Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Esittely / Ajankohtaista / Clean Snowmobile Challenge 2016 käynnistyi

Clean Snowmobile Challenge 2016 käynnistyi

8.3.2016



HOUGHTON, MICHIGAN, USA 3.- 7.3.2016

Tiimi saapui Houghtoniin torstaina 3.3. iltamyöhällä. Perjantaina 4.3. selvitettiin kelkan saapumista, kun se ei ollut vielä saapunut.

Aluksi paikallisella agentilla oli käsitys, että kelkka oli vielä tullissa Chicagossa noin 700 km päässä. Päivän mittaan selvisi, että kelkka oli ollut jo matkalla Houghtoniin ja saapui kisapaikalle iltapäivällä yhden aikoihin.

Iltapäivällä lähdettiin purkamaan kelkkaa laatikosta. Paikanpäällä todettiin laatikossa olevan hieman ruhjeita, muttei kuitenkaan sellaisia että kelkka olisi vaurioitunut. Kelkka purettiin laatikosta ja laitettiin ajokuntoon.

CSC Kuva1.jpg
Kuva 1. Jori ja Olli valvomassa kelkan ulosajoa, kuskina Ari.

Lauantaina kelkkaan tehtiin vielä viimeisiä muutoksia, jotka oli valmisteltu Rovaniemellä ennen lähtöä. Kelkka toimi mainiosti, tosin energian kulutus todettiin suuremmaksi kuin viime vuonna.

CSC Kuva 2.jpg

Kuva 2. Jori seuraa Ollin koeajoa.

Maanantaina tiimi saapui kisapaikalle aamulla kahdeksan aikoihin ja ensimmäiseksi rekisteröidyttiin kisaan. eSledin katsastus oli vuorossa ensimmäisenä klo 9.00 alkaen. Katsastus sujui moitteetta, kunnes tehtiin eristysvastusmittaus (korkea- ja matalajännitevirtapiirin välinen eristysvastus). Mittauksen toisessa vaiheessa todettiin, ettei suojalaite toimi oikein ja katsastus keskeytettiin.

CSC Kuva3.jpg

Kuva 3. Tiimin ilmeistä on luettavissa: mikä ihme siinä on vikana?

Muutamien tarkastusten jälkeen päädyttiin siihen, että avataan akkupaketti, joka on hieman suurempi toimenpide. Akkupaketin avaamisen jälkeen suoritettiin tarkastusmittaus, jossa havaittiin kosketushäiriö yhdessä liittimessä. Liitin poistettiin ja korvattiin juotoksella, joka todettiin tässä tapauksessa luotettavammaksi kuin kyseisen liittimen käyttäminen.

CSC Kuva 4.jpg

Kuva 4. Olli ja Jori korjaavat liitintä.

Korjausten jälkeen tehtiin testit ja todettiin systeemin toimivan luotettavasti ja oikein. Katsastus jatkui ja eSled meni läpi moitteetta. Sähköisten osioiden lisäksi katsastuksessa tarkastetaan mekaniikka ja siihen tehdyt muutokset sekä varusteet (työkalut ja kuljettajan suojavarusteet).

Tämän jälkeen viimeinen tarkastus suoritettiin ulkona, jossa tehtiin vesisadetesti (jonka aikana eristysvastuslaite ei saa laueta) sekä koeajo kisan testikuljettajan toimesta. Ennen ajoa testattiin hallintalaitteet (tether ja killswitch, jarrut, valot, …).

Testiajonjälkeen katsastus todettiin läpimenneeksi ja kelkan keulamuovit sinetöitiin. Sinettien murtaminen kisan aikana aiheuttaa 100 pisteen menetyksen kokonaispisteistä.
CSC Kuva5.jpg
Kuva 5. Tuomari Danny Bocci ja vesisadetesti.

CSC Kuva6.jpg
Kuva 6. Katsastuksen päätteeksi kelkkaan liimattiin sponsoreiden tarrat ja kelkka latinkiin. Kuvassa näkyy myös punainen sinetti alhaalla numeron 51 alla.

Team leader Jori-Jaakko Niskanen, sähkötekniikka
Team member Olli Haavikko, mekaniikka
Team member Jouni Alajoki, viestintä
Safety engineer Matti Autioniemi, sähköturvallisuus
Faculty advisor Ari Karjalainen



Kommentit

Lisää kommentti

Ei kommentteja

Tekes_logo_sininen.jpg

vipuvoimaaEU.jpg

EU_EAKR_FI_vertical_20mm_rgb.jpg

Lapinliitto_300ppi_CMYK_Vaakuna1.jpg

eSled

Lappiin tulevat turistit ovat erittäin ympäristötietoisia ja arvostavat Lapin luontoa ja sen hiljaisuutta.

Moottorikelkka on yleisin kulkuneuvo jolla matkailijoita viedään luontoon.

Oli luontevaa lähteä kehittämään hiljaista ja päästötöntä ratkaisua talviajoon.

eSled on kehitetty Lapin AMKin Arctic Power -tutkimusryhmässä. Tuote on nyt kaupallistamisvaiheessa.

Yhteistyökumppanit

Lapin Safarit
BRP Finland
Lapin sähköverkkoyhtiöt
Fortum
Green Electronics

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK