa määritellään vastuullisuusviestinnän käsitettä ja kuvataan matkailuyritysten digitaalisen vastuullisuusviestinnän tavoitteita ja prosessia, kanavia ja toimijoita. Siinä myös avataan tehokkaan vastuullisuusviestinnän ominaispiirteitä ja keinoja. Lopuksi esitellään muutamia vastuullisuusviestinnän kehittämisohjeistuksia ja hahmotellaan alustavia suuntaviivoja arviointimallille.
Vastuullisuusviestintä määritellään tässä tietoperustassa laajemmaksi ilmiöksi kuin pelkkä vastuullisuustekojen markkinointiviestintä. Vastuullisuusviestintä on sidosryhmien vaatimusten kartoittamista ja arviointia, vastuullisuuskäytäntöjen johtamista ja niistä tiedottamista sekä yhteiskunnallista vaikuttamista. VALUE-hankkeen kontekstissa keskitytään kuitenkin lähinnä vastuullisuusviestinnän markkinointiviestinnälliseen ulottuvuuteen.
Vakuuttava ja vaikuttava, vastuullisesti toteutettu vastuullisuusviestintä on hyvän tekemistä ja siitä puhumista. Se on luotettavaa, autenttista, vuorovaikutuksellista, läpinäkyvää, suunnitelmallista ja sopivasti annosteltua.
|