Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Esittely / Ajankohtaista

Lento tutkimusasemalle

27.6.2015



Kello 8:15 paikallista aikaa LC-130 nousee Kangerlussuaqin lentokentältä ja aloittaa vajaan kahden tunnin lentonsa kohti jäätikön huippua.

Kello 8:15 paikallista aikaa LC-130 nousee Kangerlussuaqin lentokentältä ja aloittaa vajaan kahden tunnin lentonsa kohti jäätikön huippua. Jo muutaman minuutin kuluttua jäätikön sulamisvesien muovaama vuoristomaisema muuttuu tasaiseksi jäätiköksi.

Noin kello 10:00 lentokone laskeutuu Summit Station –tutkimusaseman lumelle tampatulle kiitotielle 3, 216 metrin korkeuteen. Lentokoneen miehistö pukee päällensä happinaamarit ja lentokoneen ilmanpaine tasataan ympäristön ilmanpaineeseen. Toisin kuin polttomoottorilla käyvät serkkunsa, eSled ei välitä alhaisesta ilmanpaineesta. Ihmisille sama äkillinen muutos aiheuttaa yleensä muutamia päiviä kestävää heikotusta ja huonovointisuutta, joissain tapauksissa myös hengenvaarallisia oireita. Happea hengitysilmassa on noin kolmasosa vähemmän kuin merenpinnalla, joten jo kävely koneelta muutaman sadan metrin päässä olevaan rakennukseen hengästyttää.

Grönlanti ilmasta.jpg
Rannikon vuoriston ja jäätikön raja

Grönlanti ilmasta2.jpg
Sulamisveden muodostama järvi jäätikön reunalla



Saapuminen Kangerlussuaqiin

26.6.2015



Rovaniemeltä lähdöstä on kulunut 35 päivää, kun eSled saapuu Grönlannin Kangerlussuaqiin.

Rovaniemeltä lähdöstä on kulunut 35 päivää, kun eSled saapuu Grönlannin Kangerlussuaqiin. Kangerlussuaqista eSledin on tarkoitus jatkaa matkaa Yhdysvaltain ilmavoimien suksilla varustetun Lockheed LC-130 Hercules -rahtikoneen kyydissä kohti Grönlannin jäätikön korkeimmalla kohdalla sijaitsevaa Summit Station –tutkimusasemaa. Kangerlussuaqissa, vain 20 kilometrin päässä jäätikön reunasta, vuorien keskellä, tuulenvire on vähäistä ja lämpötila lähentelee hellelukemia.

eSled laatikossa.jpg
eSled ja Lockheed LC-130 Hercules Kangerlussuaqin lentokentällä

eSled-sähkömoottorikelkka Grönlannissa

25.6.2015



Lapin ammattikorkeakoulun Arctic Power-tutkimusryhmän kehittämä sähkömoottorikelkka eSled osallistuu Amerikan Yhdysvaltain kansallisen tutkimusryhmän (NSF, National Science Foundation) arktisen alueen tutkimukseen.

Kelkkaa hyödynnetään erityisesti tutkimuksen niissä osioissa, joissa mittalaitteet ja kulkuvälineet eivät saa tuottaa alueelle välittömiä päästöjä. Kelkka tulee olemaan Grönlannissa kaksi kuukautta, jonka aikana kelkan toimintaa tullaan testaamaan monin eri tavoin. Arktisen tutkimuksen näkökulmasta kelkan keskeisimpiä toiminnallisia ominaisuuksia ovat: ajomatka yhdellä latauksella, kuorman vetokyky ja kylmän kestävyys sekä erityisesti luotettavuus. Testiperiodin tulosten perustella selviää myös se onko tuotteella kaupallista potentiaalia arktisen tutkimuksen yhteydessä. Testiperiodin yhteydessä matkalle osallistuu teknisenä asiantuntijana tieto- ja viestintätekniikan insinööriopiskelija Jori-Jaakko Niskanen, joka on ollut mukana kehittämässä testissä olevaa eSled-sähkömoottorikelkkaa. Testiperiodi on seurausta eSledin voitosta Clean Snowmobile Challenge 2015-kilpailussa Houghtonissa maaliskuun alussa.

Kelkkaan kehitetty diagnostiikkajärjestelmä tuottaa reaaliaikaisesti mittaustietoa Arctic Powerin mittaustietokantaan, josta voidaan seurata kelkan suorituskykyyn liittyviä parametreja. Järjestelmä on yksi Arctic Powerin CPS (Cyber Physical Systems)-teknologiaan perustuvista alustoista, jossa hyödynnetään IoT (Internet of Things)- ideologiaa. Tavoitteena on yhdistää tietoa eri lähteistä, joiden perusteella pystytään yhä paremmin ja monipuolisemmin havainnoimaan ja hallitsemaan tuotteen toimintaa ja toimintaympäristöä. Kerättävää tietoa voidaan myös hyödyntää tulevaisuudessa palvelukonsepteja kehitettäessä.

tutkimusasema.jpg
Kuva: Kuvankaappaus Arctic Powerin mittaustietokannasta 30.6.2015, Ari Karjalainen.


Kuvassa on kelkan mittausjärjestelmän tuottamaa informaatiota yhdellä hetkellä kelkan testiajon yhteydessä. Kuvasta voidaan havaita, että kelkka on 3213m korkeudessa, se on paikallaan, akkujen jännite 120V, SOC kertoo akkujen varaustilanteen 99% ja lämpötilat viittaavat akkujen lämpötilaan. Tällä hetkellä Summit- tutkimusaseman lämpötila vaihtelee yön -19 asteen ja päivän -7 asteen välillä ollen nyt -12, tuuli puhaltaa luoteesta 10km/h nopeudella.

Rovaniemellä 30.6.2015
Ari Karjalainen, Arctic Power -tutkimusryhmän vetäjä
ari.karjalainensähköposti.jpg


Arctic Power eSled Grönlannissa



Edellinen 1 2 3Seuraava

Tekes_logo_sininen.jpg

vipuvoimaaEU.jpg

EU_EAKR_FI_vertical_20mm_rgb.jpg

Lapinliitto_300ppi_CMYK_Vaakuna1.jpg

eSled

Lappiin tulevat turistit ovat erittäin ympäristötietoisia ja arvostavat Lapin luontoa ja sen hiljaisuutta.

Moottorikelkka on yleisin kulkuneuvo jolla matkailijoita viedään luontoon.

Oli luontevaa lähteä kehittämään hiljaista ja päästötöntä ratkaisua talviajoon.

eSled on kehitetty Lapin AMKin Arctic Power -tutkimusryhmässä. Tuote on nyt kaupallistamisvaiheessa.

Yhteistyökumppanit

Lapin Safarit
BRP Finland
Lapin sähköverkkoyhtiöt
Fortum
Green Electronics

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK