
Koulutusyksiköstä
riippuen tätä tehtävää varten voi olla oma työntekijänsä, jonka
nimikkeenä on esimerkiksi kansainvälisyyskoordinaattori tai
kansainvälisen toiminnan ohjaaminen on sisällytetty jonkun opettajan
tehtäviin, jolloin hän toimii kv-vastaavana opettajana.
Yhä
useammin ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa painotetaan
kansainvälisten opintojen merkitystä osana opetussuunnitelmaa.
Opiskelijoita kannustetaan kansainvälisyyteen ja oman
kansainvälisyyssuunnitelman laatimiseen sekä opiskelijoiden ohjaaminen
kansainvälisiin tilaisuuksiin, toimintoihin ja vaihtoihin. Kv-tutorina
toimimiseen ja tutor-koulutukseen osallistumiseen kannustetaan vapaasti
valittaviin ansaittavilla opintopisteillä.
CIMO:n teettämän
tutkimuksen mukaan kansainvälinen opiskelijaliikkuvuus Suomesta
ulkomaille oli lisääntynyt vähän sekä yliopistoissa että
ammattikorkeakouluissa vuonna 2013 verrattaessa vuoteen 2012. Alueittain
tarkasteltaessa negatiivistakin muutosta oli tapahtunut, etenkin
yliopistojen osalta. Sama oli havaittavissa myös ulkomailta Suomeen
tulevien kohdalla. (Mikkelin ammattikorkeakoulu. Hakupäivä 28.4.2015;
CIMO. Tietoa ja tilastoja -raportti 2/2014)
Kansainvälisen
harjoittelun tai opintojen tukeminen vaihtelee koulutusyksiköittäin,
jopa koulutusaloittain, samankin koulun sisällä. Kansainvälisyyden
taloudellinen tukeminen koulun osalta riippuu paitsi koulutusyksikön
taloudellisesta tilanteesta myös käytössä olevista vaihto-ohjelmista
(esimerkiksi Erasmus, Nordplus, CIMO), laadituista sopimuksista
(koulujen keskinäiset) sekä kansainvälisyyden suosiosta.
Tukeminen
antaa kuvan siitä, miten korkealle koulu arvostaa kansainvälistymistä
ja kuinka helpoksi se haluaa liikkuvuuden opiskelijoilleen tehdä.
Toisaalta on huomioitava, että tukea ja stipendejä voi kukin opiskelija
hakea itsenäisesti eri järjestöiltä, säätiöiltä ja rahastoista, mikä
vaatii hakijalta jonkin verran viitseliäisyyttä, mutta kertoo
opiskelijan motivaatioista kansainvälistä liikkuvuutta kohtaan.
Internet
on pullollaan erilaisia ulkomaan harjoitteluihin ja vaihtoihin
suunnattuja rahastoja. Alat, joille apurahoja myönnetään,
hakemiskriteerit sekä hakulomakkeet löytyvät tänä päivänä useimmiten
verkkoversioina (Säätiöiden ja rahastoiden neuvottelukunta. Hakupäivä
28.4.2015). Tämä kertoo kansainvälisen liikkuvuuden arvostuksesta ja
halusta mahdollistaa liikkuvuus mahdollisimman monille. Avustuksen
saaminen ei yleensä vaadi suuria toimenpiteitä hakijalta, jonkinlainen
hakemus sekä mahdollisesti väli- ja loppuraportit ovat tyypillisimpiä
vaateita.
Opiskelijan kannalta merkittävä tuki on Kelan
opintotuki ja asumislisä, joita voi hakea ulkomaille aivan samalla
tavalla kuin kotimaahankin. Se, etteivät koulu ja Kela rahoita kaikkea
vaihtoon/harjoitteluun liittyvää, vähentää mahdollisesti niiden
hakijoiden määrää, joiden motivaatiotekijät ovat vääränlaiset tai
riittämättömät, jolloin tuki voidaan osoittaa asiasta todella
kiinnostuneille. Taloudellisten tekijöiden ei pitäisi antaa olla este
ulkomailla suoritettavilla opinnoille, mutta talouden järjestäminen voi
kuitenkin vaatia aikaa, joten raha-asioiden järjestely tulisi aloittaa
ajoissa ennen ulkomaille lähtöä.
Koulujen osalta ulkomaan
harjoittelut ja vaihdot on pyritty toteuttamaan aiheuttamatta
opiskelijalle merkittävää lisätyötä tai viivästyttämättä valmistumista.
Tämä kertoo opiskelijalle siitä, että koulutuksessa arvostetaan
kansainvälisyyttä.
Oman kokemukseni mukaan ainakin Lapin
ammattikorkeakoulussa tämä toteutui. Kolmen kuukauden ulkomaan
harjoittelun aikana väliin jääneet sairaanhoitajan opinnot pystyin
suorittamaan itsenäisellä opiskelulla, tekemällä tehtäviä Intiasta käsin
ja suorittamalla tentit Suomeen palattuani.
Lähes kaikki oli
kiinni itsestäni ja omasta viitseliäisyydestäni. Koin, että koulun
puolelta kansainvälistä kokemusta arvostettiin ja se haluttiin ja
halutaan edelleen mahdollistaa kaikille asiasta kiinnostuneille. Tästä
kertoo myös erityisen hyvät tukijärjestelmät koulun puolelta, sillä
vastaavanlaisia tukia, vakuutuksia ja opiskelijaterveydenhuollon
palveluita eivät olleet muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat saaneet
lähtiessään kanssani harjoitteluun Intian Bangaloreen.
Kansainvälisyyskoordinaattoreilta, kv-vastaavilta sekä koulujen omilta
Internet-sivuilta löytyy tietoa kansainvälistymismahdollisuuksista,
tukiasioista sekä monista muista liikkuvuuteen liittyvistä asioista.
Valmistumisen
jälkeisen työnhaun näkökulmasta on kansainvälisillä opinnoilla osana
suomalaista tutkintoa ollut tutkimusten mukaan positiivinen vaikutus.
Kansainvälisistä opinnoista ei työnhakija sinänsä saa välttämättä
lisäpisteitä, mutta työnantaja arvostaa työelämätaitoja, joita
ulkomailla opiskelu kehittää ja joita se kertoo hakijalla olevan, kuten
ongelmanratkaisutaitoja, sitkeyttä, uteliaisuutta, päättäväisyyttä,
rohkeutta, kulttuurintuntemusta ja kielitaitoa.
Toisaalta
kokonaan ulkomailla suoritettuja tutkintoja vierastetaan edelleen
useilla aloilla ja työpaikoilla. Työnantaja voi kokea, ettei tunne
tarpeeksi ulkomaisten opintojen sisältöjä ja valitsee sen takia Suomessa
vastaavan tutkinnon opiskelleen hakijan työntekijäkseen. Bolognan
prosessin myötä liikkuvuus opinnoissa on kuitenkin mahdollistunut
entisestään ja opintojen sisältöjen yhdenmukaistaminen on helpottanut
opiskelijan asemaa ulkomaisten opintojen hyödyntämisessä. (Blomqvist,
2005; Opiskelupaikka.fi. Hakupäivä 28.4.2015; Virkkunen, 2015)
Omakohtainen
kokemukseni Intiassa suoritettuun harjoitteluun suhtautumisesta on
ollut positiivinen. On kulunut noin vuosi Intiasta paluustani ja
keskustelua aiheesta on riittänyt niin harjoittelu- kuin
työpaikoillakin. Paljon on tullut kysymyksiä niin hoitotyön
toteuttamisesta, koulutuksesta, kulttuurista kuin paikallisista
oloistakin. Useat ovat kysyneet myös omaa arviotani siitä, miten tulen
ulkomaan harjoittelusta tulevaisuudessa hyötymään.
Intiassa
toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelija ei saanut juurikaan osallistua
hoitotyön toteuttamiseen, vaan joutui tyytymään sivusta seuraajan
rooliin ja näin ollen käytännön kokemus ja käden taitojen harjaantuminen
jäi vähäiseksi. Sivusta seuraaminen ja teorian opiskelu antoivat
kuitenkin paljon arvokasta oppia hoitotyöstä ja ennen kaikkea
seuraamalla pääsi tutustumaan intialaiseen hoitotyön kulttuuriin,
hoitajan asemaan ja arvostukseen, asiakkaan kohtaamiseen ja hänen
arvostamiseensa.
Sivusta seuraamalla ja kyselemällä pystyi
huomaamaan niin paljon asioita, joissa heillä olisi parannettavaa ja
mitkä meillä ovat hyvin. Intiassa ollessa oppi arvostamaan suomalaista
terveysjärjestelmää, jossa hoitotyö perustuu kokonaisvaltaiseen
terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen pelkän sairauden tai vaivan
hoitamisen sijaan. Suomessa hoito myös mahdollistetaan kaikille
samantasoisena koulutustaustasta tai varallisuudesta riippumatta,
vastaavaa ei voinut todeta Intiassa. Kansainvälinen kokemus antoi paljon
eväitä ajatellen omaa tulevaa ammattia.
Oppia tuli koko ajan,
ei pelkästään harjoittelupaikalla ollessa, vaan ihan jokapäiväisessä
arjessa ja katukuvaa tarkkailemalla. Itselleni, etenkään näin
jälkikäteen ajateltuna, ei ole niinkään suurta merkitystä sillä,
auttaako ulkomaan harjoittelu minua työllistymään, vaan nimenomaan
sillä, mitä oppeja sieltä sain ja kuinka paljon itse kasvoin
harjoittelun aikana niin henkisesti, kulttuurisesti kuin
ammatillisestikin. Toivonkin, että nimenomaan tämä kasvu on se, joka
auttaa minua tulevaisuudessa työllistymään ja johon työnantajat
kiinnittävät huomiota, eikä vain se, että papereissani näkyy
suoritusmerkintä ulkomaan harjoittelusta.
- Mari Miettunen, 3. vuoden sairaanhoitajaopiskelija
Birgit Mylläri, vastaava opettaja