kuva
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Yrityksille ja yhteisöille / Julkaisut / Liiketoiminta ja yrittäjyys

 

Digitaalinen vastuullisuusviestintä – Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa

  Sisko Häikiö & Kati Koivunen
  Liiketoiminta ja yrittäjyys 5/2022 • 57 s. • Sähköinen 
  ISBN 978-952-316-432-1 (pdf)
  Hinta: Ilmainen
  Julkaisu pdf-tiedostona
   
  Digitaalisen vastuullisuusviestinnän tietoperusta luo pohjaa vastuullisuusviestinnän kehittämiselle lappilaisissa matkailuyrityksissä. VALUE-hankkeessa on laadittu konkreettisia kehittämisehdotuksia pilottiyritysten digitaaliselle vastuullisuusviestinnälle ja kehitetään arviointimalli yritysten itsearviointityökaluksi.

Tietoperustassa määritellään vastuullisuusviestinnän käsitettä ja kuvataan matkailuyritysten digitaalisen vastuullisuusviestinnän tavoitteita ja prosessia, kanavia ja toimijoita. Siinä myös avataan tehokkaan vastuullisuusviestinnän ominaispiirteitä ja keinoja. Lopuksi esitellään muutamia vastuullisuusviestinnän kehittämisohjeistuksia ja hahmotellaan alustavia suuntaviivoja arviointimallille.

Vastuullisuusviestintä määritellään tässä tietoperustassa laajemmaksi ilmiöksi kuin pelkkä vastuullisuustekojen markkinointiviestintä. Vastuullisuusviestintä on sidosryhmien vaatimusten kartoittamista ja arviointia, vastuullisuuskäytäntöjen johtamista ja niistä tiedottamista sekä yhteiskunnallista vaikuttamista. VALUE-hankkeen kontekstissa keskitytään kuitenkin lähinnä vastuullisuusviestinnän markkinointiviestinnälliseen ulottuvuuteen.

Vakuuttava ja vaikuttava, vastuullisesti toteutettu vastuullisuusviestintä on hyvän tekemistä ja siitä puhumista. Se on luotettavaa, autenttista, vuorovaikutuksellista, läpinäkyvää, suunnitelmallista ja sopivasti annosteltua.