Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Hakijalle / AMK-tutkinnot / Avoimen AMKin kautta liikunnanohjaajaopiskelijaksi

Avoimen AMKin kautta liikunnanohjaajaopiskelijaksi



niko pimiä.jpg
Polkuni Lapin AMKin liikunnanohjaajaopiskelijaksi ei ole se perinteisin, sillä itse tulin tänne opiskelemaan avoimen AMKin kautta. Vaikka polkuni opintoihin oli hieman erilainen kuin muilla, niin pääsin silti opiskelemaan samoja liikunnanohjaajan opintoja, kuin mitä valintakokeiden kautta tulleet tutkinto-opiskelijatkin opiskelevat. Myöhemmin sain jatkaa opintoja erillishaun kautta suoraan toisen vuoden liikunnanohjaajan opintoihin tutun ryhmän kanssa tutkinto-opiskelijana. Lapin AMK tarjoama liikunnanohjaajakoulutus ei vaadi opiskelijalta sitä, että pitäisi olla urheilija, mielenkiinto ja palo liikuntaan on se pohja, josta lähdetään.”

Lähdin opiskelemaan liikunnanohjaajan koulutukseen Lappiin Sipoosta. Muuttaminen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan avartaa katsetta ja antaa mahdollisuuden tutustua hyvin erilaisiin ihmisiin. Jos kokee olevansa arka lähtemään kotikaupungistaan, niin silloin ehdottomasti pitää lähteä, jolloin huomaa, että sitä elämää on kotikaupungin ulkopuolellakin. Täällä Lapissa ihmiset tulevat juttelemaan paljon helpommin, kuin jossain muualla, eikä täällä ole niin kiireinen ilmapiiri.

Ennen kuin tulin Lapin AMKiin opiskelemaan, kävin lukion Sipoossa, jonka jälkeen menin armeijaan. Siitä lähdin opiskelemaan merkonomiksi ylioppilaspohjaisella linjalla, jossa opiskelin 2 -vuotta Helmin liiketalousopistossa, joka nykyiseltä nimeltään toimii Perhon Liiketalousopistona. Lapin AMKiin päädyin opiskelemaan liikunnanohjaajaksi, sillä liikunta on aina kiinnostanut minua ja ollut lähellä sydäntäni. Lukion jälkeen hain muutamaan otteeseen opiskelemaan liikunnanohjaajan – sekä liiketalouden AMK –opintoihin, mutta en päässyt sisään. Merkonomitutkinnon jälkeen kuitenkin tuntui, että kaupan ala ei mahdollisesti olekaan se oma juttu ja aloin hakemaan liikuta-alan opintoihin.

Opiskelukaupungin suhteen minulla oli kolme vaihtoehtoa, ja huomasin, että Rovaniemellä oli kaikki oleellinen, joten päädyin tänne. Minua houkutti myös uusi kaupunki suhteellisen kaukana kotipaikkakunnasta. En kokenut itseäni paikkasidonnaiseksi, vaan pystyin mielelläni lähtemään kotipaikkakunnaltani Sipoosta. Tiesin millainen kaupunki Rovaniemi on, ja mitä täällä voi opiskella. Liikunta-alan houkutus vei mennessään.

Tulin Lapin AMKiin opiskelemaan avoimen AMKin polkuopintojen kautta, joka lähti siitä, että en päässyt esivalintakokeen jälkeen pääsykokeisiin, mutta halusin kuitenkin ehdottomasti Lapin AMKiin opiskelemaan. Selasin Lapin AMKin nettisivuja ja törmäsin siellä avoimen ammattikorkeakoulun opintoihin, joihin ilmoittauduin saman tien ja pääsin. Avoimessa on mahdollista opiskella vuosi haluamaansa alaa tai ottaa opintoja monelta alalta. Itse opiskelin vuoden ja maksoin opinnoistani 300 euroa, en tosin ollut opiskeluvuoteni aikana vielä koulun kirjoilla opiskelijana, joten en ollut oikeutettu opintotukeen, kivinen tie kukkarolle, mutta toimeentulotuella ja aktiivisuudella selvisin.

Myöhemmin sain jatkaa avoimesta erillishaun kautta suoraan toisen vuoden liikunnanohjaajan opintoihin tutun ryhmän kanssa, kun saavutin avoimen opinnot päätökseensä hyväksytysti ja sain kasaan 60 opintopistettä, silloin sain myös tutkinto-opiskelijan tittelin ja oikeudet opiskelijan tukiin. Avoimen opinnot tarjoavat hyvän polun päästä opintoihin, jos ei pääse pääsykokeiden avulla sisään. Opinnoista maksettava 300 euroa ei ole mielestäni paha maksu siitä, että saa hyvän keinon päästä kouluun sisään ja opiskelemaan mielestä alaa. Omalla kohdallanikin avoimen AMKin tarjoamat polkuopinnot lopulta mahdollistivat opiskelupaikani Lapin AMKissa.

Rovaniemi on kaupunkina mielestäni hyvä, välimatkat täällä ovat lyhyitä ja kaikki tarvittava on lähellä. Tosin, jos haluaa vaihtelua, on täältä helppo lähteä ja tulla takaisin hyvien liikenneyhteyksien ansiosta. Täältä löytyy myös paljon liikuntamahdollisuuksia, vähän kaikille kaikkea, jos haluaa harrastaa, esimerkiksi jalkapalloa, niin joukkueita löytyy hyvin. Opiskelukaupunkina Rovaniemi on loistava, täältä löytyy hyvin asuntoja edullisella vuokralla ja silti elinpiiri on rikasta, kaupunki on rauhallinen, vaikka tarjoaakin aktiviteetteja laidasta laitaan. Lapin AMKin Rovaniemen kampus Santasportilla, jossa liikunnanohjaajat opiskelevat on sopivan pieni, täällä tutustuu nopeasti opettajiin, jolloin henkilökohtaisen avun saaminen on helppoa.

Meillä on opiskelijakavereiden kanssa todella tiivis 40 hengen porukka, joiden kanssa pystyy tekemään hommia ja tarpeen tullen voimme olla toistemme apuna. Koulutuksessa vuodet menevät jaksotetusti ikäryhmittäin. Ensimmäisenä vuonna käsitellään lapsen kehittymistä syntymästä- ala-asteikäiseen ja nuoruuteen, käsitellään ihmisen varttumista ja suunnitellaan erilaisia liikunnanohjauksia pienille lapsille. Olemme esimerkiksi ohjanneet toisiamme leikkien niin, että joku on vuorollaan ollut lapsen roolissa. Toisella vuosikurssilla käsitellään jo ihmiselämän puoltaväliä, jolloin opinnoissa käydään läpi aikuisten liikkumista. Opinnot eivät kuitenkaan käsittele erityisesti vanhuusikää, sillä ikäihmiset jaotellaan samaan ohjattavaan liikuntaan, kuin aikuisetkin. Viimeisenä vuonna erikoistutaan huippuvalmennukseen tai terveysvalmennukseen, itse en ole vielä valinnut suuntautumistani, mutta minulla on vielä aikaa miettiä. Joka vuosi meillä on 8 viikon harjoittelu, joka on sisällytetty opintojaksolle, joten käytännönharjoitusta tulee runsaasti.

Urheiluopistolla Santasportilla sijaitseva kampuksemme näkyy opinnoissamme paljon, se mahdollistaa monen liikuntalajin kokeilun ja loistavan ympäristön liikunnalle, demoja on helppo tehdä, kun löytyy tarvittavat liikuntavälineet ja tilat. Sieltä löytyy kuitenkin myös normaaleja luokkatiloja, joissa käydään läpi teoriaopintoja. Käymme toisinaan myös Lapin AMKin Rantavitikan kampuksella kieltenopintojen luennoilla ja harjoittelemme IT- taitoja. Opiskelu ei siis ole kuitenkaan pelkkää liikuntaa, vaan paljon myös istutaan luennoilla ja pidetään toisillemme esityksiä ja luentoja sekä teemme ongelmanratkaisupohjaisia projektiopintoja.

Saamme paljon toimeksiantoja suoraan työelämästä. Esimerkiksi toisen vuoden syksyllä kokonainen kurssi oli työelämästä, jolla kehittelimme Levin Köngäs –nimiselle yritykselle kehitysideoita. Lähdimme kehittämään heille markkinointia ja yrityksen sisältöä. Tehtävä meni liikunnan – ja matkailun alan sekoitukseksi ja teimme yhdessä työtä sen eteen, että saimme sisällöstä mielenkiintoisempaa. Kurssi onkin yksi parhaiten mieleen jääneistä, sillä se mahdollisti opiskelijoille vierailun Levillä ja mm. lumikenkäilemisen. Kurssi oli todella työläheinen ja oli mahtavaa tehdä tiimityötä ja vastata itse omista toimistaan. Kurssista jäi käteen esimiestaitoja, ryhmän johtamistaitoja, valmistautumista ja vuorovaikutustilanteissa toimimisen osaamista, oli mukavaa toimia poissa kouluympäristöstä. Opintoihimme sisältyy siis monipuolisesti muutakin, kuin liikuntaa.

Opinnoissa parasta ovat tähän asti olleet oppimisen oivallukset, alkuun opinnot voivat tuntua vaikeilta, jos tulee paljon uutta asiaa, mutta kun niitä asioita käsitellään koko ajan ja niitä tulee yhä enemmän vastaan opinnoissa, alkaa ne nopeasti sisäistämään.

Valmistumisen jälkeen työllistymismahdollisuudet ovat monipuoliset. Konkreettisia ammatteja ovat esimerkiksi liikunnan opettajan sijaisuudet, kunnalla esimerkiksi liikuntakoordinaattori tai liikuntapalveluiden kehittäjä, valmentaja eri lajeissa, riippuen omasta suuntautumisesta työtehtävänä voi olla myös hyvinvoinnin edistämisen valmennus, jossa tarkoituksena on luoda terveellisempiä elämäntapoja.

Opintojen aikana olen ollut harjoittelussa päiväkodissa, jossa työtehtäviä oli lasten hoidosta lasten liikuttamiseen, jumppahetkiin, ulkoaktiviteettien toteuttamiseen vuodenajasta riippumatta. Lisäksi olen ollut Rovaniemen kaupungilla työharjoittelussa nuorisopalveluissa. Siellä ollessani valmensin fyysisesti ja psyykkisesti e- sportin pelaajia. E- sport tai e- urheilu on tietokoneilla tai konsoleilla pelaamista, nuorisopalvelut aloittivat tällaisen ryhmän, jotta pelaaminen olisi muutakin kuin istumista. Valmennuksen tarkoitus on tehdä istumapelaamisesta oikeaa urheilua, noissa peleissä liikkuu paljon rahaa, joten hyvin menestymällä voi jopa tienata. Turnauksiin ja otteluihin valmistaudutaan tähtäämällä pelaajan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Jopa huipulla kisaavilla e-sportin pelaajilla on oikeat valmentajat, jotka tähtäävät siihen, että fyysisellä treenillä saadaan pidettyä koordinaatiokyky hyvänä ja psyykkisellä treenillä taas pyritään refleksien nopeaan toimimiseen, sillä peleissä päätöksentekokyvyn tulee olla nopeaa.

Viime vuonna olin kesätöissä Ropsin juniorijalkapalloilijoiden kakkosvalmentajana ja viime kaudella olin jalkapallojoukkue SantaClausin miestenjoukkueen johtajana. Vaikka monenlaista hommaa on tullut tehtyä urasuunnitelmat valmistumisen jälkeen ovat kuitenkin olleet minulle aina ikuisuuskysymys, en siis tiedä vielä mitä silloin haluan tehdä. Olen kuitenkin ajatellut, että muutan työnperässä sinne mistä löydän minulle sopivan työn, mahdollisesti jään Lappiin, jos täältä sellainen työ löytyy.

Opinnot antavat hyvät eväät työelämään, valmiutta sekä osaamista voi itse kehittää ja omalla opiskelupanoksellaan voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon opinnoistaan saa irti. Opinnot ovat monipuolisia ja asioita käsitellään laajasti. Liikunnanohjaajan tutkinto valmistaa monipuoliselle osaamiselle, oli se sitten myyntiä, markkinointia, ihmisten kohtaamista ja vuorovaikutusta tai sitten liikuntaa ja valmennusta. Opettajien kanssa on helppoa suunnitella omaa urapolkuaan, josta voi lähteä rakentamaan suuntaa omaa tavoitetta kohti. Lapin Yliopisto mahdollistaa meille myös yhteistyön opintojemme lisäksi. Jos on mielenkiintoa opiskella esimerkiksi opettajaksi, on opintoihin mahdollista saada pedagogiset opinnot osaksi omaa opintosuunnitelmaa. Mikäli ennen liikunnanohjaajan AMK- tutkintoa on käynyt liikuntaneuvojan koulutuksen Santasportilla, on silloin mahdollisuus hypätä suoraan yhdellä vuodella opinnoissa ylöspäin, jolloin puhutaan väyläopinnoista.

- Niko Pimiä, liikunnanohjaajaopiskelija



Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää evästeistä. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK