tyttokuva_banneri_1920x400px.JPG
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Hakijalle / AMK-tutkinnot / Restonomi, restonomikoulutus

Valmistuneiden opiskelijoiden kokemuksia restonomikoulutuksesta

Matkalla huipulle – urapolku Visit Ylläksen markkinointikoordinaattoriksi



Laura Hokajärvi RESTO.jpg
Nykyinen työni sijaitsee Ylläksellä, upeissa maisemissa ja harrastusmahdollisuuksissa - ja tällä on suuri merkitys myös työn mielekkyyteen! Ylläs on ollut aina lähellä sydäntäni ja olen erittäin iloinen voidessani työskennellä Visit Ylläksen markkinointikoordinaattorina.

Markkinointikoordinaattori kaikilla oikeuksilla

Ennen Visit Ylläksen markkinointikoordinaattoriksi ryhtymistä olin vuoden verran matkailuyhdistyksen tapahtuma- ja somekoordinaattorina. Kuluva vuosi uudessa tehtävässä on ollut sekä haasteellinen että antoisa, ja antanut todella paljon uutta tietopohjaa ja kokemusta niin tapahtumien järjestämisen kuin some-maailman näkökulmastakin. Päätavoitteenani markkinointikoordinaattorina on kasvattaa sesongin ulkopuolisia matkailun asiakasvirtoja koordinoiden ja tukien Ylläksen tapahtumia. Käytännössä tämä edellyttää kiinteätä yhteistyötä paikallisten tapahtumajärjestäjien - niin yritysten, yhdistysten kuin yksityishenkilöiden - kanssa. Lisäksi markkinoimme tapahtumia ja viestimme matkailijoille ja medialle itse matkailukeskuksessa.

Tavalliseen viikkooni kuuluvat ajankohtaisten tapahtumien osalta tapaamiset tapahtumajärjestäjien kanssa ja jatkuva tulevien tapahtumien suunnittelu. Useimmiten minulla on kaikki oikeudet tapahtumien kotisivuille ja Facebook-tileille, jotta voin hoitaa suoraan sisällöntuotannon ja muut tarvittavat päivitykset. Erilaiset printtimateriaalit työstän yhdessä paikallisen graafikon ja painatustoimiston kanssa. Lisäksi työtehtäviini kuuluu matkailualan messujen koordinoiminen, alue-esitteet, mediavierailuiden toteuttaminen yhteistyössä Visit Finlandin kanssa ja taloushallinnon tehtävät.

Merkittävä osa työajastani menee Ylläksen monipuolisten sosiaalisen median kanavien ja kotisivujen päivittäiseen sisällöntuotantoon ja kehittämiseen. Viime vuonna toteutettu Ylläksen kotisivujen uudistaminen oli laajuudessaan suuri urakka. Päivitän säännöllisesti kotisivujen kuvamateriaaleja ja sisältöjä, mukaan lukien eri kieliversiot. Ylläksen some-kanavista Facebook on tärkein, ja päivittäisiin rutiineihini kuuluvat itse tuotetun sisällön ja jaettujen artikkelien sekä uutisten vieminen Ylläksen sivulle, kotisivuille ja Twitteriin. Myös instagram-tilille lisätään päivittäin uusi kuva ja sisältöä, jaettavaksi edelleen Twitterissä ja kotisivuilla. Kuvat ovat toisinaan minun ottamiani, mutta pääsääntöisesti käytämme Ylläksellä kuvaavien instagrammaajien kuvia. Lisäksi vastaan somekanavien kommentteihin ja asiakaspalautteisiin.

Paluu koulunpenkille uutta oppimaan

Opiskelin Lapin ammattikorkeakoulussa matkailun koulutusohjelmassa vuosina 2012-2015 ja valmistuin Restonomi AMK-tutkintoon puoli vuotta etuajassa. Opintoihin kuuluvat harjoittelut suoritin rovaniemeläisessä kokoushotellissa, ja opinnäytetyöni käsitteli tunnetun ohjelmapalveluyrityksen laatu- ja perehdytysasioita. Monimuotoinen opiskelu - etä- ja lähiopiskelujen yhdistelmänä - on erittäin hyvä tapa opiskella, vaikka se vaatii suuren motivaation opiskelijalta. Ajattelen, että mitä enemmän kurssien suorituksen käytännön tehtävissä on mahdollista joustaa, sen mielekkäämpää se on oppimisen kannalta.

Olin opiskellut matkailualaa viimeksi 90-luvulla. Vaikka olin työskennellyt sen jälkeen pelkästään matkailualalla minusta tuntui, että halusin päivittää tietojani. Vaikka olisin voinut HOTata (aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) useampia ensimmäisen vuoden ns. perustiedon kursseja, valitsin niiden suorittamisen käytännön tasolla - ajatellen juuri tietojen päivittämisen tarvetta. Koen, että tästä valinnasta oli erityisen paljon apua ajatellen tulevia työtehtäviäni. Opinnot kehittivät suuresti myös sisällöntuotannon ja kirjoittamisen taitojani.

Parhaat muistot käytännön töistä

Opiskeluajalta on jäänyt monia hyviä muistoja. Päällimmäisinä mielessä ovat kuitenkin käytännön oppimisen asiat. Sain suorittaa ruokatuotannon kurssin osallistumalla Lapin yliopiston luontomatkailun kenttäkurssilaisten muonitustehtävään Ylläksellä. Tehtävä sisälsi neljän päivän ajan viidentoista hengen kaikki ruokailut, eli suunnittelun tuotekorttien ja katelaskennan avulla sekä käytännön toteutuksen. Toinen hieno muisto on kokous- ja kongressipalveluiden kurssin suorittaminen korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivillä Levillä, jossa pääsin käytännön tasolla tutustumaan ison kokoustapahtuman järjestelyihin. Myös harjoittelu kokoushotellin myyntipalvelussa toi kokonaan uuden näkökulman myyntipalvelun monipuolisiin tehtäviin käytännön tasolla. Esimerkiksi erilaisten varauskanavien hallinnointi oli minulle uutta asiaa. Kaiken kaikkiaan opiskeluaikana oli myös antoisaa kuulla käytännön tasolla yrittäjiltä heidän omista urapoluistaan ja yritysmaailman haasteista.

Matkailualan työkokemukseni yli 15 vuoden ajalta sisältää paljon käytännön töitä ja erilaista taustasovelluksien hallintaa. Työtehtäviin on kuulunut asiakastuki- ja koulutusprojekteja, asiakkuuksien hoitoa, projektinhallintaa, myyntiä ja markkinointia. En pidä itseäni erityisen teknisenä ihmisenä enkä ole tietotekniikkaa juurikaan opiskellut, mutta työuraani on kuitenkin kuulunut paljon IT-alan tehtäviä ja ne ovat edellyttäneet teknisten asioiden ymmärrystä. Miellän silti vahvuuteni olevan asiakkaiden ja asiakkuuksien hallinnassa sekä järjestelmällisyydessä. Tämä tunne vahvistui edelleen opiskellessani, ja pidän tällä hetkellä mielekkäämpänä ihmisten ja käytännön asioiden kanssa toimimista kuin IT-alan tausta-asioiden hoitamista.

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen opiskeluun Lapin ammattikorkeakoulussa ja tähtään mahdollisimman pian ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinnon suorittamiseen. Isot kiitokset kaikille opiskelukavereilleni, opettajille ja etenkin omille tutoreille Päivi Hanni-Vaaralle ja Minna Sipposelle!

- Laura Hokajärvi, markkinointikoordinaattori, Visit Ylläs



Lehtorina restonomikoulutusohjelmassa – innostavaa ja inspiroivaa!



Heidi Kaihua restonomi.jpg
Työkuvani on ihanan laaja - päivät eivät tosiaankaan ole samanlaisia. On upeaa seurata toimivaa ryhmädynamiikkaa ja sen voimalla saavutettua oppimista. Asiantuntijana toimiminen erilaisissa hankkeissa vie minut lähelle elinkeinoa ja kehittää samalla omaa osaamistani.

Matkailuala veti mukaansa

Lukion ja lähihoitajatutkinnon jälkeen sain tilaisuuden työskennellä huskyfarmilla. Tämän työn myötä varmistui, että matkailuala on minun juttuni. Lähdin opiskelemaan matkailun restonomiksi ja valmistuin vuonna 2005. Tämän jälkeen työskentelin mm. Santamuksessa, Matka-Vekassa sekä Lapin Matkailussa. Vuonna 2009 valmistuin restonomin ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta ja 2011 sain takataskuuni opettajan pedagogiset opinnot.

Opinnot auttoivat minua katsomaan matkailualaa monesta näkökulmasta. Sain luotua verkostoja Innoakatemiassa, jossa toteutimme lähes kaikki opintomme projekteina eri yrityksille. Tätä työelämäläheistä oppimistapaa olen halunnut myös jatkaa omassa opetustyössäni. Mieleenpainuvin opiskelumuistoni on ohjaajien antama tuki projekteja tehdessä. Kaikkea ei annettu valmiina, aina sai erehtyä, mutta harhareitiltä ohjattiin tarvittaessa takaisin oikeaan suuntaan.

Kipinä opettajuuteen syttyi

Valmistuessamme ensimmäisinä matkailualan ylemmästä ammattikorkeakoulusta meille tarjottiin mansikkakakkukahvit. Kakkukahvien lomassa silloinen rehtori Tienranta kertoi ylpeänä, että olisimme aina tervetulleita töihin ammattikorkeakouluun. Juuri silloin kipinä minun kohdallani syttyi. Halusin töihin Lapin ammattikorkeakouluun.

Haluan tarjota opiskelijoille samanlaisia ammattiin valmentavia elämyksiä, mistä olen itsekin saanut nauttia - ja kunnianhimoisena vähän enemmänkin. Opettajan roolin muuttuessa ohjaan opiskelijoita esimiestehtäviin matkailualle, konseptoinnin, tarinallistamisen ja matkailun turvallisuuden saloihin. Saan motivaatiota opiskelijoiden onnistumisista ja pidän tärkeänä kannustaa heitä saavutusten tiellä. Tyypillinen työpäiväni koostuu esimerkiksi laajasta opetussuunnitelmatyöstä opiskelijoiden työpajojen ohjaukseen ja opetukseen.

On upeaa työskennellä tutussa opinahjossa ja entisten opettajieni rinnalla, edelleen arvostaen heidän ammattitaitoaan. On myös mahtavaa nähdä oman organisaation huima kehitys ja se, että pysymme työelämän muutoksessa mukana!

- Heidi Kaihua, lehtori (matkailu), Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI)/ Lapin ammattikorkeakoulu



Managerista leaderiksi – Rovaniemen kautta Ouluun hotellinjohtajaksi



Juha Kolehmainen RESTO.jpg
Mistä löytyy Oulun hotellien ykkönen? Se on mitä ilmeisimmin kiinni siitä, että minkälaisia mittareita ykkössijan mittaamiseen käytetään. Minulle Oulun paras hotelli on tietysti oma työpaikkani – Scandic Oulu. Kun en osaa järkevästi mistään muustakaan haaveilla, niin minulla on myös mielestäni maailman paras työ toimiessani hotellinjohtajana Scandic Hotels Oy:n palveluksessa.

Oulu on hotelliyrityksen kannalta katsottuna mielenkiintoinen kaupunki, sillä Oulussa hotellien liiketoiminta voidaan tiivistää mielestäni näin: sopivasti kapasiteettia suhteessa kysyntään. Tämä tilanne takaa ainakin vielä toistaiseksi sen, että oululaiset hotellit pärjäävät toiminnassaan keskimääräistä paremmin, sillä hotellien käyttöaste ja huonetuotto ovat Suomen kolmanneksi parhaalla tasolla (tilastokeskus 11/2016). Edelle kiilaavat ainoastaan Helsinki ja Vantaa.

Hotellinjohtajan työpäivä aamiaiskattauksesta some-päivityksiin

Pidän nykyisestä työstäni hyvin paljon, sillä vaikka hotellimme on osa Pohjoismaiden suurinta hotelliketjua, on ympärillämme riittävästi tilaa itsenäiseen päätöksentekoon ja nopeaan reagointiin, jos sellaiseen tulee tarvetta.

Tyypilliseen työpäivääni kuuluu itse määrittelemäni sekoitus ns. paperihommia ja ihmisten kanssa keskustelua, tekemistä ja olemista. Saatan aloittaa aamuni auttamalla aamiaishoitajaamme selviämään hetkellisestä ruuhkasta ja mennä sen jälkeen toimistohommiin, kunnes palaan ravintolaamme ja autan lounaan kattamisessa. Toisinaan tilanne voi olla sellainenkin, etten malta tai ehdi siirtyä exceleiden yms. parista ”oikeisiin töihin”, sillä tehtäviini kuuluu myös tulevaisuudestamme huolehtiminen. Tämä tarkoittaa varsin laajaa tehtäväkenttää kiinteistöömme liittyvistä asioista aina työkavereideni hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtimiseen.

Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä nostaa esille yksi asia, joka vie ajastani yhä suuremman siivun: asiakaspalautteet. Seuraamme tällä hetkellä aika tiiviisti erilaisista kanavista saamiamme palautteita ja pyrimme reagoimaan niihin ilman pitkiä viiveitä. Näitä sosiaalisen median kanavia, joihin edellä viittaan, ovat esimerkiksi Booking.com, Tripadvisor, Google, Facebook ja Expedia. Onnekseni voin todeta, että saamme vain harvoin osaksemme negatiivista palautetta, joten positiivisiin palautteisiin kirjailee vastineita melkeinpä mielikseen. Sanottakoon vielä, että tokihan olemme jakaneet nämä kanavat ja monta muutakin tehtävää keskenämme vastuualueisiin, joten en suinkaan huolehdi läheskään kaikista asioista yksin. Aikaa jää siis muuhunkin touhuamiseen.

Määrätietoista opiskelua kohti päämäärää

Joku voi olla tässä vaiheessa lukemaansa kiinnostunut siitä, miten olen päätynyt nykyiseen tehtävääni. Olen tehnyt hotellinjohtajan töitä nyt runsaat 11 vuotta. Tie tähän pisteeseen on ollut aika pitkä ja myönnän, että se on tuntunut joskus urani alkuaikoina hieman kivikkoiselta. Tekemiseni on kuitenkin ollut aina päämäärätietoista, sillä olen opiskellut alaa lukion jälkeen ahkerasti ja yrittänyt tehdä siinä samalla hotelli- ja ravintolatöitä mahdollisimman monipuolisesti. Olen työskennellyt ruokaravintoloissa, tanssiravintoloissa, baareissa ja hotellien vastaanotoissa eri rooleissa, joten tunnen hotellien monipuoliset työtehtävät jo verrattain hyvin.

Koulutukseni voisin tiivistää muotoon eMBA, restonomi AMK. Alkuperäinen koulutukseni on hotelli- ja ravintolaesimiehen tutkinto vuodelta 1996, opinahjon oltua legendaarinen Rovaniemen hotelli- ja ravintolaoppilaitos (RHROL). Paljosta on kiittäminen Naaskon Jaakkoa, Autin Selma-Leenaa, Vankan Merjaa, Karkkolan Seppoa, Maaningan Tanjaa ja monia muita, jotka ovat kohdalleni osuneet. Opiskelin itselleni takataskuun myös ammatillisen opettajan pätevyyden viime vuosikymmenellä Jyväskylässä, joka ei sekään ollut hukkaan heitettyä aikaa.

Ammatillinen kehityskaari


Nämä kaikki opinnot ovat tukeneet ammatillista kehittymistäni ehkä enemmän kuin osaan edes aavistaa. RHROL:ssa viettämäni vuodet takasivat minulle vahvan käytännön osaamisen, josta on ollut todella paljon hyötyä kaikkien näiden vuosien varrella. Ammattikorkeakoulun ja Lapin Yliopiston eMBA –koulutus avarsivat ajattelumaailmaani niin, että näen metsän puilta, osaan toimia muuttuvassa toimintaympäristössä rationaalisesti ja pystyn luomaan omasta työpaikastani menestyvän yksikön yhdessä työkavereideni kanssa. Professori Meriläinen taisi aikanaan osua ”managerista leaderiksi” – lausahduksellaan oikeaan joitain vuosia sitten, sillä olen kenties itsekin tuollaisen kehityskaaren kulkenut. En tosin olisi osannut kaarta kulkea ilman opiskelumahdollisuuksia.

Olen myös siinä mielessä onnekas, että olen saanut tehdä töitä ja opiskella Rovaniemellä, Lapin matkailun ytimessä, kolmella eri vuosikymmenellä ja nähdä matkailun kehittyvän ylä- ja alamäkineen. Matkailu, ja erityisesti Lapin matkailu, elää vahvaa kasvukautta, joka tarjoaa alamme ammattilaisille leipää pöytään - aivan kuten se on tarjonnut elannon minullekin jo noin 20 vuoden ajan. Tiedän, että Lapista valmistuu jatkossakin motivoituneita ammattilaisia ja hyviä esimiehiä pyörittämään matkailubisnestä Suomessa - ja muuallakin maailmassa.

- Juha Kolehmainen, hotellinjohtaja, Scandic Oulu


Näköalapaikka kansainvälisen laivayhtiön markkinointipäällikkönä



Samuli_Heiskala RESTO.jpg
Olen viettänyt lähes koko työurani matkailun parissa. Nuorempana otin rohkeasti uusia haasteita vastaan ja muutin myös useamman kerran uusien työtehtävien perässä uusiin kaupunkeihin. Nämä kokemukset ovat muokanneet omaa osaamistani ja samalla ymmärrykseni matkailubisneksestä on kasvanut varmasti enemmän, kuin vain työskentelemällä yhdessä ja samassa kaupungissa.

Olen aiemmin toiminut erilaisissa esimiestehtävissä operatiivisella puolella, sekä vastannut brändien kehittämisestä sekä konseptien rakentamisesta tukitoiminnoissa. Nykyisessä työssäni vastaan Viking Linen Suomen markkinoinnista ja työkenttäni on erittäin monipuolinen. Työskentelen läheisesti myynnin, Revenue Managementin sekä reittipäälliköiden kanssa parhaan mahdollisen myynnin saavuttamiseksi. Osallistun erilaisiin kehitystyöryhmiin, joissa laivoilla tarjottavia tuotteita kehitetään ja uudistetaan. Työskentelen tiiviisti myös ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden, kuten media- ja mainostoimiston kanssa. Istun lisäksi Suomen johtoryhmässä, jossa ohjaamme yrityksen toimintaa Suomen, Venäjän ja Baltian maiden osalta.

Rovaniemellä on tehty ensiluokkaista työtä matkailuopetuksen saralla. Olen itse valmistunut kahdesti Rovaniemeltä, ensimmäisen kerran vuonna 2000 silloisesta Rovaniemen ammattikorkeakoulusta restonomiksi ja toisen kerran vuonna 2012, jolloin suoritin YAMK-opinnot matkailun saralta. Oman näkemykseni mukaan opintojen tehtävänä on antaa opiskelijalle perusymmärrys toimialasta, jota hän opiskelee. Yrityksillä on kuitenkin aina oma yrityskulttuurinsa sekä arvomaailmansa, joten opittuja tietoja pitää osata soveltaa ympäröivään toimintakenttään. Opiskelun tavoitteena on mielestäni myös opettaa ajattelua ja sitä, miten eri muuttujat, kuten vaikkapa talouden muutokset, vaikuttavat työskentelyyn ja yrityksen toimintaan. Valmiita vastauksia ei ole olemassa.


- Samuli Heiskala, markkinointipäällikkö, Viking Line