Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Hakijalle / AMK-tutkinnot

Opiskelijoiden kokemuksia terveydenhoitajakoulutuksesta

Harjoittelut ovat olleet opintojen antoisimpia aikoja



essi naasko.jpg
Lähdin opiskelemaan terveydenhoitajaksi Lapin AMKiin, sillä olen itse kotoisin Lapista pieneltä paikkakunnalta. Suhteessa muihin ammattikorkeakouluihin ”pieni” Lapin AMK tuntui juuri sopivalta ja kotoisalta vaihtoehdolta. Olen siis kotoisin Ylitorniolta, jossa kävin Ylitornion yhteiskoulun lukion ja kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 2015.

Aiemmin haaveilin puheterapeutiksi opiskelemisesta, mutta kun koulupaikka ei tärpännyt, aloin jossain vaiheessa pohtia, että terveydenhoitajana pääsisin työskentelemään asiakkaiden kanssa kokonaisvaltaisemmin. Ja niin terveydenhoitajan ammatti pyörähti ykkösvaihtoehdoksi! On ihanaa, kun pääsee työskentelemään ihmisten kanssa ja toivon mukaan etenkin lapsiperheiden pariin.

Haluan opiskella Lapissa, koska täällä on rauhallinen ympäristö olla, elää ja opiskella. Tykkään siitä, että kaupunki nukkuu öisin eikä menoa ja meininkiä ole ympäri vuorokauden. Lapissa on mahtavat puitteet ulkoiluun, mikä on tärkeä ajanviete vapaalla ympäri vuoden. Opiskelijakaupunkina Rovaniemi on hyvä, sillä täällä on kaikkea, mitä opiskelija voi tarvita. Keskustasta ja sen läheltä löytyy kaikki tarpeelliset palvelut, mutta kiven heiton päässä on myös hiljaisuus ja lääniä ulkoilla luonnossa. Tänne on helppo sopeutua joukkoon!

Opiskelu on mielestäni tähän asti ollut tosi mukavaa! Tykkään koko ajan enemmän ja ala tuntuu koko ajan yhä oikeammalta. Jokaisena päivänä oppii jotain uutta. Opiskelujen lisäksi oheistoiminta esimerkiksi tutorina on tuonut paljon lisää hauskaa sisältöä arkeen. Olemme perehtyneet opinnoissa alan ammattilaisuuteen, eettisyyteen ja monikulttuurisuuteen.

Perusterveydenhuollon opintojaksolla opittiin turvallista perushoitoa ja potilaiden kohtaamista. Sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyön opintojaksolla päästiin kurkistamaan erikoissairaanhoitoon. Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöhön on myös hankittu ”työkaluja”. Koko opiskelujen ajan mukana kulkee vuorovaikutus potilaan kanssa ja myös sen suhteen itseään pääsee kehittämään koko ajan lisää. Lähes kaikkiin opintojaksoihin liittyy työharjoittelu kentällä. Siellä pääsee kokeilemaan ja yhdistelemään opittua sekä tietenkin oppii koko ajan lisää seuraamisen ja tekemisen kautta.

Opiskelut ovat koostuneet esimerkiksi projektista, jossa tehtiin liikunta-alan opiskelijoiden kanssa ryhmänä hyvinvointisuunnitelma todelliselle leikkaukseen menevälle potilaalle. Hyödynnämme muutenkin Lapin AMKin oppimisympäristöjä opinnoissa. Me opiskelemme tavallisten eri kokoisten luokkien ja luentosalien lisäksi paljon ENVI-oppimisympäristössä. ENVI on hoitotyön opiskelijoiden oppimisympäristö, josta löytyy lääkehuone, vastaanottohoitotyön ympäristöjä, vuodeosastoa muistuttavia huoneita, leikkaussali sekä muita huoneita simulaatiota ja ”priiffausta” varten. ENVIssä on aina mukavaa opiskella, koska siellä pääsee todentuntuisiin tilanteisiin ja harjoittelemaan erilaisia taitoja, kuten kanylointia, erilaisia pistotekniikoita, EKG:n ottoa, ergonomiaa ja lääkehoitoa sekä paljon muuta. Erilaiset simulaatiot kokoavat opintojakson aikana opiskeltuja asioita ja palautetta saa sen hetkisestä osaamistasosta.

Mielestäni jokaiseen kurssiin kannattaa lähteä avoimin mielin. Esimerkiksi minulle eniten vieraalta osa-alueelta tuntui aluksi mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön opintojakso sekä siihen liittyvä harjoittelu. Harjoittelun alettua ja sen edetessä totesin itsellenikin yllätykseksi, että se olikin siihen mennessä mieluisin harjoittelujakso! Terveydenhoitajaopintoja odotan innolla, mutta ne ovat vasta opintojen loppupuolella. Olen kuitenkin voinut nappailla työkaluja kaikilta opintojaksoilta terveydenhoitajan ammattiin ja on tärkeää luoda pohjaa terveydenhoitajan työhön aloittamalla muun muassa perushoidosta ja opiskelemalla sairauksiin liittyviä asioita.

Opinnoissa on ollut tähän asti parasta harjoittelut. Jokaiseen harjoitteluun on jännittänyt lähteä ja välillä on ollut stressaavaakin olla kentällä työn touhussa mukana, mutta juurikin ne harjoittelut ovat olleet opintojen antoisimpia aikoja. Harjoittelussa pääsee reflektoimaan aidoissa tilanteissa omaa osaamista yksittäisistä kädentaidoista laajempiin kokonaisuuksiin harjoittelun ohjaajan ja muiden harjoittelupaikan konkareiden avulla. Harjoittelut tarjoavat myös tilaisuuden päästä näkemään ja kokemaan erilaisia työympäristöjä. Opiskelujen jälkeistä työelämää ajatellen on erittäin hyödyllistä, kun pääsee tutustumaan alan erilaisiin työpaikkoihin laajasti ja mahdollisesti löytämään oman suunnan alalla. Valmistuttuani voin työskennellä monenlaisissa paikoissa, mutta esimerkiksi äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa tai työterveyshuollossa. Toivoisin työllistyväni lapsiperheiden pariin, mutta on niin paljon vaihtoehtoja, että suunnitelmat varmasti muotoutuvat tarkemmiksi vähitellen.

Työelämä on opinnoissa vahvasti läsnä, sillä käytännön harjoittelut tehdään täysin työelämässä. Haluaisin valmistumisen jälkeen jäädä Lappiin töihin, mihin sitä kotoaan lähtisi! Kaiken kaikkiaan opinnot antavat hyvät eväät tulevaa työelämää ajatellen. Työharjoittelut ovat kuin pitkiä perehdytysjaksoja työpaikkaan, joten voisiko parempia eväitä antaakaan. Monet ovatkin aloittaneet tekemään työvuoroja aiemmissa harjoittelupaikoissaan.

Suosittelen Lapin AMKia opiskelupaikaksi, sillä tämä on sopivan kokoinen paikka, ei liian suuri eikä liian pieni ja täällä on kotoisa fiilis. Mahdollisuuksia on moneen ja opetus on laadukasta. Täytyy vain muistaa olla aktiivinen, kuten korkeakoulussa kuuluukin.

Essi Naasko, terveydenhoitajaopiskelija


Palava halu auttaa muita ihmisiä



Katri Vaarala.jpg
Erityisesti lukioaikainen terveydenhoitajani inspiroi minua valitsemaan hoitoalan. Myös minulla on palava halu auttaa muita ihmisiä - kuten monella muullakin hoitoalalle hakeutuneella. On hienoa päästä näkemään tulevan ammatin kautta koko elämän kirjo ja erilaisia ihmistarinoita. Minulle erityisen tärkeää on, että ihminen kohdataan ennen kaikkea ihmisenä, eikä vain potilaana tai asiakkaana.

Valmistuin vuoden 2014 jouluna Ounasvaaran lukiosta. Seuraavana keväänä hain vähän sinne ja tänne tietämättä, mitä oikein haluaisin opiskella. Hain muun muassa eläinlääkäriksi, josta olin haaveillut pienestä asti. Lisäksi hain sairaanhoitajaksi. Menin pääsykokeisiin vähän "takki auki", ja opiskelupaikat jäivät saamatta. Välivuoden aikana olin työkokeilussa eräässä Rovaniemeläisessä päiväkodissa, aloitin uuden harrastuksen (partio) ja muutenkin etsin itseäni. Välivuoden aikana sain varmuuden siitä, että haluaisin opiskella ja tulevaisuudessa työskennellä hoitoalalla.

Olen asunut Rovaniemellä tällä hetkellä yli 10 vuotta. Lapin tyttönä en halunnut edes kuvitella, että lähtisin opiskelemaan yhtään etelämmäksi. Onnekseni Rovaniemeltä löytyi sekä terveydenhoitajan että sairaanhoitajan koulutusohjelmat. Vuoden 2016 keväällä hain molempiin ja saman vuoden syksynä aloitinkin sitten terveydenhoitajan opinnot. Opiskelukaupunkina Rovaniemi on erittäin monipuolinen: rauhallinen, sopivan kokoinen, selkeät vuodenajat, puhdas luonto ja vilkas opiskelijaelämä. Täältä löytyy kyllä kaikki tarvittava. Lisäksi aina on se mahdollisuus ottaa juna tai lento johonkin suurempaan kaupunkiin, jos kaipaa vielä jotain ekstraa.

Opinnot koostuvat teoriaopinnoista ja käytännönläheisistä työpajoista koulun ENVI-tiloissa eli hoitotyönopiskelijoiden oppimisympäristössä sekä käytännön harjoittelusta työharjoittelupaikoissa. Itse pidin erityisesti mielenterveys- ja päihdetyön opintojakson kognitiivisen työskentelyn menetelmistä. Kuuntelemisen ja puhumisen taidot kehittyivät kyseisen opintojakson aikana ihan uudelle tasolle. Myös kirurgian sekä sisätautien opintojaksot ovat olleet mielestäni erittäin mielenkiintoisia. Kaiken kaikkiaan opiskelu on ollut mukavaa: työpaja tunneilla oppii hurjasti kaikkea uutta, opettajat ovat innostavia ja saman henkiset luokkakaverit tekevät opiskelusta hauskempaa. Huolimatta siitä, että Rantavitikan kampus vaikuttaa ulkoa tarkasteltuna melko suurelta useat opettajat tunnistavat koulun käytävillä. Lisäksi kampuksen käytävillä / ruokalassa on loistava mahdollisuus törmätä myös muiden alojen opiskelijoihin, joihin on erilaisissa opiskelijatapahtumissa tutustunut. Tuutorointi ja oman opiskelijayhdistyksen, RoiSTO:n hallituksen tuutorvastaavana toimiminen on opintojen lisäksi antanut paljon, sillä olen sitä kautta tutustunut uusiin ihmisiin, kehittänyt omia sosiaalisia taitojani, päässyt vaikuttamaan itselle tärkeisiin asioihin ja muutenkin oppinut paljon uutta.

Terveydenhoitajana saan myös sairaanhoitajan pätevyyden, joten valmistumisen jälkeen voin työskennellä todella monissa erilaisissa paikoissa. Työ sairaalan poliklinikalla, opiskelijaterveydenhuollossa, järjestöissä, yrityksissä, yrittäjänä tai vaikkapa tutkimusten parissa, ovat mielenkiintoisia ja mahdollisia vaihtoehtoja. Mahdollisuuksia on niin monia, että vielä opintojen puolivälissäkään en osaa sanoa urasuunnitelmia vielä sen tarkemmin. Opintoihin kuuluvat useat työharjoittelut erilaisissa harjoittelupaikoissa kuitenkin antavat suuntaa siitä, mikä voisi kiinnostaa tulevaisuudessa. Jotain suuntaa on jo kuitenkin saatu, sillä jo ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen pääsin kesätöihin Oulun yliopiston DIPP-tutkimuksen pariin. Edellä mainitun, tähän mennessä mielenkiintoisimman kesätyön, löysin koulun sähköpostiini tulleen viestin kautta. Lapin AMK antaa siis monella tavalla hyvät eväät työelämään. Veri vetää pohjoiseen, mutta ei voi tietää mihin elämä ja työ lopulta vie. Kaikki tiet ovat vielä avoinna.

- Katri Vaarala, terveydenhoitajaopiskelija



Terveydenhoitajan työssä parasta on ihmisten kohtaaminen



Lukion aikana pohdin kouluttautumista hoitoalalle. Hakeuduin lähihoitajakoulutukseen, jossa kiinnostuin erityisesti ennaltaehkäisevästä hoitotyöstä. Halusin päästä tekemään työtä, jossa keskeistä on terveyden edistäminen. Aloitin terveydenhoitajan opinnot syksyllä 2012 Lapin AMKin Kemin yksikössä. Asuin opintojeni alussa Torniossa, joten kulkeminen kouluun oli sujuvaa.

Haastattelukuva Nana Rautio (terveydenhoitaja).jpg Terveydenhoitajan opinnot koostuvat teoriatunneista, itsenäisestä opiskelusta, harjoitteluista ja erilaisista projekteista yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Koulutukseen kuuluvat lisäksi 15 opintopisteen opinnäytetyö ja 5 opintopisteen kehittämistehtävä. Viimeinen vuosi on terveydenhoitotyön suuntaavia opintoja, jolloin keskitytään eri-ikäisten terveydenhoitotyöhön. Koulutuksen aikana on paljon käytännön harjoittelujaksoja. Itse olen tehnyt harjotteluita Kemissä, Torniossa ja Oulussa. Mieleenpainuvin harjoittelupaikkani on ollut Lastenpsykiatrian poliklinikka.

Lapin ammattikorkeakoulu on käytännönläheinen ja joustava opiskelupaikka. Opettajilla on hoitoalan työkokemusta, ja näkemystä käytännön hoitotyöstä. Harjoittelujaksot ja teoriaopinnot yhdessä tukevat hyvin ammatillisen osaamisen kehittymistä. Opetuksessa huomioidaan opiskelijoiden kokemukset, jolloin on mahdollista oppia toisten kokemuksista. Asiantuntijaluennot ovat olleet oppimisen kannalta erittäin merkityksellisiä. Haastavinta opinnoissa on löytää aikaa itsenäiselle opiskelulle ja vapaa-ajalle, sillä omasta hyvinvoinnista on muistettava pitää huolta. Opiskelukavereilta saama vertaistuki  auttaa kuitenkin jaksamaan. Opiskelussa mukavinta ja antoisinta on ollut huomata oman ammattitaidon kehittyvän.

Terveydenhoitajana pääsee kohtaamaan ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Työ antaa paljon niin asiakkaalle kuin terveydenhoitajalle. Tällä hetkellä terveydenhoitajan sijaisuuksia on vähän tarjolla, mutta lyhyitä sijaisuuksia tekemällä saa arvokasta työkokemusta ja jossain vaiheessa pidempiaikainen työpaikka avautuu. Opintojeni aikana olen tehnyt sijaisuuksia pääsääntöisesti kotihoidossa. Valmistumisen jälkeen olen työllistymässä neuvolaan muutaman kuukauden sijaisuuteen. Koulutuksen myötä saadaan valmiudet työskennellä terveydenhoitajan työssä. Työnteko opettaa syvällisemmin asioita ja aina oppii jotain uutta. Omaa ammattitaitoa voi kehittää ja ylläpitää koulutuksilla.

 

- Nana Rautio, terveydenhoitajaopiskelija



Kiinnostuksen kohteena terveys ja hyvinvointi



Hyvinvointi ja terveys ovat olleet jo pitkään kiinnostuksen kohteitani ja olen aiemmalta koulutukseltani liikuntatieteiden maisteri ja työskennellyt myös opettajana. Halusin saada lisää osaamista terveyteen ja terveyden edistämiseen liittyen, joten hakeuduin opiskelemaan terveydenhoitajaksi.

Haastattelukuva Minna Pohjanen (terveydenhoitaja).jpgPerheellisenä oppilaitoksen sijainti oli keskeisin valintaperuste opiskelupaikkakunnalle. Olin muutenkin kuullut hyvää palautetta silloisen Kemi-Tornion AMK:n eli nykyisen Lapin AMKin Kemin kampuksen hoitotyön koulutuksesta. Sen vuoksi päädyin opiskelemaan tänne Lapin AMKiin.

Terveydenhoitajan opintoihin on kuulunut paljon käytännön harjoittelua, mikä itseasiassa onkin välttämätöntä alan luonne huomioon ottaen. Käytännönharjoituksia on järjestetty esimerkiksi oppilaitoksen simulaatio-oppimisympäristöjä hyödyntäen, joissa voidaan harjoitella erilaisia todellisen työelämän tilanteita. Lisäksi opintoihin on kuulunut teoriaopintoja, jotka ovat pitäneet sisällään jonkin verran luentoja ja tenttejä, sekä melko paljon erilaisia harjoitustöitä. Projektimuotoista oppimista on tullut esimerkiksi erilaisten tapahtumien järjestämisen myötä.

Ensimmäiset kolme opiskeluvuotta koostuivat samoista opinnoista, joita sairaanhoitajatkin tekevät, sillä saamme terveydenhoitajatutkinnon lisäksi samalla myös sairaanhoitajan pätevyyden. Neljäntenä vuonna tehdään terveydenhoitotyön suuntaavat opinnot, jolloin perehdytään kaikkiin terveydenhoitajatyön osa-alueisiin eli äitiys- ja lastenneuvola, työterveyshuolto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ikääntyvien terveydenhoitotyö. Opinnot alkavat perusopinnoilla, joihin kuuluu opintoja ihmisen bio-psyko-sosiaaliseen olemukseen liittyen (anatomia, fysiologia, psykologia, yhteiskunnallinen ulottuvuus) sekä hoitotieteen ja hoitotyön perusasioita. Näiden opintojen jälkeen aletaan perehtymään hoitotyön eri osa-alueisiin.

Opinnot sisältävät myös paljon työharjoittelua. Itselläni sitä on ollut varsinaisissa hoitotyön ympäristöissä oikeilla työpaikoilla 12 neljän viikon jaksoa koko opintojen aikana ja lisäksi harjoitteluun kuuluvat myös niin sanotut training camp –jaksot, joita oli ensimmäisen kolmen vuoden aikana ja joilla harjoittelimme käytännön taitoja oppilaitoksessa ennen hoitotyön työpaikoille harjoitteluun lähtöä. Kaikki harjoittelu pakkani joissa olen ollut ovat olleet omalla tavallaan hyviä ja opettavaisia, sen vuoksi en pysty nimeämään mitään yksittäistä mieluisinta paikkaa. Yleisesti ottaen terveydenhoitajatyön työpaikat ovat luonnollisesti olleet kiinnostavimpia, mutta esimerkiksi mielenterveystyön harjoittelu oli myös monessa mielessä terveydenhoitajatyön näkökulmasta aivan erinomainen.

Kiinnostavaa alaa opiskellessa on aivan mahtavaa perehtyä asioihin ja saada lisää tietoa ja osaamista. Moneen asiaan olisin kyllä halunnut perehtyä vielä paremminkin, mutta kaikkea ei opiskelujen aikana ehdi tekemään. Toki opiskelu ei valmistumiseen suinkaan lopu. Lisäksi meillä oli aivan mahtava opiskeluryhmä, jonka kanssa oli hauska opiskella. Oli myös ilo seurata koko ryhmän ammatti-identiteetin kehittymistä.

Kun mietin paikkoja jonne terveydenhoitaja voi työllistyä, niin ensimmäisenä tulee tietysti mieleen tavallisimmat vaihtoehdot eli sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan työt eri toimintaympäristöissä. Lisäksi tutkinnolla saa valmiuksia työskennellä myös muissa esimerkiksi terveyden edistämiseen liittyvissä tehtävissä vaikkapa järjestöissä. Erilainen projektimuotoinen työ lienee myös melko yleistä. Hoitotyön työllistymismahdollisuudet ovat siis kaikkinensa mielestäni hyvät. Minun unelmana olisi työ, jossa pystyisin hyödyntämään aiemmissa liikuntatieteiden opinnoissa ja tässä terveydenhoitajakoulutuksessa saamiani valmiuksia sekä työkokemustani opettajana. Eli jotakin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, liikuntaan ja terveyden edistämiseen liittyvää, jossa ohjaaminen ja kouluttaminenkin olisivat jollakin tavalla mukana.

Terveydenhoitajan opinnoissa mielekkäintä on ollut perehtyminen ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen. Opiskelu on erittäin käytännönläheistä, joten se antaa hyvät valmiudet työelämään. Opinnot myös antavat terveyden edistämistyössä tarvittavia tietoja ja taitoja. Teoriaopinnot ja käytännön harjoittelut puolestaan luovat perustaa niin käytännön taitoihin kuin ihmisen kohtaamiseenkin. Kuvailisin koulutusohjelman olevan Ihmisläheinen, monipuolinen, hyvin työllistävä sekä laadukkaan opetuksen tarjoava. Jos ihmisläheinen työ ja terveyden edistäminen kiinnostaa, terveydenhoitajan opinnot ovat hyvä vaihtoehto. Suosittelen Lapin AMKia opiskelupaikaksi ennen kaikkea laadukkaan opetuksen vuoksi ja koska tämä tuntuu olevan kehittymishaluinen oppilaitos.

 

- Minna Pohjanen, terveydenhoitajaopiskelija



Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK