kuva
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Esittely / Ajankohtaista / Vertaiselta tukea opintoihin -hankkeen virtuaalinen suunnittelu

Vertaiselta tukea opintoihin -hankkeen virtuaalinen suunnittelu

21.8.2020



Holm Piispanen Keihäskoski Kangastie.jpg
Kirjoittajat: toiminnanjohtaja Elina Holm, palvelukoordinaattori Niina Piispanen ja jäsenpalvelusihteeri Kaisa Keihäskoski opiskelijakunta ROTKOsta ja erityisasiantuntija (TKI &O) Helena Kangastie, Lapin ammattikorkeakoulu

POIKKEUS blogikuva.jpg

 

”Opiskelukavereiden kanssa keskustelut tukivat opintojani”

On aika uudistua! Koronatilanteen myötä eri opiskelijoiden ja opiskelijaryhmien välillä vallitseva eriarvoisuus on entistä selkeämmin nähtävissä. Lähitoteutukselliset päiväopinnot ovat vain yksi osa opiskelumuotojen laajaa kirjoa, joten on selvää, että sekä tilaus ja tarve uudenlaiselle vertaisohjauksen etä- ja lähikontaktissa toteutuvalle yhdistelmämallille on todellinen.

Asia on tullut esille tieto-, neuvonta- ja ohjausverkostoissa (TNO-verkosto), jossa opiskelijakunta ROTKO on aktiivinen toimija. Lisäksi tarvetta tukee ROTKOn keväällä 2020 Lapin AMKin opiskelijoille suunnattujen monimuoto-opiskelijoiden kyselyn, laatukyselyn sekä SAMOK ry:n ja Lapin AMKin kanssa yhteistyössä tehdyn etäopiskelukyselyn vastaukset.

Lisäksi asia tuli vahvasti esille myös Vahto-vahvuusperustaisen tulevaisuusohjauksen kehittämishankkeessa toteutetussa kyselyssä. Vastaajista suurin osa koki, että vahvuuksien tunnistamisessa suurin rooli oli opiskelijakavereilla, opettajatuutorilla ja muulla opetushenkilöstöllä (Kangastie &Löf 2020).

 

Vertaiskokemuksia vastavuoroisesti

Opiskelijakunta ROTKO käynnisti tämän myötä EtEne -hankkeen suunnittelun, jonka tavoitteena on vertaisohjauksen kehittäminen. Vertaisohjaus opinnoissa ja opintojen aikana tarkoittaa vertaisten vastavuoroista kokemusten vaihtoa sekä vuorovaikutteista kommunikointia esimerkiksi keskustelun avulla.

Ohjaustilanteissa vertaisten kanssa koetaan samanhenkisyyttä ja yhteisyyttä, saadaan onnistumisen kokemuksia ja rohkaistutaan. Hankkeen myötä opiskelijakunta pystyy myös edesauttamaan opiskelijoiden välistä tasa-arvoa.

Mukaan hankesuunnitteluun kutsuttiin tieto-, neuvonta- ja ohjaustyön (TNO) sekä TKI-toiminnan ja opetuksen asiantuntija. Tässä blogissa kuvaamme EtEne- hankesuunnittelua, joka toteutettiin etävälineillä ja etäympäristöissä.

 

Hankevalmistelu käyntiin

Suunnittelutyötä toteutettiin Skype for Business ja Teams-ympäristöissä. Hanketta on valmisteltu yhteistyössä opiskelijakunnan työntekijöiden, luottamustoimijoiden sekä opiskelijoiden kanssa. Taustavalmisteluina oli kartoitettu hankkeelle sopiva rahoituskanava ESR-hankehaun toimintalinjassa 5 ”Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta".

Lisäksi perehdyttiin erityisesti rahoituskriteereihin ja niistä laadittiin erillinen kriteeritaulukko, johon palattiin hankesuunnittelun eri vaiheissa. Kriteetereinä ovat mm. miten hankkeen toimenpiteillä edistetään osallistujien etenemistä kohti työelämää ja edistetään toimijoiden yhteistyötä ja/tai monialaisten palvelujen hyödyntämistä koordinoidusti.

Valmisteluvaiheessa kontaktoitiin myös muita ohjaukseen liittyviä hankkeita ja perehdyttiin korkeakoulutuksen ja Lapin maakunnan tulevaisuusvisioihin. Tärkeää oli myös reflektoida opiskelijakunnan resursseja tämän mittaluokan hankkeen toteuttamiseen.

Totesimme kuitenkin kartoituksissamme, että ROTKOlta löytyy paitsi vahvaa substanssiosaamista, myös vahvat verkostot eri toimijoihin opiskelijakunnista työelämään. Lisäksi Lapin ammattikorkeakoululla on paljon tietoa ja erityisosaamista etäisyyksienhallinasta, joka tulee olemaan keskeisiä tekijöitä vertaisohjauksen saavutettavuuden kehittämisessä.

Suunnittelutyötä yhdessä

Tärkeinä valmistelutoimina olivat yhteiset keskustelut, joissa pohdittiin tarvetta, tavoitetta ja uutuusarvoa. Tavoitteita kirkastettiin, jotta niihin olisi helpompi laatia konkreettiset toimenpiteet.

Pääkehittämistavoite on, että EtEne -hankkeella ennaltaehkäistään opintojen keskeytymistä, hyvinvoinnin heikentymistä ja tutkinnon saannon esteitä vahvistamalla etä- ja vertaisohjausta digitaalisia työkaluja hyödyntäen.

Heti alkuvaiheen keskusteluissa havaittiin, että hankkeen sisällön visualisointi olisi tärkeää. Tätä varten luonnosteltiin useita hanketta kuvaavia visuaalisia malleja, joista valittiin alla oleva kuva (kuva 1) avaamaan tuutorointia nyt ja tulevaisuudessa.

etene.jpg

Kuva 1. EtEne -hankkeen sisältöä visuaalisena hahmotelmana.

EtEne -hankkeen (mikäli onnistumme saamaan myönteisen rahoituspäätöksen) vertaisohjauksen etä- ja lähikontaktissa toteutuvan yhdistelmämallin avulla tuutorointi toteutuisi läpi koko opintopolun, osallistavin menetelmin, ohjaustarpeiden pohjalta vahvuusperustaisesti tunnistettuja verkostoja hyödyntäen.

 

Lopuksi

Olemme tätä kirjoittaessamme hankesuunnitelman viimeistelyvaiheessa ja paljon on vielä työtä ennen kuin deadline aika pikaisestikin tulee vastaan. Budjettia pitää vielä viimeistellä samoin kuin työpaketteja ja ehkäpä vielä olla yhteydessä parin asian tiimoilta myös rahoittajaan.

Mutta paljon on jo työtä tehty yhdessä, jotta saisimme hyvälle ja tarpeelliselle hankeidealle varmistettua kehittämisrahoituksen. Ja ennen kaikkea varmistaisimme vertaisohjauksen etä- ja lähikontaktissa toteutuvan yhdistelmämallin kehittämisen ja toteuttamisen.

Vertaisohjauksen kehittämisellä voisimme myös edistää vahvuusperustaisen ohjauksen toteutumista. Onhan opiskelijakavereiden väliset keskustelut oiva paikka ja tilanne vahvuuksien tunnistamiseen ja soveltamiseen.

Lähteet

Kangastie, H ja Löf, J. 2020. VAHTO - Vahvuusperustainen tulevaisuusohjaus -hankkeen kyselyn alustavia tuloksia Lapin ammattikorkeakoulussa. Viitattu 1.6.2020. https://www.lapinamk.fi/blogs/VAHTO---Vahvuusperustainen-tulevaisuusohjaus--hankkeen-kyselyn-alustavia-tuloksia-Lapin-ammattikorkeakoulussa/elbc0y4s/e6a62226-8d58-46ca-927e-d843f723ee80.

VAHTO-hanke: https://www.lapinamk.fi/fi/Yrityksille-ja-yhteisoille/Lapin-AMKin-hankkeet ja www.ulapland.fi/Vahto sekä www.facebook.com/vahvuusperustainen

ROTKOn kysely monimuoto-opiskelijoille, kevät 2020

ROTKOn laatukysely opiskelijoille, kevät 2020

ROTKOn yhdessä SAMOKin ja Lapin AMKin kanssa tekemä kysely etäopinnoista opiskelijoille, kevät 2020

 

Pohjoisen tekijät -blogin etusivulle



Kommentit

Lisää kommentti

Ei kommentteja

Asian äärellä tiistaisin

Pohjoisen tekijät on asiantuntijablogi, jossa julkaistaan Lapin AMKin toimintaa ja toimintaympäristöä käsitteleviä ajankohtaisia kirjoituksia.

Kirjoitukset perustuvat työntekijöidemme tekemään asiantuntija- tai tutkimustyöhön. 

Blogin tarkoituksena on yleistajuisen tiedon levittämisen lisäksi laatia tilannekuvaa ja analysoida erityisesti Lapin kehitystrendejä: onnistuessaan myös nostaa uusia teemoja yleiseen keskusteluun.

Kirjoituksia julkaistaan viikoittain. Julkaisupäivä on pääsääntöisesti tiistai.

Blogin toimituskunnan muodostaa Lapin AMKin julkaisutyöryhmä.

Tervetuloa lukijaksi!

Opiskelijoiden blogi
Opiskelijoiden blogikirjoituksia julkaistaan Lapin AMKin opiskelijablogissa.
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK