Opintokokonaisuus koostuu kahdesta 15 opintopisteen osiosta.
Ensimmäisessä, matkailukohteen tuotekehitykseen keskittyvässä osiossa viet eteenpäin yritystäsi ja sen palveluita ja tuotteita ennakoivasti ja asiakaslähtöisesti.
Myyntivaiheessa otat haltuun tulevaisuuden myyntikanavat, lisäät omia kansainvälisiä myyntitaitojasi, kehität tuotteidesi myynti- ja markkinointistrategian kohderyhmän mukaan ja teet myyntimatkan tai vaikka digikampanjan kohdemarkkinoille.
Viemme yhdessä matkailutuotteesi kohti uutta tulevaisuutta. Tarjoamme räätälöityä tuotteistamis- ja myyntiosaamista sekä tukea kansainvälistymiseen.
Ajankohta: toukokuu 2019 – syyskuu 2020
Sisältö, toteutus ja ajankohdat
Koulutus järjestetään monimuotoisesti, osin verkossa.
Lähipäivien aika keskitytään verkostoitumiseen ja oppimiseen. Saat asiantuntijoiden sparrausta ja tukea, sekä keskustelet alan asiantuntijoiden kanssa kesämatkailun mahdollisuuksista.
Lähikontakti- ja verkostoitumistilaisuuksia järjestetään eri paikkakunnilla. Opintojen loppuvaiheessa on mahdollisuus osallistua benchmarking -matkalle Keski-Eurooppaan.
Kilpailukykyinen matkailutuote 15 op
Ennakoiva asiakasymmärrys 5 op
Ajankohta: toukokuu-elokuu 2019
Aloitusseminaari ja lähipäivät toteutetaan Kuopio-Tahko alueella.
Paneudut tulevaisuustiedon hankintaan ja sen hyödyntämiseen: millaisia tulevaisuuden trendejä on nähtävissä, ja miten ne vaikuttavat matkailu- ja ravitsemisalaan.
Tulevaisuustyöpajassa pohdit lähitulevaisuuden haasteita ja havaittavissa olevia trendejä, sekä sitä, miten nämä vaikuttavat organisaatioiden toimintaan. Tulevaisuustieto auttaa rakentamaan kilpailukykyisemmän ja yksilöllisemmän tuotteen. Miten hyödynnät paremmin tulevaisuustietoa?
- kuluttajakäyttäytyminen ja sen muutos
trendit ja megatrendit
yhteiskunnallinen muutos
- tiedon hyödyntäminen yrityksen strategisella tasolla
- strategiset kohderyhmät - kohderyhmäajattelu
Matkailutuote yhteistyöllä 5 op
Ajankohta: syyskuu - lokakuu 2019
Toteutus osin verkkototeutuksena.
Matkailuyritys ei toimi tyhjiössä vaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän toimintaympäristön kanssa. Strategisen tason ymmärrys auttaa toiminnan mahdollisuuksien tunnistamisessa ja hyödyntämisessä. Miten kehittää alueellista yhteistyötä? Miten hyödyt alueesi matkailu imagosta ja brändistä?
- matkailutuote (alue)
matkailustrategiat ja aluebrändi
alueellinen yhteistyö ja verkostolähtöinen kohdekehittäminen
- luottamusnäkökulma ja yhteistyömuodot
Asiakaskokemuksen johtaminen 5 op
Ajankohta: marraskuu 2019
Lähipäivät Rovaniemellä.
Matkailutuotteen kehittämistä lähestytään asiakaskeskeisesti palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen.
Asiakkaan palvelupolun eri vaiheiden huomiointi tuottaa positiivisen asiakaskokemuksen: Miten luon arvoa asiakkailleni? Miten jätän asiakkaalle myönteisen muistijäljen? Keitä ovat tulevat asiakkaani? Miten varmistan asiakasuskollisuuden?
- palvelumuotoilun menetelmät asiakaskeskeisessä tuotekehityksessä
asiakasprofilointi
- ansaintalogiikka ja arvonluonti
- kesämatkailutuotteen ennakoiva ja vastuullinen kehittäminen
Myynnin ja myyntijohtamisen kehittäminen 15 op
Myynnin ja markkinoinnin mahdollisuudet 5 op
Ajankohta: tammi-helmikuu 2020
Lähikontaktipäivät Rovaniemellä/Kajaanissa/Kuopiossa
Analysoit omien palveluiden ja tuotteiden tilaa kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Teet valintoja markkinointi- ja jakelukanavien käytöstä tukien yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita.
Onko käytössäsi oikeat ja kannattavat jakelukanavat? Kuka myy tuotteitasi? Mistä asiakas löytää tuotteesi?
- matkailualan monimuotoiset myynti-, markkinointi- ja jakelukanavat, sosiaalisen median kanavat
digitaalinen markkinointi ja myynti
asiakaskokemuksen johtaminen osana liiketoimintakonseptia
- myyntiverkostot ja myyntiä tukevat tahot (Visit Finland, alueelliset toimijat)
Kansainvälisen myyntiosaamisen kehittäminen 5 op
Ajankohta: huhtikuu-toukokuu 2020
Lähikontaktipäivät Rovaniemellä/Kajaanissa/Kuopiossa
Lisäät kansainvälisiä myyntitaitojasi kasvattamalla ymmärrystäsi eri kulttuureista ja niiden vaikutuksista ostokäyttäytymiseen.
Tutustut eri kulttuurialueilla olevien kuluttaja- ja yritysasiakkaiden ostopäätösprosesseihin ja -kanaviin.
Kehität omia myyntitaitojasi kohderyhmälähtöisesti kansainvälisillä, erityisesti Keski-Euroopan markkinoilla sekä kuluttaja- että yritysmyynnissä.
Lisäksi kehität taitojasi hyödyntää myyntiverkostoja ja myyntiä tukevia tahoja tuloksekkaassa myyntityössä.
Kehität taitojasi kansainvälisessä myynnissä ja sen johtamisessa: Osaanko myydä tuotteitani? Kuinka kohtaan eri kulttuureista tulevat asiakkaat? Kuinka hyödynnän mielikuvia myynnissä?
- myyntitaidon keittäminen
omien tuotteiden myynnin kehittäminen
kulttuuriymmärrys
mielikuvien myynti
kohderyhmäajattelu ja ostokäyttäytyminen (ryhmä/indis)
myyntiverkostot
- hinnoittelu kansainvälisessä myynnissä
Tuotereflektio 5 op
Ajankohta: kesäkuu-syyskuu 2020
Opintojaksoon kuuluu opintomatka ulkomaille (touko-/kesäkuu 2020) ja päätösseminaari Kajaanissa (elo- tai syyskuu 2020).
Testaat kehittämiäsi tuotteita ja myyntitaitojasi Keski-Eurooppaan suuntautuvalla opinto- ja myyntimatkalla. Myyntimatkan tarkoituksena on tavata mahdollisia jälleenmyyjiä. Matkalla myös benchmarkataan kohdealueen tarjontaa sekä verrataan omaa toimintaa ja tuotteita niihin.
Tarkkailua tehdään monella eri tasolla: matkailualueilla, matkailutuotteissa, markkinoinnissa ja verkostoitumisessa. Vaihtoehtoisesti voit toteuttaa esim. digitaalisen myynti- ja markkinointikampanjan valitulle kohderyhmälle.
- opintomatka Keski-Eurooppaan tai muu vaihtoehtoinen suoritus (esim. digikampanja)
- tuotteen arviointi ja itsearviointi
Järjestäjät
Koulutus toteutetaan Kajaanin, Lapin ja Savonia ammattikorkeakoulujen yhteistyönä.
Koulutusta tukee Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Osallistumismaksu
Osallistumismaksu kattaa kotimaan opintomatkat
500 euroa (alv 0 %). Ulkomaille suuntautuvan opintomatkan kuluista opiskelija vastaa itse.
Maksu suoritetaan kahdessa erässä, toukokuussa 2019 ja lokakuussa 2019.
Vahvistamisen jälkeen (ennen koulutuksen alkua) tehdyistä perumisista peritään 50 % maksusta. Jos keskeyttää opinnot, veloitetaan koko maksu (poikkeuksena lääkärin todistuksella osoitettu sairaus).
Lisätietoja koulutuksesta
Osaamispäällikkö Tarja Tammia, tarja.tammia puh. 040 721 3994