Koulutus painottuu palvelutalouden johtamisvalmiuksien ja asiantuntijuuden kehittämiseen. Työelämälähtöisyys ja yhteistyö työelämän kanssa korostuu erityisesti opinnäytetyössä, mutta myös opintojaksojen harjoitustyöteemoissa. Koulutus toteutetaan työn ohessa opiskellen, mikä edistää opiskelijan, työyhteisön ja organisaation vuorovaikutteista kehittymistä.
Digiajan palvelujohtaminen -koulutuksen rakenne:
1) Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
2) Ydinosaaminen
3) Profiloiva osaaminen
Koulutuksen laajuus on tekniikan ja liikenteen alalla sekä maa-ja metsätalousalalla 60 opintopistettä ja muilla aloilla 90 opintopistettä.
Koulutus sisältää seuraavat Lapin AMK:n Master Schoolin opetussuunnitelman mukaiset opintojaksot:
1) Tutkimus- ja kehittämisosaaminen, 30 op: Opinnäytetyö 30 op
2) Ydinosaamisen opintojaksot, 25 op
- Creation of Sustainable Future 5 op
- Digitaalinen alustatalous 5 op
- Digitalisoituneen palveluliiketoiminnan johtaminen 5 op
- Työelämän kehittämismenetelmät 5 op
- Vuorovaikutusjohtaminen 5 op
3) Profiloiva osaaminen (5-35 op): Profiloivan osaamisen opintojaksot voit valita yhteisestä monialaisesta Lapin AMK Master School-tarjonnasta. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden rakentaa osaamistarpeitasi vastaavan ja urapolkuasi parhaiten tukevan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (eHOPS). Tarjonnassa on sekä suomenkielisiä että englanninkielisiä profiloivia opintoja seuraavista kokonaisuuksista: digitalisaatio-osaaminen, hyvinvointiosaaminen, johtamisosaaminen, yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen, sosiaali- ja terveysalan esihenkilötyöosaaminen, teknologiaosaaminen, tiedolla johtamisen osaaminen, tulevaisuuden muotoiluosaaminen, tutkimus- ja kehittämisosaaminen sekä uudistuva työelämäosaaminen. Profiloivaan osaamiseen voit valita myös muissa korkeakouluissa tarjolla olevia ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja (EQF7) tai esimerkiksi valtakunnallisen CampusOnlinen YAMK-tasoisia verkko-opintoja.
Opinnäytetyö (30 op) on työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö, joka tehdään ohjattuna prosessina noin 10 opiskelijan muodostamissa teemaryhmissä. Kunkin teemaryhmän sisällä varsinainen opinnäytetyö laaditaan 2-3 henkilön ryhmätyönä. Työ perustuu työelämään liittyvän kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle ja siinä korostuu monialainen yhteistyö ja verkostoituminen.
Katso Opetussuunnitelma 2024
Opinnäytetyö on luonteeltaan työelämän
kehittämistyö joka tehdään joko oman työpaikan, Lapin
ammattikorkeakoulun hankkeen tai muun työelämän organisaation
toimeksiantona.