Alussa oli paljon luentoja, tavallisia kursseja läksyineen.
Loppua kohden opetus on muuttunut enemmän projektipainotteisemmaksi. Yleensä
projektit ovat työelämästä tulleita, oikean pohjan omaavia tehtäviä. Niitä ei
ole keksitty pelkästään opetusta varten, vaan ovat juurikin sellaisia
projekteja ja tehtäviä joita työelämässä joudutaan tekemään. Mielestäni tämä on
erittäin hyvää koulutusta ja valmistautumista työelämän tehtäviin. Harjoitellaan,
kuinka projektissa toimitaan ja mitä siinä tulee tehdä.
Parasta opinnoissa on ehdottomasti mielekkäät projektit. Ne
ovat auttaneet suhteuttamaan, millaista on olla työelämässä mukana
valmistumisen jälkeen. Myös aina saatavilla oleva opettajien apu ja opastus on
ollut erittäin suuressa asemassa opiskelujen aikana.
Ala antaa erittäin hyvän pohjan kaikkiin teollisuuden
insinööritehtäviin. Ei ole oikeastaan mitään tehdasta mihin et voisi mennä
töihin tällä koulutusalalla. Lisäksi tehtävät asiat ovat mielenkiintoisia, sekä
niissä pääsee toteuttamaan itseänsä, esimerkiksi suunnittelussa ja uusien
asioiden ja keksintöjen kehittämisessä.
Kemi on suhteellisen pieni paikkakunta. Täällä
opiskelijapiirit ovat pieniä, mikä edesauttaa opiskelijoiden sosiaalista
verkostoitumista. Tämä on erittäin hyvä asia, sillä tämän hetken opiskelijatoverit
voivat olla tulevaisuudessa työnantajiasi, työkavereita tai mahdollisia
alaisia. Lisäksi pieni koulu sekä pieni opiskelijamäärä mahdollistavat paremman
opetuslaadun sekä paremman tuen ja opastuksen opettajilta.
Työllistyminen ei enää ole itsestään selvä asia näinä
aikoina, mutta mitä olen tutkimuksia seurannut, ainakin Lapin AMK Kemin
yksiköstä valmistuneet koneinsinöörit ovat kovassa kysynnässä Suomessa.
Valmistuneista lähes kaikki saavat työpaikan. Noin 90% valmistuneista
työskentelee Lapissa ja loput 10% Pohjois-Pohjanmaalla. Tällä alueella
suurimmat työllistäjät ovat paperi- ja terästeollisuus. Yleisimmin insinöörit
työskentelevät asiantuntijoina projekteissa sekä suunnittelutoimistoissa.
- Juho Jakku, konetekniikan insinööriopiskelija