Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Esittely / Ajankohtaista / Jälleen kokonaiskilpailun VOITTO!

Jälleen kokonaiskilpailun VOITTO!

13.3.2016



Houghton, Michigan, USA, 12.3.2016

 Lauantain ohjelmassa oli:

- Kylmäkäynnistys testi (Cold start event)
- Kuormanvetotesti (Acceleration+load test)
- Käsittelyrata, oma kuski, paras aika ratkaisee (Objective Handling Event)
- Päättäjäiset ja tulosten julkaisu (Awards Banquet)

Lauantai alkoi hienosti kylmäkäynnistystestillä, jossa Olli kaasutteli paikalta varmoin ottein. Testissä on kaksikymmentä sekuntia aikaa saada kelkka ajokuntoon, jonka jälkeen kelkan on kuljettava vähintään 50 metriä. Mukana testissä oli yhteensä kolme sähkökelkkaa (eSledin lisäksi SDSMT, South Dakota School of Mines and Technology ja MTU, Michigan Technical University), jotka myös onnistuvat testissä.

Seuraavaksi ohjelmassa oli kiihdytys kuorman kanssa. eSledin perään kytkettiin leveätelainen polttomoottorikelkka, jota piti hinata 70 metriä. eSled lähti vaivatta liikkeelle ja suoriutui testistä, vaikka polttomoottorikelkat olivat möyhentäneet lähtöpaikan soseelle.

Kisassa olivat mukana myös SDSMT ja MTU, jotka suoriutuivat testistä myös, MTU:lla tosin oli suuria vaikeuksia nopeuden kanssa. Hitaus liittyi heidän käyttämäänsä lyijyakkuihin, joista ei saa riittävästi tehoa irti. SDSMT kisaili tiukasti eSledin kanssa ja saattoi jopa voittaa, koska heillä oli käytössään nastoitettu tela.

CSC kuva 12.jpg
Kuva 1. eSled lähdössä kiihdytystestiin kelkka kuormana.

 

Kelkan käsittelyradalla ajaminen oli viimeinen osakilpailu. Olli osoitti osaamistaan kelkkakuskina suorittaen käsittelyradan virhepisteittä ja omien mittausten mukaan nopeimmalla sähkökelkkojen ajalla. Mainittakoon, että aika usea polttomoottorikelkka hävisi eSledille. SDSMT:n sähkökelkka kulki myös rivakasti, mutta ei pärjännyt eSledille ajassa ja tekivät he myös muutaman ajovirheen, jotka rasittivat heidän kierrosaikaansa.

CSC kuva 13.jpg
Kuva 2. Olli lämmittelykierroksella käsittelyradalla.

 

Jee!! Illan palkintojenjako meni odotusten mukaisesti, Lapin AMKin Arctic Power-tiimi keräsi palkintoja samaan malliin kuin viime vuonnakin.

Voitot tulivat seuraavissa kategorioissa:
- Range testi,
- Best design,
- sekä tunnustus Cold Startin onnistumisesta

Draw Bar Pull-testissä tultiin toiseksi MTU:n jälkeen ja Acceleration+Load-testissä toiseksi SDSMTn jälkeen.
Näin ollen saavutukseksi tuli kokonaiskilpailun VOITTO (First Place Over All Zero Emission).

CSC kuva 14.jpg
Kuva 3. Suunnittelu- ja kokonaiskilpailun voittopokaalit.

 

Kiitokset monialaiselle tiimille:

- Jori-Jaakko Niskanen, tieto- ja viestintätekniikka
- Olli Haavikko, mekaniikka
- Jouni Alajoki, liiketalous
- Matti Autioniemi, tieto- ja viestintätekniikka

Houghtonissa 12.3.2016
Ari Karjalainen



Kommentit

Lisää kommentti

Ei kommentteja

Tekes_logo_sininen.jpg

vipuvoimaaEU.jpg

EU_EAKR_FI_vertical_20mm_rgb.jpg

Lapinliitto_300ppi_CMYK_Vaakuna1.jpg

eSled

Lappiin tulevat turistit ovat erittäin ympäristötietoisia ja arvostavat Lapin luontoa ja sen hiljaisuutta.

Moottorikelkka on yleisin kulkuneuvo jolla matkailijoita viedään luontoon.

Oli luontevaa lähteä kehittämään hiljaista ja päästötöntä ratkaisua talviajoon.

eSled on kehitetty Lapin AMKin Arctic Power -tutkimusryhmässä. Tuote on nyt kaupallistamisvaiheessa.

Yhteistyökumppanit

Lapin Safarit
BRP Finland
Lapin sähköverkkoyhtiöt
Fortum
Green Electronics

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK