Jotkut tietävät jo nuorena, mitä haluavat opiskella ja tehdä isona työkseen. Minun päässäni tämä ajatus ei ole koskaan täysin selkiytynyt, vaikka isoksi olen jo kasvanutkin. Lukion jälkeen pallottelin valintaa restonomi- ja tradenomiopintojen välillä ja silloin vaakakuppi kallistui niin, että päädyin hakemaan restonomiksi. Hyvä päätös se olikin. Pidin opiskeluajasta sekä työvuosista ravintola- ja kaupanalalla opiskelujen jälkeen, jopa siinä määrin, että kouluttauduin työn ohessa myös kokiksi. Ala ei kuitenkaan tuntunut koskaan täysin omalta ja jäin aina kaipaamaan jotain muuta, vaikka en osannut sanoittaa mitä se oli. Onnekseni olin kuitenkin kouluttautunut alalle, jolla töitä riittää, joten pääsin kokeilemaan todella monipuolisia työtehtäviä eri yrityksissä eri puolilla Suomea ja palvelemaan monenlaista asiakaskuntaa.
Vähitellen mielessäni kuitenkin kasvoi tahto päästä uudelleen opiskelemaan. Nautin kuitenkin työnteosta siinä määrin, että kokopäiväiseksi opiskelijaksi palaaminen ei houkutellut. Tutkin vaihtoehtoja ja Lapin AMK:n tarjoama tradenomin koulutusohjelma Yritysjuridiikka ja riskienhallinta kuulosti houkuttelevalta ja hain syksyn 2019 yhteishaussa. Ilon ja innostuksen määrä oli valtava saadessani tietää tulleeni hyväksytyksi sisään kouluun.
Opinnot alkoivat tammikuussa 2020, vain paria kuukautta ennen koronapandemian rantautumista Suomeen. Monimuoto-opiskelijana pandemia ei vaikuttanut paljoakaan opintoihini, jotka joka tapauksessa olisivat olleet pääasiassa etäopintoja. Julkinen keskustelu etäopiskelusta keskittyy usein sen varjopuoliin, mutta minulle etäopinnot edustivat joustavuutta ja mahdollisuuden yhdistää kokoaikatyö ja opiskelu. Nautin erityisesti siitä, että opintoja oli mahdollisuus muovata omien kiinnostuksenkohteiden mukaan ja suorittaa kursseja syys- ja kevätlukukausien lisäksi myös kesällä. Monimuoto-opiskelijan arki, työ ja koulu yhdistettynä, on kiireistä, joten opiskelujen onnistunut suorittaminen vaatii myös kykyä tunnistaa omat voimavarat ja suunnitella opintojen jaksottaminen niiden mukaan.
Ilman mahdollisuutta monimuoto-opiskeluun olisin saattanut jättää kokonaan hakeutumatta opiskelemaan uudelleen ja kuinka harmillista se olisi ollutkin. Opiskelu avasi aivan uuden sivun elämässäni ja hyvin menneet opinnot ovat tuoneet uuden osaamisen lisäksi myös ammatillista itsevarmuutta sekä ylipäätään uskoa itseeni. Tietämättä tarkalleen mihin halusin työllistyä, tavoitteeni alasta asti oli oppia koulussa mahdollisimman paljon ja hakeutua uuden alani töihin jo opiskeluaikana. Sinnikäs opiskelu ja työnhaku palkittiin jo vuoden päästä ja tammikuusta 2021 lähtien olen työskennellyt Sarastia Oy:ssä palveluasiantuntijana. Uudelle alalle siirtyminen oli suuri harppaus ja yllättävä kulttuurishokki, mutta osaamisen kasvattaminen myös työssäni on ollut todella palkitsevaa.
Kokemukseni ammattikorkeakouluopiskelusta kahden tutkinnon, aiemman restonomitutkinnon ja uuden tradenomi tutkinnon, jälkeen eivät voisi poiketa enemmän toisistaan. Heti lukion jälkeen suoritetuissa, päivämuotoisissa, restonomiopinnoissa korostuivat opiskelun lisäksi osaltaan myös opiskelijaelämä ja aikuiseksi kasvaminen, kun taas tradenomin monimuoto-opinnot olivat kiireisempää opiskelun ja työn yhteensovittamista.
Olen kuitenkin todella iloinen, että oma opiskelupolkuni on ollut itseni näköinen eli hieman polveileva ja mutkitteleva, sillä koen, että juuri nyt sain tradenomiopinnoista todella paljon irti ja hyvät lähtökohdat alan työelämään. Omasta kokemuksestani tiedän, että ei tarvitse ennalta tietää täysin omaa suuntaansa, vaan katsella kiinnostuneesti ympärilleen ja lähteä rohkeasti kokeilemaan. Ja tradenomiopinnot ovatkin mitä mainioin vaihtoehto kaikille hieman suunnastaan tietämättömille, sillä ne avaavat todella laaja-alaiset mahdollisuudet työllistyä mitä moninaisimpiin tehtäviin. Elämä vie mennessään ja oma polku muovautuu sitä mukaa. Vieläkään en tiedä, mitä minusta lopulta tulee ’’isona’’, mutta uunituore tutkinto kädessä odotan innolla tulevia käänteitä.
Katri Kuoppamäki
Tradenomi AMK
Yritysjuridiikan ja riskienhallinnan koulutusohjelma