tyttokuva_banneri_1920x400px.JPG
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Hakijalle / AMK-tutkinnot / Tradenomi, liiketalous

Opiskelijoiden kokemuksia liiketalouden monimuoto-opinnoista

Monimuoto-opinnot sopivat työssäkäyvälle



Olen toiminut yrittäjänä eri palvelualoilla, kuten kuljetus-, kaupan- sekä matkailu- ja ravintola-alalla. Työtilanteen muuttuessa erilaiseksi päätin lähteä opiskelemaan työn ohella. Vaihtoehtoina oli tradenomin tai restonomin tutkinto. Tradenomin tutkinto vei pitemmän korren, koska ajattelin, että liiketalouden tietoa on hyvä päivittää ja olin suorittanut muutama vuosi sitten taloushallinnon tutkinnon. Valitsin Lapin ammattikorkeakoulun sillä oli itsestään selvää hyödyntää oman alueen palveluita myös opiskelussa.

Leena Hiltula opiskelijahaastatteluKUVA.jpgValitsin monimuoto-opinnot, koska työni vuoksi päiväopinnot eivät olisi olleet mahdollisia. Monimuoto-opiskelussa luennot ovat iltaisin netin kautta kuunneltavissa ja niitä on pääasiassa 2-3 kertaa viikossa.  Meillä oli joka vuosi kaksi ns. "oikeaa" koulupäivää luokassa, jotka olivat lukukausien aloituksien yhteydessä. Harjoitustyöt -ja tehtävät olivat joko yksin tai ryhmätöinä tehtäviä. Projekteja meillä ei ollut, kuuluvat käsittääkseni enemmän päiväopiskelijoille. Käytännönharjoituksina meillä on ollut mm. verkkokaupan rakentaminen, erilaisten liikeideoiden suunnittelu rahoituksen tai oman ja ryhmän jäsenten osaamisen kannalta katsottuna sekä tilinpäätökset ja henkilöstöjohtaminen esimerkkiyrityksiä hyödyntäen. Esimerkiksi logistiikan kurssilla tutkimme kahvin kuljetusta "pavusta pannuun". Työharjoittelut jokainen voi suorittaa omaan tahtiinsa opiskelun aikana, mutta monella ainakin perusharjoittelu oli jo suoritettuna. Perusharjoittelun lisäksi on ammatillinen työharjoittelu, näistä harjoittelujaksoista sai yhteensä 30 opintopistettä.

Monimuoto-opiskelussa opiskelupaikan sijainnilla ei ole merkitystä, kauempaakin opiskelu sujuu hyvin. Meidän kurssillamme oli opiskelijoita ympäri Suomen aina Helsingistä Ivaloon ja Kuhmosta Raaheen. Muutamalla kurssilla oli opiskelijoita ainakin Ruotsista, Irlannista ja USA:sta.

Vaikka päiväopintoja ei olekaan, niin aina opiskelu vie aikaa. Ei kannata ajatella, että sen tekee tuosta vain. Tehtäviä on tasaisesti joka kurssista ja usein ne ovat päällekkäin. Uskon kyllä, että henkilö, joka hakee työn ohessa opiskelemaan, on tämän asian kypsytellyt mielessään jo valmiiksi. Minulla on jo aikuiset lapset, joten se helpotti kovasti ja sain heiltä apuakin omaan opiskeluuni. Mies joskus mainitsi, että olen unohtanut hänet kokonaan olohuoneen sohvalle. Arvostan kovasti niitä, jotka opiskelivat pienten lasten kanssa.

Ensimmäisellä vuosikurssilla aloitettiin opettamalla miten opiskelu yleensä suoritetaan internetin avulla, esimerkiksi mistä löytää erilaiset tiedonhakupalvelut ja kirjastot sekä miten eri tehtävät ja kokeet palautetaan. Tutkintoon liittyvät kurssit aloitettiin myös perusteista. Kursseilla opiskeltiin muun muassa sovellusosaamista, kirjanpitoa, taloushallintoa, viestintää, kirjoittamista, liiketoimintaosaamista, työoikeutta, palkanlaskentaa, henkilöstönhallintaa, kansantaloutta sekä ruotsin ja englannin kieliä. Seuraavilla vuosikursseilla käsiteltiin jo aloitettuja kursseja ja opintoja laajemmin, esimerkiksi budjetointia, yritysten rahoitusta ja verkkokaupan perustamista. Kielten opinnot jatkuvat myös koko ajan. Lisäksi tuli ainakin erilaisia tutkimustyöhön liittyviä kursseja. Vapaavalintaisia kursseja tuli suorittaa yhteensä 15 opintopisteen verran. Vapaavalintaisten kurssien valikoima oli minusta laaja. Viimeisellä vuosikurssilla keskitytään pääasiassa opinnäytetyöhön.

Tradenomina voi työllistyä näin äkkiseltään ajateltuna muun muassa yrittäjäksi, kirjanpitotehtäviin tilitoimistoihin, taloushallintotehtäviin yksityiselle ja julkiselle puolelle, pankki- ja sijoitusalalle, erilaisiin tehtäviin kaupan alalle, erilaisten hankkeiden ja projektien vetäjäksi sekä markkinointi- ja tiedotustehtäviin. Työllistyminen taitaa olla nykyään haasteellista vähän joka alalla, mutta tradenomin tutkinto antaa hyvän pohjan moneen erilaiseen työtehtävään. Monella on nykyään muitakin tutkintoja jo suoritettuna ja tradenomin tutkinto antaa tukea myös näihin aiempiin tutkintoihin. Minulla on tarkoituksena hakeutua saman tien jatkokoulutukseen, sillä tavoitteena on pyrkiä lukemaan ammattiopettajan pätevyyttä. Töitä uskoisin löytäväni Meri-Lapin alueelta.

Palkkaus tradenomilla vaihtelee työtehtävien vaativuudesta ja vastuullisuudesta riippuen. Myös työntekijän ammatillinen osaaminen ja erityistaidot vaikuttavat palkan määrään. Tradenomiliiton tiedotteessa vastavalmistuneiden palkkasuositus vuonna 2016 oli 2500 - 3200 €/kk. Jos tässä "haarukassa" pysytään, niin minusta palkka on aivan kohtuullinen. Todellisuudessa taitaa monen palkka jäädä tuonne alarajalle ja sen allekin. Toivottavasti olen väärässä.

Edellisistä opinnoistani oli kulunut jo aikaa ja aluksi mietitytti, että osaankohan yleensä edes käyttää erilaisia ohjelmia joiden avulla opiskelu suoritetaan. Joskus nettiyhteys katkesi kesken luennon, mutta tämä oli usealla muullakin ongelmana. Luentojen aikana sai teknisiin ongelmiin apua päivystävältä tukihenkilöltä. Työn ohessa opiskelu tuotti usein aikataulujen kanssa pelaamista, mutta loppujen lopuksi aika vähän. Vai tuntuukohan se vain siltä nyt kun oma opiskelu on jo loppusuoralla? Meillä oli kyllä kursseja ajankäytön hallinnasta, varmaan siitäkin taisi olla apua. Jos et aina ehdi luennoille ne voi kuunnella helposti iLincin kautta myöhemmin.
Monimuoto-opiskelussa ryhmätyöt ovat aluksi haastavia. Tehtäviin oli joskus vaikeaa ehtiä mukaan, koska ryhmien jäsenillä oli täysin erilaiset aikataulut ja itsellä takaraivossa tunne "ettei kerkeä tarpeeksi osallistua tehtävään”. Ryhmätöissä oli tärkeintä alussa käydä läpi mitä jokaisen tehtäviin kuuluu. Viestintä ryhmän jäsenten kesken on ehdottoman tärkeää. Kuitenkin koin, että ryhmätöissä oppi myös paljon, sillä toisten opiskelijoiden kokemukset eri asioista opettivat katsomaan monia asioita uudella lailla. Mukavaa oli myös se, että opiskelun mukana tulee paljon uusia tuttavuuksia, vaikka opinnot suoritetaankin nettimaailmassa. Tosin, jos kadulla heistä joku kävelee vastaan, niin ei välttämättä tunnista.

Tradenomin tutkinto oli laajempi kuin aluksi luulin ja se sisälsi laajasti erilaisia kokonaisuuksia, joita voi hyödyntää useallakin alalla. Tutkinto on myös hyvä perusta, jos innostuu opiskelemaan muutakin. Suosittelen ehdottomasti monimuoto-opintoja, jos aikoo opiskella työn ohessa, mutta myös muutenkin.

Kuulokkeet korville, villasukat jalkaan, iso kuppi kahvia viereen ja opiskelu voi alkaa.

Leena Hiltula, monimuoto tradenomiopiskelija



Opiskelua verkossa ja oman ammattitaidon kehittämistä



Hakeuduin opiskelemaan liiketaloutta Lapin ammattikorkeakouluun, koska minulla on työkokemusta useammalta vuodelta, mutta koulutus opistoasteelta. Halusin edetä työelämässä ja etsiä haasteellisempia työtehtäviä. Olin miettinyt opintojen aloittamista jo muutaman vuoden, sillä lasten kasvaessa isommiksi, halusin opiskella lisää. Vuoden 2012 keväällä missasin yhteishaun, mutta seuraavana keväänä olin valveilla, hain ja pääsin kouluun. Miksi juuri tradenomiksi, tradenomin opinnot tuntuivat parhaiten tukevan suunnitelmiani työelämässä etenemisessä.

Katja Pulkkinen webbi.jpgOpintojen sisältö on laaja ja antaa hyvät valmiudet työelämään. Vapaavalintaisia aineita voi valita omien kiinnostuksen kohteidensa mukaisesti. Opiskelumme on paljolti verkossa tapahtuvaa ja itsenäistä. Joka toinen viikko, ja tänä keväänä lähes joka viikko meillä on iltaisin etäluentoja kaksi tai kolme kertaa viikossa iLincin kautta, luennot kestävät kolme tuntia kerrallaan. Lähipäivät luovat ryhmähenkeä ja antavat tsemppiä opintoihin.

Suurin osa annetuista tehtävistä tehdään ryhmissä. Meille on muodostunut oma ”sodankyläläisten” ryhmä. Tapaamme oman ryhmämme kanssa noin kerran kahdessa viikossa, suunnittelemme ja riippuen tehtävänannosta, teemme tehtävät yhdessä, tai sitten jokainen tekee itsenäisesti oman osa-alueensa ja kokoamme työn yhdeksi yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Joissakin aineissa ei opetuskanavalla ole väliä, mutta joissakin, kuten kirjanpidon tietojärjestelmän opettelussa on lähiopetus ehdoton. Luentoja on mukava kuunnella kotisohvalla: ei tarvitse kiirehtiä luennolle, riittää kun avaat tietokoneen ja laitat luurit päähän. Opinnoissa oikeastaan kaikki on mielekästä ja opinnot antavat hyvät valmiudet työelämän vaihtuviin haasteisiin ja kasvattavat omaa osaamista sekä ymmärrystä.

Minusta on valtavan hienoa, että näin aikuisiällä on mahdollista opiskella monimuotoisesti ja opinnot ovat maksuttomat. Etäluennot on mahdollista kuunnella myös jälkikäteen, mikä mahdollistaa opintojen ja muun elämän yhdistämisen. Opiskelu aikuisena on helpompaa kuin nuorena. Käytännössä asiat ovat jo tuttuja, opinnoissa sovellamme käytännön teoriaan. Ilman työkokemusta opeteltaisiin teoria ennen käytäntöä, ja työelämässä sovellettaisiin teoria käytäntöön.

Itselläni on jo työpaikka mutta uskon, että työmarkkinoilla arvostetaan työntekijän halua kehittää itseään. Omaehtoiset opinnot ovat varmasti vain positiivinen asia työtä haettaessa. Tradenomille on monenlaisia vaihtoehtoja työllistyä suuntautumisvaihtoehdosta huolimatta. Moniin työpaikkoihin vaaditaan tänä päivänä korkeakoulututkinto.

Koulutus avaa tietenkin aina uusia ovia. Tänä päivänä ei enää olla samassa työpaikassa, siinä ensimmäisessä eläkeikään saakka. Työpaikat vaihtuvat, ja työpaikolle etsitään enenemissä määrin muutosmyönteisiä moniosaajia. Itselläni on toiveissa jatkaa opintoja valmistumisen jälkeenkin.

- Liiketalouden tradenomiopiskelija (monimuoto-opinnot), Katja Pulkkinen

 



Opinnot ovat avanneet uusia ovia



Hakeuduin tradenomiopintoihin, sillä minulla on vuosien kokemus myynnin ja markkinoinnin tehtävistä, ja viimeiset 10 vuotta olen ollut tulosvastuullisessa esimiesasemassa, mutta tutkinto ja laajempi näkökulma yrityksen liiketoimintaan puuttuivat. Myös eteneminen uralla enää ylemmäs on vaikeaa ilman tutkintoa ja laajempaa osaamista/ymmärrystä liiketaloudesta. Koska opintoja oli mahdollista suorittaa töiden ohella, mahdollisti tämä opintoihin hakeutumisen vaikka työ ja perhe vaativatkin paljon aikaa.

Lähdin opiskelemaan Tornioon, sillä Tornio oli lähin kaupunki, jonne opiskelemaan saattoi hakea ilman toisen asteen tutkintoa, harkinnanvaraisella päätöksellä vain suorittamalla pääsykokeen. Olen saanut yhdistettyä kursseja kolmen eri ryhmän opinnoista, joten lukujärjestykseni on hyvä ja mielenkiintoinen. Tornion 2014 aloittaneen ryhmän kanssa olen suorittanut aivan perusopintoja mm. kielistä (suomi, ruotsi, englanti), tiedonhankinnasta ja projektityöskentelemisestä, Rovaniemen 2014 aloittaneen taloushallintoon suuntautuvan ryhmän kanssa olen suorittanut sen taloushallinnon perusjaksot (juridiikka, kirjanpidon perusteet, markkinointi) ja Tornion 2013 aloittaneen taloushallinnon ryhmän kanssa olen päässyt jo kiinni syventäviin talouden kursseihin (kustannushallinta, budjetointi, investoinnit jne.).

Verkkoluentoja on vaihtelevasti maanantaista torstaihin klo 17.00-20.45 ja osa opettajista (etenkin matematiikassa) antaa kotitehtäviä, joita harjoitellaan seuraavan viikon tuntiin mennessä. Isoja ryhmätöitä oli ensimmäisinä kuukausina enemmän, mutta syventävissä opinnoissa tehdään enemmän yksilötehtäviä. Ryhmätöiden haasteet ovat aikataulujen yhteensovittaminen sekä ryhmädynamiikan toimiminen. On hyvää vaihtelua päästä välillä tekemään nopeampia ”kotiläksyjä” kuin myös isompia tutkimuksia ja esityksiä.

Taloushallinto on jo itsessään mielenkiintoista, ja erittäin ajankohtaista nykyisessä maailmantilanteessa. Se on avannut itselleni ihan uusia mielenkiintoisia ovia ympärilläni tapahtuviin asioihin ja ilmiöihin. Opintojen hyvä puolena on vapaus luoda itse omat aikataulunsa ja lukujärjestyksensä, ja on loistavaa, että luennot voi jälkikäteen kuunnella myös tallenteena jos on estynyt osallistumasta luennolle. Opiskelukavereiden tietotaito, into ja motivaatio on innostaa opiskelemaan. Lisäksi se, että voi ottaa omasta työstä opintovapaata ja suorittaa opiskeluja nopeammalla tahdilla, ilman että tulotaso putoaa liikaa, on todellista plussaa. Oma tavoitteeni on nopeuttaa valmistumista vuodella (normaalisti 3,5 vuotta), jotta pääsen nopeammin takaisin ”tositoimiin”.

Näen työllistymisen hyvin todennäköisenä, jos hoitaa hommansa hyvin ja omistautumisella. Pelkkä paperi ei riitä, mutta se antaa hyvän tuen omalle tekemiselle. Opiskelu on osoittanut ainakin omalle työnantajalleni, etten halua jämähtää paikalleni ja olen valmis uhraamaan aikaa ja vaivaa ollakseni hyvä siinä mitä teen ja haluan tulevaisuudessa tehdä. En ole koskaan uskonut siihen että ”asiat tapahtuvat” tai että tilaisuuksia tultaisiin tarjoamaan. Uskon, että itse voimme luoda omat mahdollisuutemme.

- Liiketalouden tradenomiopiskelija (monimuoto-opinnot), Anna-Maria Vesterinen