KM Tiia Ahola toimii opinto-ohjaajana liikunnanohjaajakoulutuksessa ja HTM Hannele Niemi opinto-ohjaajana liiketalouden koulutuksessa Lapin ammattikorkeakoulussa. KM, HTM Niina Riihiniemi toimii LUC- Opetus- ja oppimispalveluissa palvelupäällikkönä.
Voiko urheilun ja opiskelun yhdistää? Miten urheilun ja korkeakouluopiskelun yhdistäminen onnistuu käytännössä? Miten yhteistyöllä edistetään urheilijoiden kaksoisuria?
Taustaa
Suomalaisessa urheilussa tehdään vaikuttavaa työtä sen eteen, että urheilija pystyisi omassa arjessaan itselleen sopivalla tavalla yhdistämään tavoitteellisen urheilemisen ja opiskelun tai urheilun ja muun työuransa. Urheilija on näissä tapauksissa niin sanotusti kaksoisuralla (dual career). Suomessa urheilijoiden kaksoisura alkaa monesti jo yläkouluvaiheessa ja jatkuu mahdollisesti aina huippuvaiheeseen. (Olympiakomitea 2024.)
Tässä blogitekstissä keskitymme erityisesti urheilun ja opiskelun yhdistämiseen. Lapin ammattikorkeakoulussa (Lapin AMK) on kehitetty pitkään joustavia polkuja ja suoritustapoja opiskella esimerkiksi huippu-urheilun ohella. Blogitekstissä avaamme opiskelumahdollisuuksia, kaksoisuraa edistäviä kumppanuuksia sekä kerromme yhden maajoukkuevalmennettavan kokemuksia opiskelun ja urheilun yhdistämisestä.
Joustavia urapolkuja urheilijoille
Lapin AMK on monialainen ammattikorkeakoulu, joka järjestää tutkintoon johtavaa koulutusta Rovaniemellä, Kemissä ja Torniossa. Tämän lisäksi ammattikorkeakoulussa on tarjolla erilaisia opiskelumahdollisuuksia muun muassa avoimen ammattikorkeakoulun (avoin AMK) kautta.
Avoimessa AMKissa voi opiskella yksittäisiä opintojaksoja, opintokokonaisuuksia sekä tutkintotavoitteisia polku- ja väyläopintoja. AMK-polkuopinnot ovat 60 opintopisteen (op) laajuisia. Ylemmän ammattikorkeakoulun polkuopinnot ovat 20 tai 25 op laajuisia riippuen koulutuksen laajuudesta. Polkuopintoja on tarjolla lähes kaikkiin ammattikorkeakoulun ja ylemmän ammattikorkeakoulun koulutuksiin.
Korkeakouluopintojen väylä on suunnattu toisen asteen yhteistyöoppilaitoksissa opiskeleville. Väyläopinnot ovat 15 op laajuisia ja niitäkin on tarjolla lähes kaikkiin AMK-tutkintoihin. Väyläopinnot ja toisen asteen tutkinnon tai polkuopinnot suoritettuaan opiskelija voi hakeutua erillishaussa Lapin AMKin tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta.
Lapin AMKissa polku- tai väyläopinnot hyväksytysti suorittaneille taataan paikka tutkinto-opiskelijana. Avoin AMK tarjoaa siis mahdollisuuden tutkintotavoitteiseen opiskeluun joustavasti oma elämäntilanne huomioiden mistä päin maailmaa tahansa. Tämä mahdollisuus palvelee hyvin myös urheilijoita.
Ammattikorkeakoulun tutkintoon johtavia koulutuksia toteutetaan päivä-, monimuoto- ja verkko-opintoina. Opiskelijalla on mahdollisuus erilaisiin pedagogisiin järjestelyihin huomioiden esimerkiksi kilpa- tai huippu-urheilu.
Myös opinto-ohjaus, ympärivuotinen opintotarjonta sekä urheilun kautta hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tukevat yksilön opintojen etenemistä. Lapin AMKissa opiskelija voi saada 5 - 10 op vapaasti valittaviin opintoihin tunnistamalla urheilemisesta kertynyttä osaamistaan Urheilijan kaksoisura -opintojaksolla.
Kumppanuus Lapin urheiluakatemian kanssa
Lapin urheiluakatemia on yksi Suomen 19 urheiluakatemiasta. Sen tehtävänä on auttaa urheilijoita opiskelun ja urheilun yhdistämisessä. Urheiluakatemia järjestää valmennusta ja varmistaa urheilijoille tärkeiden tukipalvelujen saatavuuden. Lapin urheiluakatemiaan voivat hakeutua ensisijaisesti Lapissa asuvat, oman lajinsa huipulla olevat tai sinne tähtäävät urheilijat. Lapin urheiluakatemian jäsenyys maksaa opiskelijalle Olympiakomitean määrittelemän lukuvuosimaksun. (Lapin urheiluakatemia 2024.)
Urheiluakatemian jäsenillä on mahdollisuus harjoitella laadukkaassa valmennus- ja testausympäristössä opintojen ohella yläkoulusta korkeakouluun.
Lapin AMKilla on kumppanuussopimus Lapin urheiluakatemian kanssa. Ammattikorkeakoulun opiskelijoilla on mahdollista hakeutua urheiluakatemiaan ja osallistua sen tarjoamaan valmennukseen sekä asiantuntijapalveluihin. Kumppanuuden kautta urheiluakatemia tarjoaa myös erilaisia yhteistyömahdollisuuksia, kuten työharjoittelupaikkoja ja keittämisprojekteja sekä opinnäytetöitä ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoille. Lapin urheiluakatemiassa voi esimerkiksi kehittää osaamistaan kansallisen verkoston markkinointi- ja myyntitehtävissä, sisällöntuotannollisissa tehtävissä sekä valmennus- ja asiantuntijatyössä.
Yhteistyötä kaksoisurien edistämiseksi
Lapin ammattikorkeakoulun liikunnanohjaajakoulutuksessa on tehty yhteistyötä Suomen Palloliiton kanssa vuodesta 2018. Palloliiton valmentajilleen tarjoamien koulutusten kautta hankittua osaamista voi sisällyttää osaksi liikunnanohjaajan tutkintoa osaamisen näyttöjen kautta.
Jalkapalloon painottuvaan liikunnanohjaajakoulutukseen mukaan valituille valmentajille on laadittu avoimen opintoina opiskeltava henkilökohtaiset polkuopinnot (60 op). Suoritettuaan polkuopinnot opiskelijat voivat hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Nykyisellä sopimuskaudella Palloliiton kanssa toimintaa fokusoidaan jalkapalloilijoihin. Sopimuskauden aikana kehitetään käytäntöjä tavoitteellisen harjoittelun ja opiskelun yhdistävälle toimintamallille, joka palvelisi myös urheilijoiden tavoitteita ja seuran pelaajahankintaa.
Keväällä 2023 käynnistettiin Levi Snow Sport Academyn aloitteesta yhteistyöpilotti, joka tukee alppihiihdon maajoukkuevalmennettavien kaksoisuraa. Yhteistyön tavoitteena oli edistää urheilijoiden yksilöllisiä joustavia opiskelupolkuja. Lapin AMK tarjosi huippu-urheilijoille maksutta avoimen AMKin polkuopintoja restonomi-, tradenomi- ja liikunnanohjaajaopintoihin.
Maajoukkueurheilijoilla oli mahdollisuus saada henkilökohtaisesti suunniteltu 60 op polkuopintopaketti. Opinnot olivat verkko-opintoja, ja ne oli ajoitettu kahdelle lukuvuodelle normaalin yhden sijaan. Paketin sisältöä ja laajuutta voidaan tarvittaessa muokata lukukauden aikana urheilijan tilanteen mukaan. Maajoukkuevalmennettaville syksyllä 2023 järjestettyyn info-tilaisuuteen osallistui puolenkymmentä valmennettavaa. Heistä yksi tarttui tilaisuuteen ja aloitti opiskelun keväällä 2024.
Maajoukkueurheilijan kaksoisura – Riia Pallari
Blogia varten haastateltiin maajoukkueurheilija Riia Pallaria. Hän kertoi 26.2.2024 tehdyssä haastattelussa kokemuksistaan urheilun ja korkeakouluopiskelun yhdistämisestä.
Kuva 1. Riia Pallari. Kuva: Ski Sport Finland.
Riia Pallari on parikymppinen rovaniemeläinen, joka on aloittanut laskettelun jo 2-vuotiaana. Lisäksi harrastuksiin on kuulunut jalkapallo 15 vuoden ajan, mutta se jäi sivuun muutama kausi sitten. “Laskettelu oli mukavaa kaveriporukassa. Kun pärjäsin kisoissa, alppihiihto vei mukanaan”, kertoo Riia. Hän on nykyisin alppihiihdon maajoukkuevalmennettava.
Riia oli jo aiemmin pohtinut opiskelua ja tutkinut vaihtoehtoja. Useimmiten koulutuksissa edellytettiin läsnäoloa opiskelupaikkakunnalla ja opiskelua tiettyyn tahtiin. “Lapin ammattikorkeakoulun esittely tuli kuin tilauksesta”, toteaa Riia. Liiketalouden joustavat polkuopinnot verkossa kuulostivat juuri sopivalta vaihtoehdolta. Tradenomikoulutus oli luonteva valinta, koska perheessä on yrittäjyyttä ja oma yritys voisi olla yksi uravaihtoehto. Toisaalta finanssiala tai urheiluliiketoimintakin kiinnostavat häntä. Tradenomikoulutuksen Riia kokee monipuoliseksi, koska se antaa mahdollisuudet monenlaisiin tehtäviin eri toimialoille.
Ajatuksia alkaneista tradenomiopinnoista
Riia aloitti liiketalouden verkko-opinnot tammikuussa 2024. Opintojen aloitus oli sujuvaa. Opinnot aloittava Startti korkeakouluopintoihin -opintojakso auttoi ottamaan haltuun työvälineitä, joita ei lukiossa ollut käytetty. Lisäksi henkilökohtaista ohjausta sai riittävästi.
Riia toteaa, että opinnot ovat kuitenkin yllättävän aikaa vieviä, etenkin eri ohjelmistojen haltuun ottaminen. Sen sijaan neljän tunnin verkkoluennot menevät hujauksessa. Luentojen tallentuminen oppimisympäristöön tukee Riian mielestä opiskelua, koska ne voi tarvittaessa kuunnella uudestaan. Opinnot ovat Riiasta tuntuneet mielekkäiltä, ja ne tukevat tulevaisuuden työurasuunnitelmia.
Riia toteaa, että urheilijalle opiskeluaikataulun joustavuus kauden aikana on opintojen suunnittelussa tärkeää. “Arvosanat ja oppiminen kärsisivät, jos täytyisi tehdä normaalia opiskelukuormaa”, pohtii Riia. Huippu-urheilijalla urheilu on etusijalla. Joustavuus opintojen suunnittelussa osoittautui myös merkitykselliseksi yllättävän loukkaantumisen johdosta. Opinto-ohjaustapaamisessa suunniteltiin lisää opintoja toipumisen ajaksi, koska harjoittelu ja kilpaileminen ei ollut mahdollista.
Urheilu ja opiskelu
Kuva 2. Riia Pallari Levin maailmancupissa. Kuva: Teemu Moisio.
Vaikka liiketalouden opinnot ovat Riialla vasta alkuvaiheessa, on hänelle ollut niistä hyötyä. Esimerkiksi sopimusoikeudellisten asioiden opiskelu lisäsi ymmärrystä sponsorisopimuksista. Toki Riia keskittyy tällä hetkellä urheiluun ja isä vastaa sopimuksista - ainakin vielä.
Riia kokee olevansa urheilijana kurinalainen, tavoitteellinen ja kunnianhimoinen. Hän suunnittelee ajankäyttönsä huolella. Hän kuvaa itseään yrittäjähenkiseksi. Tällaiset vahvuudet tukevat opiskelua ja varmasti myös tulevaa työuraa.
Ennen mahdollisen oman yrityksen perustamista tai muuta työuraa tavoitteena on Cortinan olympialaiset vuonna 2026. Olemme hengessä mukana. Toivotamme onnea ja menestystä kaksoisuralle, Riia!
Lähteet
Nikander, A. Kaksoisura korkeakouluissa – kansainvälinen tutkimuskatsaus. Viitattu 15.5.2024. https://olympiakomitea.kuvat.fi/kuvat/Materiaalipankki/Urheiluakatemioille+ja+valmennuskeskuksille/Kaksoisura+korkeakouluissa+kansainv%C3%A4linen+tutkimuskatsaus+2021.pdf
Nikader, A. Valintavaiheen kaksoisura – kansainvälinen tutkimuskatsaus. Viitattu 15.5.2024. https://olympiakomitea.kuvat.fi/kuvat/Materiaalipankki/Urheiluakatemioille+ja+valmennuskeskuksille/Valintavaiheen+kaksoisura+kansainv%C3%A4linen+tutkimuskatsaus+2022.pdf
Lapin urheiluakatemia. 2024. Lapin urheiluakatemia. Viitattu 10.6.2024 https://lapinurheiluakatemia.fi/lapin-urheiluakatemia/.
Olympiakomitea 2022. Huippu-urheilijamyönteisten korkeakoulujen laatumalli julkistettiin – haku auditointiin auki.
Olympiakomitea 7.10.2022. Viitattu 15.5.2024 https://www.olympiakomitea.fi/2022/10/07/huippu-urheilijamyonteisten-korkeakoulujen-laatumalli-julkistettiin-haku-auditointiin-auki/.
Olympiakomitea 2024. Kaksoisura. Viitattu 15.5.2024 https://www.olympiakomitea.fi/huippu-urheilu/kaksoisura/.
Pallari, R. 2024. Maajoukkueurheilijan haastattelu 26.2.2024.
> Siirry Pohjoisen tekijät -blogin etusivulle