tyttokuva_banneri_1920x400px.JPG
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Hakijalle / AMK-tutkinnot / Restonomi, restonomikoulutus

Opiskelijoiden kokemuksia restonomikoulutuksesta

Myyntineuvottelijan sydän sykkii matkailulle



Lotta Lonka1.jpg
Viihdyin Degree programme in Tourism – tutkinnon parissa erinomaisesti. Nuoret ja kansainväliset luennoitsijat yhdessä kansainvälisen ilmapiirin kanssa eivät ainoastaan antaneet eliniän kestäviä ystäviä vaan myös motivaatiota, ymmärtämystä muita kulttuureja ja työskentelytapoja kohtaan sekä laajan kansainvälisen verkoston.

Nykyisellä työnantajalla olen työskennellyt kaikilla mahdollisilla osa-alueilla ja hypännyt aina apuun sinne, missä on tarvittu. Tänään olen osa vakituista myyntitiimiä, jossa pääsen kehittämään kansainvälisten matkailijoiden palveluita alueella. Rakastan työtäni, tiimimme on upea - ja pian on jälleen uusi sesonki ja pääsemme näkemään ja kuulemaan, mitä asiakkaat ovat mieltä aikaansaannoksistamme.

Myyntitiimin monipuoliset työtehtävät

Työskentelen myyntitiimissä ohjelmapalveluyritys Safarticassa Sales Managerina. Edessä on neljäs talvisesonki firmassa, jonka pienestä tiimistämme kaikki osallistuvat yrityksen päivittäiseen pyörittämiseen. Tänä talvena tulen tekemään ryhmämyyntiä, uusasiakashankintaa sekä muita myynnin ja markkinoinnin tehtäviä. Vastaan myös asiakaspalvelun laadusta sekä yritysyhteistyöstä paikallisten sidosryhmien ja alihankkijoiden kanssa.

Tyypillinen työpäivä alkaa sähköpostista, josta rakentuu työpäivän sisältö. Suunnittelemme tiimissä yhdessä työnjakoa sekä asiakkaille lähettämiemme tarjousten sisältöä sekä esimerkiksi markkinointikampanjoita. Osallistun myös asiakaspalvelun arkeen: ohjaan, koulutan ja rekrytoin tiimiimme lisää jäseniä ja autan ongelmatilanteissa. Parhaita ovat päivät, joissa on paljon sisältöä ja pääsee tapaamaan loppuasiakasta, oppaita ja ehkä itsekin pääsee kelkan kyytiin tai vierailemaan poro- ja huskytilallamme Raitolassa. Minulla on siellä oma nimikkohusky - pieni, energinen ja iloinen alaskanmalamuuttityttö nimeltä Lotta.

Uralleni on mahtunut monta eri yritystä, maata, maanosaa ja kaupunkia, mutta matkailualan työt ovat vetäneet aina puoleensa. Tein jo opiskeluaikana kaikkea mahdollista mistä sain rahaa ja kokemusta: istutin puita, siivosin mökkejä, pesin turistien sukkia, poimin omenoita, opastin tulivuorivaelluksia, järjestin häitä, myin bageleita, tonttuilin ja siivosin koalan kakkaa. Jokainen työ on vienyt minua aina eteenpäin ja opettanut omalta osaltaan joko elämästä tai matkailualasta. Asiakaspalvelutöistä siirryin vuoropäälliköksi, vuoropäälliköstä takatoimistoon myyntiin tai esimieheksi, ja esimiehestä markkinointivastaavaksi tai kohdepäälliköksi. Välillä aloitin reitin jälleen alusta, kun työnantaja matkan varrella vaihtui.

Opiskelu kansainvälisessä ilmapiirissä

Valmistuin Rovaniemen ammattikorkeakoulusta englanninkielisestä Degree Programme in Tourism – koulutusohjelmasta bacheloriksi vuonna 2010 ja tammikuussa 2016 Lapin ammattikorkeakoulusta Ylemmän ammattikorkeakoulun restonomiksi. Viihdyin Degree programme in Tourism – tutkinnon parissa erinomaisesti. Nuoret ja kansainväliset luennoitsijat yhdessä kansainvälisen ilmapiirin kanssa eivät ainoastaan antaneet eliniän kestäviä ystäviä vaan myös motivaatiota, ymmärtämystä muita kulttuureja ja työskentelytapoja kohtaan sekä laajan kansainvälisen verkoston.

Kansainvälisestä koulutusohjelmasta tuleekin pitää kiinni. Maailmalla ei enää pärjätä perinteisin opein ja jatkuvasti kansainvälistyvä Suomi tarvitsee maailmanlaajuisesti verkostoituneita nuoria. Uusi sukupolvi on astumassa työelämään, joka tulee muuttamaan myös työnantajien tavan toimia. Yrittäjäyhteistyö koulun ja paikallisten yritysten välillä valmentaa molempia osapuolia kohtaamaan tulevaisuuden haasteet ja ymmärtämään muutoksen tuoman hyödyn, myös taloudellisesti.

Mieleenpainuvimmat opiskelumuistot liittyvätkin kansainvälisenä tutorina toimimiseen ja kaikkiin niihin mökkireissuihin ja bileisiin, joita järjestimme opintojen välissä. Myös viimeisen vuoden, viime hetken, opintopisteiden keruumatka restonomien vuosittaiseen Resto-kisaan on muistoissa opintojen viimeisenä reissuna. Voitimme toisen sijan kansallisessa kilpailussa, joka silloin oli Rovaniemen ammattikorkeakoulun paras sijoitus. Saumattoman yhteistyön tuloksena vietimme upean viikonlopun Mikkelissä ja olemme olleet siitä saakka ystäviä.

Lotta Lonka, Sales Manager, Safartica


Makumestarina omassa yrityksessä



Jari Kurtti.jpg
Olen aina lähtenyt liikkeelle siitä, että makuelämys syntyy huolella valituista raaka-aineista.

Työskennellessäni useiden vuosien ajan keittiömestarina huippuravintoloissa totuin käyttämään parhaita kotimaisia ja pohjoisen alueen puhtaita raaka-aineita. Muutettuani Leville huomasin jälleen, millaisen aarreaitan äärellä me asumme, sillä metsät ja maastot ovat täällä täynnä puhdasta superruokaa. Kehitin Arctic Superfoods EVÄS-patukat, jotta pohjoisen mahtavat maut ja ravintoaineet olisivat jokaisen saatavilla.

Toimin yrittäjänä yrityksessäni Arctic Forest Foods Oy, joka tunnetaan paremmin Arctic Superfoods -tuotebrändimme kautta. Samalla toimin myös yritykseni toimitusjohtajana. Yritys työllistää tällä hetkellä täysipäiväisesti ainoastaan minut, toimintamme rakentuu pääsääntöisesti monipuolisen alihankkijaverkoston kautta. Työpäiväni ovat kaikki erilaisia, kahta samanlaista päivää ei ole. Päivät täyttyvät sähköposteista, puheluista, sosiaalisesta mediasta ja erilaisista tapaamisista. Hoidan muun muassa yrityksen myyntiä, markkinointia, taloushallintoa – eli kaikkea mitä yrityksen toimintaan kuuluu.
Urallani olen saanut työskennellä ravintola-alalla hyvin monipuolisissa tehtävissä kokkina, keittiömestarina ja ravintolatoimenpäällikkönä. Ravintolauran jälkeen siirryin työskentelemään kaupan alalle, Rovaniemen Metrotukun pikatukkupäälliköksi. Muutimme syksyllä 2014 puolisoni työn perässä Leville. Tuolloin tein rohkean päätöksen irtisanoa itseni vakituisesta pestistä pikatukkupäällikkönä.
Lopulta päädyin yrittäjäksi hieman varkain. Se oli osittain sattumankauppaa, koska olin tilanteessa, jossa halusin itse työllistää itseni. Maailman puhtaimman ilman ympäröimänä mietin, että mitä sitä voisi tehdä. Silloin keksin yritykseni tämän hetkiset tuotteet - EVÄS-patukat. EVÄS-patukoiden ideana on tarjota pohjoisen luontomme parhaat antimet kätevässä muodossa ja samalla brändätä pohjoisen marjat ja villiyrtit uudella, mielenkiintoisella tavalla.

Opiskelumuistoja kulinaarikeittiölinjalta
Valmistuin Rovaniemen ammattikorkeakoulusta kulinaarikeittiölinjalta restonomiksi vuonna 2002. Opinnot loivat loistavan perustan työelämään. Toivon, että opinnoissa myös tulevaisuudessa painotetaan ammatillista keittiöosaamista. Suhtauduin opintoihini innolla ja koin opiskeluvuodet erittäin antoisiksi. Mieleenpainuvin opiskelumuistoni on ehdottomasti valtakunnallisen ravintolakoulujen ammattitaitokilpailun voitto Helsingissä. Voiton ansiosta joukkueemme pääsi osallistumaan myös EM-kilpailuihin Brysselissä.
Tärkein anti opinnoista on mielestäni ollut ammatillinen keittiökokemus, johon kuuluvat myös esimerkiksi katteet, reseptiikka, laatujohtaminen ja viranomaisvelvoitteet, kuten omavalvonta. Olen saanut myös erittäin tärkeitä oppeja nykyistä yrittäjyyttä ajatellen markkinoinnista, asiakaspalvelusta ja taloushallinnosta.
Opiskeluaikoina tehdyt erilaiset yritysvierailut, työharjoittelut ja muut tapaamiset sekä opiskelukaverit loivat pohjan työelämän yhteistyöverkostolle. Oppilaitosten tuleekin seurata toimialan kehitystä tarkkaavaisesti ja pitää jatkuvaa yhteyttä alan yrityksiin. Parhaimmillaan oppilaitokset ovat luonteva osa työelämän kenttää.

Jari Kurtti, Arctic Forest Foods Oy:n toimitusjohtaja


Lapissa opiskelu luo mahdollisuuksia



Oona Löytänen RESTO.jpg
Tulin opiskelemaan Lapin AMKiin restonomiksi mutkien kautta, olin keväällä vielä sitä mieltä että paikkani on yliopistossa, mutta kesällä aloin pohtia, että ammattikorkeakoulu voisi kuitenkin olla minulle parempi vaihtoehto, ja aloin selata lisähakua josta löysin restonomin opinnot.

Matkailuala on aina kiinnostanut minua, etenkin sen markkinointi, vaikken alalla olekkaan työskennellyt, ja päätin hakea kouluun. Lapin AMK oli selkeä ja luonteva valinta, sillä haluan asua Lapissa ja olen koko elämäni asunut Rovaniemellä. Päätöstä hakea tähän koulutukseen en ole katunut hetkeäkään.

Lapissa opiskelu on mielestäni tällä alalla suuri mahdollisuus, sillä Rovaniemen ollessa nouseva ja suuri matkailukaupunki, täällä mahdollisuudet oppia alasta ovat täysin erilaisia kuin muilla paikkakunnilla. Rovaniemi on myös suuri opiskelijakaupunki, mikä tekee tästä miellyttävän paikan viettää opiskelijaelämää sen kaikissa muodoissaan. Suosittelen Rovaniemeä kaikille opiskelukaupungiksi juuri siksi, että täällä on tarpeeksi mahdollisuuksia ajanviettoon myös opiskelun ohella, vaikkei liian suuri paikkakunta olekkaan.

Opiskelu on ollut tähän mennessä mukavaa, ja ehkä jopa kevyempää kuin odotin. Ensimmäisen vuoden kurssit ovat olleet monipuolisia ja niistä on saanut laajan kuvan tästä alasta kokonaisuudessaan. Vuoteen on sisältynyt mm. työelämään tutustuttava kenttäjakso ja paljon ryhmätöitä.

Suosittelen Lapin AMKia ehdottomasti opiskelupaikaksi sen monipuolisuuden vuoksi, opintoja voi valita eri aloilta ja jopa yliopiston puolelta jos vain kiinnostusta löytyy. Restonomin opinnoissa myös on useampia suuntautumisvaihtoehtoja, mikä tekee tästä varmasti monelle sopivan koulutuksen.

Itse aion opinnoissani suuntautua tapahtumajohtamiseen, ja toivottavasti tulen sillä puolella ja markkinoinnissa työskentelemään tulevaisuudessa. Opintojeni jälkeen aion myös ehdottomasti jäädä Lappiin työelämään, sillä täällä työmahdollisuudet alalla ovat niin monipuolisia ja erilaisia kuin muualla Suomessa tai maailmalla.

 

- Oona Löytänen, restonomiopiskelija




Monipuolista opiskelua matkailun parissa



Restonomi 1.jpg
Restonomin opinnot ovat olleet mielenkiintoisia. Suurin osa opinnoista on koostunut itsenäisestä työskentelystä ryhmissä. Opettajat ovat lähinnä ohjaamassa eivätkä opettamassa. Meillä on mielellään auttavat tutorit ja henkilökunta. Opiskelija ottaa vastuun opinnoistaan kokonaan itse ja motivaatiota on tärkeää pitää yllä, jotta pysyy matkassa.

Päätin jo lukion alussa, että pidän valmistuttuani välivuoden, koska halusin kartuttaa työkokemusta. En ollut täysin varma siitä, että mille alalle haluaisin lähteä tai mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä työkseni, joten välivuosi sopi minulle täydellisesti. Tarkoituksenani oli lähteä ulkomaille, mutta silloin minun olisi pitänyt jättää kotiin kaverit ja poikaystävä. Sain työtarjouksen ulkomailta, mutta päätin lopulta jäädä Rovaniemelle. Tein töitä koko välivuoden ajan, yhteensä kolmessa eri työpaikassa mikä oli ilman ammattia olevalle nuorelle erittäin hyvä suoritus nykyajan työllisyystilanteessa.

Talven ajan tein töitä paikallisessa ohjelmapalveluyrityksessä. Olin haaveillut kyseisestä työstä monta vuotta enkä harkinnut paikan vastaanottamista pitkään. Talven aikana huomasin, kuinka kiinnostunut matkailualasta oikeasti olin ja päätin hakea restonomikoulutukseen Lapin ammattikorkeakouluun. Pohdin koulupaikan vastaanottamista pitkän aikaa, koska arvelin alan töitä riittävän vähintään sesongin ajaksi riittävästi ilman koulutustakin. Onneksi eräs minua viisaampi kysyi minulta, että voinko saavuttaa haluamaani työtehtävää aikuisena ilman koulutusta. Päätin vastaanottaa koulupaikan. Paikkakunnan valitseminen oli minulle helppoa, sillä minulla ei ole kiire Rovaniemeltä pois. Täällä on työpaikka, kaverit ja koti. Tiedän, että sitten kun haluan maailmalle, ehdin sinne kyllä.

Restonomin opintojen alkuvaiheessa jo pääsee halutessaan mukaan erilaisiin projekteihin, osallistumaan opintomatkaan sekä 3 viikkoa kestävään kenttäjaksoon. Haastavaa on ollut oman ajankäytön suunnittelu, kun yrittää tasapainottaa koulua, työtä ja vapaa-aikaa. Opiskelija voi pyrkiä monimuoto-opintoihin, mikäli kokee, ettei päiväopinnot sovikaan itselle. Lukujärjestykset ovat onneksi hyvin suunniteltuja ja joka suunnasta on joustettu tarpeeksi. Kursseja saa valita itse ja vaikuttaa siten omiin aikatauluihin.

Parasta opinnoissa on ollut uudet kaverit, käytännön harjoittelu ja tutustumiskäynnit eri yrityksiin. Monet tuntuvat ajattelevan, että restonomiksi voi hakea vain, jos on valmistunut jo esimerkiksi tarjoilijaksi tai matkailupalveluiden tuottajaksi. Kouluun astuessa kaikki ovat kuitenkin samalla lähtöviivalla, sillä opiskelu on erilaista kuin alemmilla asteilla ja asioita tarkastellaan laajemmista näkökulmista. Harjoitteluihinkin pääsee helposti ilman aiempaa kokemusta ja opiskelijoita kannustetaan rohkeasti tekemään harjoittelu uudenlaisessa työympäristössä.

Suosittelen Rovaniemeä opiskelukaupungiksi kaikille jotka tykkäävät rauhallisesta asumisesta kaupungissa, jossa on kasvavissa määrin kattavasti erilaisia palveluita. Rovaniemellä on hyvät harrastus- ja liikuntamahdollisuudet. Täältä on helppo lähteä niin Lapin tuntureille kuin eteläänkin. Rovaniemellä eri alojen opiskelijat puhaltavat hyvin yhteen hiileen ja ihmiset ovat avoimia sekä vastaanottavaisia eikä opiskelutapahtumistakaan ole ollut pulaa. Täällä on paljon nuoria eri kaupungeista, jonka vuoksi Rovaniemeltä löytyy paljon erihenkistä seuraa!

Restonomiksi opiskelevalle Lapin AMK on hyvä vaihtoehto, koska täältä löytyy paljon matkailu- ja ravintola-alan työpaikkoja etenkin sesongin aikana mikä on erittäin hyvä mahdollisuus lyödä jalkaa oven väliin alaa opiskeleville. Lapin AMKista on helppo lähteä ulkomaille vaihtoon tai harjoitteluun ja meno on kansainvälistä myös kampuksella, sillä täällä opiskelee paljon ulkomaalaisia opiskelijoita.

 

- Ida Aatsinki, restonomiopiskelija



Lapissa opiskelu on mahtavaa



Rosa-Maria.JPG
Lapin ammattikorkeakoulu on kaikin puolin opiskelijalle kannustava, inspiroiva sekä turvallinen paikka opiskella.

Olen 24-vuotias nainen Tampereelta. Aloitin opintoni syksyllä 2015 ja opiskelen nyt toista vuotta Rovaniemellä Lapin ammattikorkeakoulussa restonomiksi. Olen valinnut opinnoissa suuntautumiseksi tapahtumajohtamisen, jossa opiskellaan erilaisten tapahtumien järjestämistä, toteutusta ja markkinointia. Syyt, miksi valitsin restonomin opinnot, olivat alan hyvät työllistymismahdollisuudet sekä alan monipuoliset tehtävät. Opintoihin sisältyy paljon käytännönläheistä työskentelyä, joka pohjautuu opiskeltuun teoriaan ja sen soveltamiseen käytännössä.


Ennen opintojeni alkua työskentelin noin kuukauden Lapin Safareilla Ylläksellä. Toimin tonttuna ja työnkuvaani kuului Iso-Britanniasta saapuvien asiakkaiden kuljetus bussilla lentokentän ja hotellien välillä, husky- ja porosafareille vienti, joulupukin luona vierailu ja varsinkin perheen pienimpien viihdyttäminen. Muuta alan työkokemusta minulla ei tuolloin vielä ollut, mutta kuukauden työskentelyn jälkeen alkoivat ensimmäiset kiinnostuksen jyväset heräilemään mielessä, että josko tämä voisi olla se minun juttuni.


Lapin ammattikorkeakoulu tuli melkein ensimmäisenä vaihtoehtona mieleen, koska halusin johonkin ihan muualle. Halusin myös uusia ihmisiä ja kokemuksia elämääni, ja jotenkin vain veri alkoi vetämään Lappiin. Kävin kuitenkin läpi muitakin mahdollisia vaihtoehtoja, mutta Lapin ammattikorkeakoulun monipuolinen tarjonta, siitä välittyvä lämminhenkisyys sekä alani todella hyvä ammattitaidon tieto ja taito saivat minut vakuuttumaan, että tämä on paikkani. Perheeni ja kaverini kauhistelivat aluksi ajatusta mahdollisesta lähdöstäni opiskelemaan näin ”kauas” kotoa, mutta minulle se oli selkeä ja luontainen päätös. Olen käynyt pienestä pitäen Lapissa mökillämme ja paikkana se on ollut minulle aina tärkeä. Lappi tuntui oikealta valinnalta.


Lapissa opiskelu on mahtavaa ja täällä voi tuntea yhteishengen joka puolella. Rovaniemi on opiskelijalle huikea kaupunki, koska täältä löytyy niin paljon muitakin opiskelijoita ja aina jotain tekemistä ympäri vuoden. Mielestäni parasta Rovaniemellä on se, että kaupungista pääsee hyvin nopeasti keskelle mahtavaa luontoa ja läheltä löytyvät hyvät lenkkipolut sekä muut harrastusmahdollisuudet. Lapin ammattikorkeakoulu järjestää opiskelijoille paljon mahdollisuuksia tutustua harrastuksiin sekä muihin järjestöihin ja yhteisöihin, jotta jokainen varmasti löytää sen oman paikkansa ja kiinnostuksen kohteensa.


Itse opiskelu on ollut minulle tähän mennessä mieluisaa ja vastannut odotuksiani lähes täysin ammattikorkeakoulussa opiskelusta. Pidän käytännönläheisestä opiskelusta ja työskentelystä sekä erilaisista porukalla toteutettavista tapahtumista ja tehtävistä. Paljon ryhmätöitä on ollutkin, joiden kautta olen oppinut todella paljon erilaisista työskentelytavoista sekä kuuntelemaan ja arvostamaan muiden ideoita ja mielipiteitä. Ensimmäisen vuoden aikana opiskelimme lähinnä alan perustietoja ja taitoja. Syksy meni enemmän luennoilla sekä restonomikoulutukseen, kouluun ja opiskelijatovereihin tutustuessa. Pääsimme jo kokeilemaan kentällä oloa eli hieman kosketuksiin työelämän kanssa sekä kävimme kaikki alalla vaadittavat passikoulutukset. Kevään opinnoissa tulivat kielet, asiakaspalvelu sekä erilaiset toimintaympäristöt tutuiksi. Ensimmäinen vuosi meni hurauksessa ohi ja oli erittäin mahtava sekä antoisa kaiken kaikkiaan. Haasteita on tietenkin matkan varrella myös ollut ja välillä on tuntunut, ettei aika riitä kaikkeen. Olen kuitenkin oppinut, että oman ajankäytön suunnittelu on erittäin tärkeää, kun aloittaa opiskelut ammattikorkeakoulussa. Suunnittelu helpottaa huomattavasti omaa opiskelua ja on tärkeää opiskelijana saada myös sitä omaa vapaa-aikaa, jotta säilyttää opiskeluinnon.


Lapin ammattikorkeakoulu tarjoaa oppimisympäristönä monipuoliset puitteet sekä ammattitaitoisen henkilökunnan ja täällä halutaan pitää kaikista hyvää huolta sekä puhaltaa yhteen hiileen. Kannustan opiskelemaan Lapin ammattikorkeakoulussa, koska täältä löytyy kaikille oma paikka ja kiinnostuksen kohteet, mahtavat opiskelutoverit ja hyvä opiskeluympäristö.


Restonomin opintoja kannattaa tulla opiskelemaan, jos haluaa monipuolisen työn, kansainvälistä meininkiä sekä hyvät työllisyysmahdollisuudet koko ajan kasvavalla alalla. Valmistumiseni jälkeen haluaisin työskennellä erilaisten tapahtumien toteutuksessa sekä erilaisissa markkinoinnin ja sosiaalisen median tehtävissä. Toivon löytäväni työpaikan joko Rovaniemeltä tai kotikaupungistani Tampereelta. Lappiin olisi hienoa jäädä työskentelemään, koska täällä ala kukoistaa vuosi vuodelta enemmän ja tarjoaa hyvät työllistymismahdollisuudet. Tähän mennessä reppuuni on kertynyt jo paljon hyvää tietoa ja taitoa sekä alalta että työskentelystä, mutta paljon on vielä opittavaa ja odotankin tulevia opintoja uteliaana ja innolla!


- Rosa-Maria Kopra, restonomiopiskelija




Opiskeluelämä on antoisaa aikaa



filtteri Anna Rajala (1).JPG
Jos matkailu, majoitus- ja ravitsemispalvelut ja ihmisläheisyys kiinnostavat, olet hakemassa oikeaan paikkaan.

Olen toisen vuoden restonomiopiskelija Lapin ammattikorkeakoulusta. Olen valmistunut vuonna 2013 ylioppilaaksi ja ravintolakokiksi. Valmistumiseni jälkeen työskentelin ravintola-alalla parin vuoden ajan, kunnes kaipasin muutosta perusarkeeni. Lähdin au-pairiksi Australiaan, josta monta kokemusta rikkaampana ja hyvän englannin kielen taidon omaavana palasin keväällä 2015. Koska takana oli pari välivuotta opiskeluista, päätin hakea opiskelemaan Lapin AMKiin Rovaniemelle.

Restonomiopinnot yhdistivät hyvin oman osaamiseni sekä kiinnostukseni matkailua kohtaan. Rovaniemi paikkana oli minulle jo ennestään tuttu ja se onkin osoittautunut todella mukavaksi paikaksi opiskella. Välimatkat täällä ovat todella lyhyet, jotka taittaa hetkessä kävellen tai pyörällä.

Ensimmäinen vuosi sisälsi alaan tutustumista. Kenttäjakso, yritysvierailut sekä useat ryhmätehtävät lisäsivät tietoutta alaa kohtaan sekä avasivat meille opiskelijoille tietämystä Lapin matkailusta. Nyt toisena vuonna valitsimme omat suuntautumisemme opintoihin. Itse suuntaudun konseptointiin, jossa tutustumme esimerkiksi yritysten tarinoihin, identiteetteihin sekä siihen kuinka itse konsepti syntyy. Lisäksi olen tänä keväänä mukana RESTO 2017 -tietotaitokilpailussa yhdessä kolmen muun opiskelukaverini kanssa. Kilpailu antaa valmiuksia työelämään ja auttaa verkostoitumaan.

Tavoitteena minulla on valmistua keväällä 2018. Koska työkokemusta on vuosien saatossa kertynyt, voin esimerkiksi hyväksilukea perusharjoittelun, jolloin valmistumiseni koulusta aikaistuu. Opiskeluelämä, jota parhaillaan vietän, on antoisaa aikaa. Se mitä valmistetumiseni jälkeen teen on epäselvää, ehkäpä opiskelen lisää tai lähden työskentelemään ulkomaille. Kaikki on avoinna.

Sinulle joka harkitset hakemista Lapin ammattikorkeakouluun ja juuri restonomiksi, toivotan onnea kevään yhteishakuun ja nostan peukkua hyvälle valinnalle.


- Emma Rajala, restonomiopiskelija



Rovaniemi on loistava paikka matkailualan opiskelijalle



Lukion jälkeen lähdin viettämään välivuotta tunturiin. Vietin elämäni yhden parhaista puolivuotisista Lapin mahtavissa maisemissa, ja siitä se ajatus sitten lähtikin. Pohjoisesta en halunnut enää lähteä, ja ravintola-ala iski ja lujaa. Hain siis Lapin ammattikorkeakouluun lukemaan itseni restonomiksi. Tunturissa ymmärsin Lapin matkailun olevan runsasta ja monipuolista, joten opiskelu juuri Rovaniemellä oli luontevaa, kertoo Anna.

anna pälä, restonomi.jpgRestonomit työllistyvät monipuolisesti matkailualan eri tehtäviin, erityisesti esimiestasolle käytännön taitojen riittäessä. Restonomeja työskentelee esimerkiksi ravintoloissa, hotelleissa, ohjelmapalveluyrityksissä ja matkailuliitoissa. Myös oman yrityksen perustaminen on monelle restonomille luontainen valinta. Jo opiskeluaikana työllistymismahdollisuudet ovat hyvät ja ne kannattaa hyödyntää käytännön osaamisen kartuttamiseksi. Itse toivon työllistyväni matkailualalla myynnin ja markkinoinnin pariin, kuten hotellin myyntipalveluun tai matkailuliiton markkinointiin.

Matkailu on kansainvälinen ja kasvava ala, joten työllisyys näyttää lupaavalta niin kotimaissa kuin ulkomaillakin. Trendit ja sesongit tekevät työstä monipuolista ja mahdollistavat itsensä jatkuvan kehittämisen. Rovaniemellä ja Lapissa riittää erilaisia matkailun työtehtäviä laidasta laitaan. Kehittyvä ja jatkuvassa muutoksessa oleva ala haastaa työntekijöitään ja sesonkiluonteisuus opettaa paineensietokykyä. Yleinen palkkataso ei ole päätä huimaavaa, mutta keskitasoinen varsinkin vastuullisemmissa tehtävissä.

Koulu on todella työelämälähtöistä, ja tehtävänantoja tulee suoraan yrityksiltä. Perusopinnot koostuvat erilaisista projekteista, joihin sisältyy monesti luentoja ja ryhmätöitä. Aiheet vaihtelevat talousosaamisesta vieraanvaraisuuteen unohtamatta tuotesuunnittelua. Vapaa valinnaisissa opinnoissa on mahdollista valita erilaisia kieliä ja projektiopintoja. Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin ansiosta voimme valita opintokokonaisuuksia mm. yliopiston matkailututkimuksen koulutuksesta ja Lapin matkailuopiston puolelta. Osana opintoja tulee suorittaa yhteensä puoli vuotta harjoittelua, joka jakautuu perusharjoitteluun ja syventävään harjoitteluun.

- Ensimmäinen vuosi koostuu yleisluontoisemmista matkailun opinnoista. Myös kieliopintoja on mahdollista suorittaa ensimmäisen vuoden aikana. Toisena opiskeluvuotena opinnot syventyvät esimiestyöhön, hinnoitteluun ja tuotekehitykseen. Opinnoissa valitaan yksi erikoistumispolku, jonka vaihtoehtoina ovat konseptointi, tapahtumajärjestäminen ja englannin kielinen elämysmatkailu. Polkuopinnot alkavat toisena vuotena ja jatkuvat aina kolmannelle, jolloin katseet alkavat suuntautumaan myös opinnäytetyöhön. Kansainvälisyys on myös tärkeässä roolissa koko opiskeluajan ja vaihto- ja ulkomaanharjoittelumahdollisuuksia on paljon. Kaiken kaikkiaan restonomiopinnot tarjoavat yleisen teoriapohjan työelämään, joka on sovellettavissa eri työtehtävissä tulevaisuudessa, kertoo Anna.

Parasta opinnoissa on juuri työelämälähtöisyys, joka tuo opintoihin käytännöllisyyttä ja mielekkyyttä. Opiskeluaikana opintoja voi suunnata valinnaisuudella jo pitkälti kohti itselleen mieluisia aiheita ja näin olla mukana vaikuttamassa opintokokonaisuuteensa. Myös harjoittelupaikkoja hakiessa kannattaa suunnata juuri sinne, mikä itseä eniten kiinnostaa. Restonomiopintoja Lapissa suosittelen kaikille iloisille ja uteliaille matkailusta kiinnostuneille, jotka haluavat oppia asiakaspalvelun ammattilaisiksi ja kehittää tietotaitojaan matkailun eri osa alueilla. Rovaniemi tarjoaa monipuoliset ja työelämäläheiset puitteet opinnoille ja toimii aitona oppimisympäristönä ja esimerkkinä siitä, mistä kaikesta kansainvälinen matkailualue koostuu.

 

- Anna Pälä, Restonomiopiskelija - 

Restonomi saa hyvin oman alan töitä opiskeluaikana



Päädyin melkein sattumalta matkailualalle. Opiskelin ennen liikunta-alaa, mutta koska se ei tuntunut omalta, pistin hakemukset vetämään tieto- ja rakennustekniikkaan. Restonomi-opinnot olivat vasta kolmantena vaihtoehtona ja menin pääsykokeeseenkin vain hetken mielijohteesta. Onneksi menin! Rovaniemi on juuri sopivan kokoinen paikka, sekä tarpeeksi lähellä ja tarpeeksi kaukana kotipaikastani Sodankylästä.

haastattelukuva_Matti Lehtinen.JPG Opinnot ovat olleet vaihtelevia. Olen tykännyt siitä, että opintojaksot ovat järjestelmällisiä kokonaisuuksia, joissa keskitytään muutamaan asiaan kerrallaan. Asiat käydään perusteellisesti läpi ja siirrytään sitten eteenpäin. Haastavuutta on sopivasti ja sitä lisätään kokoajan kun asiantuntemus ja tietämys kasvavat, itseäänhän voi toki kehittää muutenkin. Kuormittavuus on ollut hyvä ja tekemistä on riittänyt.

Kontaktiopetuksen määrä vaihtelee paljon riippuen viikosta. Joskus on täydet, ja joskus taas puolityhjät lukujärjestykset. Problem Based Learning-tutoriaalioppimiseen (PBL) tutustuimme ensimmäisenä vuonna. Ajatuksena PBL on hyvä, mutta vaatii mielestäni vielä kehittämistä. Se tulee tarkoittamaan enemmän itseopiskelua ja vähemmän kontaktiopetusta. Motivaation on oltava kunnossa ja löydettynä se sisäinen itseopiskelija, jotta työt tulee kunnolla tehtyä. Ongelmaperustaiset tehtävät olivat kuitenkin opettavaisia. On jäänyt mieleen monia asioita, jotka on itse oivaltanut annettujen ongelmien kautta. Kontaktiopetuksen lisääminen voisi lisätä myös tärkeitä oivalluksia. Meidän kaikilla opettajilla on vahva osaaminen ja tietotaito kaikilta restonomien osaamisaloilta, ja he mielellään jakavat tietouttaan opiskelijoille. Kontaktiopetuksen vähäisestä tuntimäärästä riippuen, on kaikki aika käytettävä tehokkaasti.

Opiskeluun kuuluu myös tavallisia luentoja ja paljon ryhmätöitä. Laajoja raportteja olemme kirjoittaneet muun muassa maailman taloudesta. Olemme opiskelleet katelaskentaa ja Excel-osaamista. Lainsäädännön kursseilta on jäänyt mieleen valmismatka- ja kuluttajansuojalakia. Asiakaslähtöisyyteen keskittyviä kursseja on ollut paljon, sillä siihen ollaan menossa jokaisella sektorilla. Myös tapahtumien järjestäminen on osa koulutusohjelmaa. Vappuna järjestettiin pieni tapahtuma omalla kampuksella yhdessä englanninkielisen restonomi-ryhmän kanssa osana Marketing & Sales – opintojaksoa.

Joulun aikaan kovimpana sesonkina meillä oli kenttäjakso, johon koulusta osoitettiin meille työpaikat. Koulu tekee yhteistyötä paikallisten matkailufirmojen kanssa. Pääsin itse Lapin Safarille töihin, ja jäin sinne töihin myös loppusesongiksi. Tein alle kolmeen viikkoon melkein kaksisataa tuntia töitä, eikä näin aikaa jäänyt töiden lisäksi kuin nukkumiselle. Jakso sisältyi yhteen opintokokonaisuuteen, jolle teimme vielä kokemuksistamme videon ja PowerPoint-esityksen.

Alan asiantuntijat ovat käyneet pitämässä luentoja ja me olemme päässeet myös yritysvierailuille tutustumaan toimintaympäristöihin. Vierailuja on tehty myös hiihtokohteisiin Luostolle ja Pyhälle. Koulun puolesta olemme saaneet suorittaa anniskelu-, hygienia-, matkailun turvallisuus-, ja ympäristöpassit sekä ensiapukortin. Ne kuuluvat suoraan meidän opinto-ohjelmaan ja niistä saa opintopisteet. Kerään nyt pisteitä nopealla tahdilla ja tavoitteenani on valmistua etuajassa. Vaihto-opiskeluakin olen harkinnut Saksaan, mutta en pidä sitä vielä ajankohtaisena. Syksyllä alkavasta tuutoroinnistakin saan opintopisteitä.

Suosittelisin kaikkia hakemaan restonomiopintoihin, sillä tämä ala vain kasvaa täällä Lapissa. Mitä paremmat puitteet, vaihtoehdot ja palvelut, sitä enemmän turistitkin on valmiita maksamaan. Meillä on jo joulupukki, revontulet, lunta ja lääniä. Vielä kun saataisiin kesämatkailu kukoistamaan talvimatkailun tavoin, alalla olisi aina sesonki. Restonomi voi tehdä todella monenlaisia hommia. Alalla ei ole sellaista tiettyä tehtävää mihin jämähdät. Ei ole väliä oletko tarjoilija, opas, ohjelmapalveluyrityksen työntekijä, päällikkö vai mikä, sillä kaikki tekevät kaikkea hommaa, siellä missä osaamista ja ylimääräistä käsiparia juuri silloin tarvitaan. Päällikötkin tiskaavat ja tarjoilevat silloin kun sesonkina hommaa on paljon. Tuleva opiskelija ei myöskään ole jämähtänyt juuri sille suuntaukselle mille on hakenut, sillä yhteisiä kursseja kaikkien restonomiopiskelijoiden kesken on paljon ja matkailun kursseja voi ottaa esimerkiksi lisää Lapin Yliopiston tai Matkailuopiston puolelta. Restonomien palvelusektorista kaikilla on varmasti jonkinlainen käsitys ennen kouluun tulemista, sillä jokainen on joskus käyttänyt hotellien, ravintoloiden ja kauppojen palveluita.

 

 -Matti Lehtinen, restonomiopiskelija



Opettajasta oppijaksi



martti kotakorva.JPG


Kun ikää on jo yli 50 vuotta, hiuksissa sävy vaalentunut ja kasvoissa uurteita, uskoisi helposti, että siinä se työura alkaa sitten olla. Itsestäni tosin tuntuu, että työkykyä ja halua tehdä töitä vielä on. Työmoraali on korkealla ja ei haluaisi vielä heittäytyä työelämästä, kun annettavaa vielä voisi olla. No haastoin itseni ja hakeuduin opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Ammattikorkeakoulutus täydentäisi vanhaa opistoasteen tutkintotaustaani ja kenties vahvistaisi vielä työmahdollisuuksiani. Minulla on pitkä työura ravintola-alalla, jossa useampia vuosia esimiehen työtehtävissäkin. Koulutukseltani olen ravintola-alan ammatillinen opettaja. Opettajaksi olen valmistunut Jyväkylän ammatillisesta opettajakorkeakoulusta 1995. Nimestään huolimatta, Jyväskylä ei kuitenkaan tarjonnut vielä tuolloin virallista korkeakoulututkintoa.

Tammikuussa 2016 olin työtä vailla. Pohdintani jälkeen otin uuden suunnan ja pistin koulureppuni vuosien tauon jälkeen selänpykälään sekä suuntasin Pohjanmaan peltolakeuksille opiskelemaan ravitsemispalvelujen saloja. Olin tullut valituksi Seinäjoen ammattikorkeakouluun opiskelemaan restonomiksi. Matkasin kuukausittain reilun 500 km:n taipaleen kohti tulevaa restonomiuttani. Vaan ei ole Pohjanmaan peltolakeudet Lapin miehen sielunmaisemia, kaipuu tunturiin on vankkumaton ja pitäähän opintopolulla olla muutakin kuin pellonvieren kiertämistä. Siirtohaun tuloksena olinkin koulureppuineni Rovaniemellä syksyllä 2016 Lapin ammattikorkeakoulussa matkailuopintojen parissa. Olin palannut pohjoiseen, kotiseudulleni saattaakseni jo aiemmin aloittamani Seinäjoen opinnot loppuun. Rovaniemellä laadittiin uudet suunnitelmat opintojeni edistämiseksi, ja todellakin, täällä huomioitiin vahva yli 30 vuoden alan työkokemustaustani. Osaamiseni tunnistettiin, mutta myös tunnustettiin. Ammatilliselle osaamiselleni haettiin restonomin opinnoista täydentävät ja osaamiseni ajantasaistavia opintokokonaisuuksia, mielekkäitä sellaisia.

Lapin ammattikorkeakoulua voin pitää edistyksellisenä opinahjona, tarjotaanhan monimuoto-opiskelijoille mielekkäitä opintomuotoja esim. verkko-opintoja hyödyntäen. Luennot netin kautta mahdollistavat joustavan opiskelun ja opinnot ovat sovitettavissa näin helpommin muun elämän rinnalle. Toki monimuoto-opinnot vaativat oppijalta kurinalaisuutta ja aika lailla omaa itsenäistä työskentelyä. Homma kyllä sujuu, kunhan vain pitää annetuista päivämääristä ja tehtävänannoista vastuullisesti kiinni. Varttuneempikin oppija voi poimia itselleen uutta mielenkiintoista tietoa, kehittää itseään. Itselleni esimerkiksi konseptointiopintojen jälkeen avautui todella ajatus asiakaslähtöisyydestä. Olemmeko toimissamme sittenkään oikeasti asiakaslähtöisiä vai vainko kuvittelemme olevamme? Tässä pohdinnassa on valtava ero ja on aiheellista palveluketjussa pohtia oikeaa näkökulmaamme. Itselleni sydäntä lähellä on tarinallistaminen. Tarina antaa tuotteellemme aivan uutta ulottuvuutta, syvyyttä ja persoonaa. Tarinallistamiseenkin saa opiskelun kautta uusia eväitä ja Lapissa, jos missä on tarinan ja hyvän palvelutuotteen suuri mahdollisuus.

Lapissa Lapin mielenmaiseman mukainen opintopolku

”Kuinkas aikuisen opinnot sitten sujuvat?” No niiden eteneminen on tietysti kuin Lapin kairankulkijan taival. On jyrkkää, työteliästä nousua pitkin tunturin rinnettä kohti aukeaa tunturilakea. Taival tuntuu ajoittain jäsenissä, se on raskas, joskus jopa tuskaisa. Pääsy huipulle on kuitenkin tavoittelemisen arvoinen. Ja voi noita huipun näkymiä. On tosiaankin noustava aivan tunturinlaelle, jotta voi nähdä kaukana siintävän suuntansa määränpäineen. On otettava kartta käteen, tarkasteltava suuntaa ja katsottava kompassin opastavaa neulaa. Välillä polku on hukassa ja taival vaan ei etene. On pysähdyttävä, levähdettävä, kenties leiriydyttäväkin. Ja jälleen matka taittuu ja voi nauttia uusista maisemista ja kokemuksista. Ole myös rohkea ja kysy neuvoa.

Lapin matkailussa on tulevaisuutta

Lapin matkailu on vahvassa nousussa. Meillä on hyviä toimijoita sekä laadukkaita ja kiinnostavia tuotekokonaisuuksia. Vahvuutemme on nimenomaan laatu, mutta sen eteen on työskenneltävä uutterasti koko ajan. On oltava valpas ja tarkkailtava asiakasodotuksia herkin aistein. Vahvuutemme on myös ruokatuotteessa, meillä on ainutlaatuiset ja monipuoliset luonnon raaka-aineet. Raaka-aineemme ovat matkailijoissa mielenkiintoa herättäviä ja luonnon ruoka-aittamme antimia arvostetaan. Ruokamatkailusta tulee kehittymään yksi alueemme vahva vetovoimatekijä. Jotta voimme palvella kasvavia matkailijamääriä, tarvitaan alalle runsaasti uutta osaavaa väkeä. Tekijöiden tulee olla ammattilaisia työssään, mutta tärkeintä on kuitenkin luonteva ja hyvä palveluasenne. Hyvä palvelija on aidosti kiinnostunut asiakkaasta ja hän pyrkii mahdollisuuksiensa mukaan vastaamaan odotuksiin, mutta myös luomaan niitä kaivattuja positiivisia elämyksiä ja kokemuksia. Sosiaaliset taidot, luonteva vuorovaikutus ja hyvä palveluasenne ovat niitä taitoja, joilla pärjää työelämässä. Lappi tarvitsee kasvavan matkailun tueksi vahvaa alan koulutusta. Tähän koulutukselliseen haasteeseen toivon Lapin ammattikorkeakoulun voivan vastata myös tulevaisuudessa. Meidän kaikkien on pidettävä huoli siitä, että koulutus alueellamme säilyy, pysyy kehityksen kiihtyvässä kelkassa ja antaa niitä tarvittavia hyviä eväitä työelämän haasteellisuuteen. Koulutus tarvitsee erityisesti alasta aidosti kiinnostuneita, itseään kehittäviä tekijöitä, opiskelijoita. Rohkaisen kaikkia iästä riippumatta opiskelemaan, olkoon elämä ikuista opiskelua positiivisessa hengessä.

 

- Martti Kotakorva, restonomiopiskelija





Monimuoto-opiskelua toiselta paikkakunnalta käsin



Päädyin opiskelemaan restonomiksi, sillä koin matkailualan kehittyvänä ja hyvin työllistävänä, mielenkiintoisena sekä kansainvälisenä alana. Tämän lisäksi halusin saada korkeakoulututkinnon, joka antaa käytännönläheiset ja laajat työnkuvamahdollisuudet. Hakeuduin opiskelemaan Lapin AMKiin, sillä lappilaisuus kiehtoi minua ja arvostin Lapin AMKia Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin vuoksi.

NinaReivonen (restonomi, uusi kuva) v2.jpgAikuisena on usein sovitettava perhe- ja työelämä opiskeluiden lomaan, sillä ei ole taloudellisesti kannattavaa jäädä pitkäksi aikaa pois työelämästä. Tämä oli syy miksi itse valitsin monimuoto-opiskelun päiväopintojen sijaan. Monimuoto-opiskelu tarjoaa myös opiskelijalle enemmän joustavuutta ja mahdollistaa opiskelun toiselta paikkakunnalta käsin. Opiskelu työn ohessa vaatii kuitenkin itsekuria ja erittäin hyviä ajankäytön hallintataitoja.

Restonomiopintojen alkuvaiheessa perehdytään ensin opiskelutekniikkaan ja sähköisen opiskelumaailman ohjelmiin. Restonomiopintojen johdantona voisi pitää jatkuvan itsereflektoinnin eli oman oppimisen arvioinnin ja raporttien kirjoittamisen opettelua. Ne ovat itseohjautuvassa monimuoto-opiskelussa erittäin tärkeitä. Toisen ja kolmannen opiskeluvuoden aikana osaamisen syventyessä päästään sitten mukaan tapahtumien järjestämiseen, oikeiden yritysten toimeksiantoihin ja kehittämisprojekteihin.

Restonomiopinnot ja yleensäkin matkailuala on mielenkiintoisen verkostoitunut toimintaympäristö, jossa voi hyödyntää aiemmin työelämässä opittuja taitoja monipuolisesti. Opiskelu etenee yksilöllisesti oman elämäntilanteen ja opiskelusuunnitelman mukaisesti. Opintojen aikana tiimityötaidotkin kehittyvät, sillä ryhmätöitä tehdessä jokainen on vastuussa koko ryhmän työskentelystä, eikä sovituista ajoista tai tehtävistä voi luistaa. Usein ryhmän jäsenet ovat fyysisesti ympäri Suomea tai välillä ulkomaillakin, jolloin WhatsApp on ollut näppärä sisäisen viestinnän väline. Opintojen aikana sosiaalinen media tulee myös tutuksi, sillä sähköinen markkinointi eri kanavissa kuuluu oleellisesti opintoihin. Niiden myötä olen päivittänyt oman osaamiseni tälle vuosituhannelle vasta restonomiopinnoissa. Koen olevani nyt valmiimpi jatkuvasti muuttuviin työelämän pyörteisiin enkä kauhistele uusia tapoja toimia.

Lähipäiväjaksoja on keskimäärin neljä kertaa vuodessa, jotka ovat 2-3 päivän mittaisia. Ajankohdat ilmoitetaan kuitenkin jo hyvissä ajoin, jolloin itselle jää hyvin aikaa järjestellä tarvittaessa matkalippu- tai työvapaa-asioita. Monimuoto-opiskelukin on ihan yhtälailla kokopäiväistä opiskelua, jota tuetaan Kelan ateriakortin ja opiskelija-alennusten muodossa, kuten päiväopintojakin.

Monimuoto-opinnoissa netissä järjestettäviä luentoja on noin kahden viikon välein kahtena päivänä peräkkäin. Kuvailisin opiskelun olevan hyvin työelämälähtöistä, mikä näkyy opettajien pitämillä virtuaaliluennoilla käytännön esimerkeissä, vierailevien yritysedustajien esityksissä ja ajan hermolla olevissa opetusmenetelmissä. Englannin ja ruotsinkielen lisäksi opinnot mahdollistavat myös muiden kielien opiskelun oman kiinnostuksen mukaan. Opintoihin kuuluu lisäksi kaksi harjoittelujaksoa. Ensimmäinen on perusharjoittelu, jonka voi suorittaa kun alan perusteet ovat hallussa ja kun ensiapukortti, matkailualan turvallisuuspassi, anniskelu- ja ympäristöpassi on suoritettu. Toisen eli syventävän harjoittelun aikana tehdään teoreettisesti perusteltu kehittämisprojekti harjoittelupaikkaan. 

Restonomi voi työllistyä muun muassa kansainvälisiin kehittämis-, palvelu- tai asiantuntijatehtäviin. Työ voi olla sesonki- tai projektiluontoista hankkeisiin tai muihin toimeksiantoihin liittyvää tai esimiestyötä esimerkiksi hotellissa, ravintolassa tai matkatoimistossa. Restonomi voi toimia myös tapahtumanjärjestäjänä tai hyvinvointi- ja luontomatkailun parissa. Näin ollen restonomin tutkinto antaa monipuolisen osaamisen matkailualan eri tehtäviin, joten olen sen vuoksi luottavainen työllistymisen suhteen vaikka työ saattaa, ainakin aluksi olla sesonkiluontoista tai määräaikaista.

Itse olen työskennellyt ammatillisena opettajana terveydenhuoltoalalla opiskelujeni ohella. Voin mielestäni hyvin yhdistää osaamisalojani ja erikoistua hyvinvointimatkailuun. Myös oma toiminimi on valmiina, jos polkuni johtaakin yrittäjyyteen. Tarkempien urasuunnitelmien suhteen olen kuitenkin hyvin avoin. Syventävän harjoitteluni ajan nautin työskentelystä lempipaikassani Suomen Luontokeskus Haltiassa Nuuksiossa; kuka tietää mihin suunnitelmiin tämä kokemus vielä johtaa.


Tällä alalla projekti-, asiantuntija- tai kehittämistehtävissä palkkaus on korkeampi kuin niin sanotuissa suorittavan työn palkkauksissa. Vuoro- ja viikonlopputyöstä saa asianmukaiset lisät, mutta mielestäni työn arvo muodostuu kuitenkin myös paljon muusta kuin euroista. Työelämässä ja varsinkin johtotehtävissä tarvitaan monitaituruutta, jota olen kyllä saanut Lapin AMKin restonomiopinnoissa. Vielä on opinnäytetyön tekeminen ja valmistuminen edessä, mutta voin lämpimästi suositella tätä seikkailua kaikille restonomiopinnoista kiinnostuneille.



-Nina Reivonen, restonomi monimuoto-opiskelija



Monimuoto-opiskelua vakituisen työn ja perhe-elämän ohessa



Olen tehnyt töitä hotelli- ja ravintola-alalla noin 20 vuotta, vaikka olenkin koulutukseltani sähköteknikko. Hiljattain minulle kuitenkin tarjoutui sopiva hetki opiskella itselleni työhöni sopiva tutkinto, sillä lapseni alkavat olla jo sen verran isoja, etteivät he vaadi enää niin paljoa aikaa.

Pou Gascon David (restonomi) v2.jpgPäädyin opiskelemaan Lapin AMKiin, koska asun Sinetässä ja työskentelen Rovaniemellä. Lisäksi huomasin Lapin AMKin tarjoavan hyvän mahdollisuuden monimuoto-opiskelulle, sillä niiden ansiosta pystyn hyvin aikatauluttamaan itse opiskeluaikaani työn ohella.

Monimuoto-opintoihin kuuluu paljon itsenäistä opiskelua, mutta myös ryhmätyöskentelyä. Lähes kaikki luennot ovat ilincissä, eli netissä. Jos tunneille ei pääse osallistumaan livenä, niin tunnit on mahdollista kuunnella jälkikäteen. Rovaniemellä pidettäviä lähitunteja meillä on muutaman kerran vuodessa. Lisäksi opintoihin kuuluu työharjoittelua, myös erilaisiin projekteihin osallistuminen on mahdollista. Työssäkäyviä opiskelijoita on huomioitu opinnoissa hyvin ajankäytönsuunnitelmalla ja opintojen alkuvaiheessa jokainen opiskelija tekee oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman vastuuopettajansa kanssa. Ryhmätöitä kuuluu opintoihin myös sen takia, että opiskelijat voivat auttaa ja tukea toisiaan.

Eri vuosikursseilla käytäviä aiheita restonomin opinnoissa ovat muun muassa asiakaslähtöisyys ja vieraanvaraisuus, turvallisuus matkailu- ja ravitsemisalalla, matkailualan englanti, markkinointi, vastuullinen esimiestyö, ostot ja hankinnat, lainsäädäntö, hinnoittelu ja talous, projektien hallinta, alan prosessit, kannattavuusseuranta ja johtaminen. Tämä ala oli minulle tosiaan jo entuudestaan tuttu, sillä olen työskennellyt ravintolassa jo 15 vuotiaana. Tällä hetkellä olen 37 vuotias ja olen tehnyt alan töitä ravintolassa, baarissa, yökerhossa, kahvilassa, hotellissa ja huvipuistossa, joten työkokemusta minulla on paljon alalta. Tästä huolimatta olen restonomiopintojen myötä oppinut käsittelemään alaan liittyviä asioita ja tietoja paljon laajemmin sekä päässyt myös verkostoitumaan paremmin. Tämän ansiosta koen, että tulevaisuuteni on täynnä mahdollisuuksia.

Mielestäni haastavinta opinnoissa on ajankäyttöhallinta ja sopivan tasapainon löytäminen työn, opiskelun ja oman elämän välillä. Mukavinta opinnoissa puolestaan on loistava verkostoitumismahdollisuus ja oman tiedonhallinnan kehittäminen ja se, että saan opiskelusta kaiken mitä en saa työpaikalta. Pääsen lisäksi oppimaan uusia ja tulevia trendejä, sekä tutustumaan muihin alan edustajiin. Yleisesti ottaen monimuoto-opinnot ovat mielestäni paras vaihtoehto, työssäkäyville tai henkilöille, jotka muuten vain tarvitsevat elämässään omaa aikaa. Tällainen opiskelutyyli mahdollistaa oman opiskelun aikatauluttamisen. Itsekin valitsin monimuoto-opinnot päiväopintojen sijaan juuri sen takia, että minulla on vakituinen täysituntinen työ, perhe ja talous hoidettavana, sekä harrastuksia.

Koen, että tällä hetkellä matkailu-, hotelli- ja ravintola-alalta työllistyy Lapissa hyvin valmistumisen jälkeen, sillä täällä ei ole enää pelkkää talvisesonkia vaan sesonki laajenee kovalla vauhdilla, ja matkailijoita on syksyn ja kevään lisäksi myös kesällä. Valmistumiseni jälkeen uskon saavani mahdollisuuden laajentaa kokemustani, tai tilaisuuden kokeilla uusia asioita.

Restonomi voi työllistyä esimerkiksi esimiestason työtehtäviin muun muassa ravintolassa tai matkailuyrityksessä. Työllistyminen voi kuitenkin tapahtua jopa myös myynnin tai markkinoinnin eri tehtävissä. Rovaniemi on tällä hetkellä melko varma paikka saada tämän alan töitä, sillä hotellit, ravintolat kuin matkailuyrityksetkin ovat kovassa käytössä. Omat urasuunnitelmani valmistumisen jälkeen keskittyvät lähinnä siihen, että haluan saada enemmän kokemusta majoitusalalta ja sen johtamisesta, sillä oman pienen majoitusyrityksen perustaminen on ollut mielessä.

Suosittelisin monimuoto-opintoja myös muille, koska opinnot ovat joustavia, kiinnostavia ja opiskelumuotona hyvä. Restonomiopintoja puolestaan suosittelen sen vuoksi, että koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta ja kehittää itseään. Juuri tällä alalla on tärkeää pysyä ajan hermoilla, ja restonomiopinnoista saa kyllä kaikki alalla tarvittavat välineet.

 

David ”Taavi” Pou Gascón, restonomi monimuoto-opiskelija

 



Matkalla huipulle – urapolku Visit Ylläksen markkinointikoordinaattoriksi



Laura Hokajärvi RESTO.jpg
Nykyinen työni sijaitsee Ylläksellä, upeissa maisemissa ja harrastusmahdollisuuksissa - ja tällä on suuri merkitys myös työn mielekkyyteen! Ylläs on ollut aina lähellä sydäntäni ja olen erittäin iloinen voidessani työskennellä Visit Ylläksen markkinointikoordinaattorina.

Markkinointikoordinaattori kaikilla oikeuksilla

Ennen Visit Ylläksen markkinointikoordinaattoriksi ryhtymistä olin vuoden verran matkailuyhdistyksen tapahtuma- ja somekoordinaattorina. Kuluva vuosi uudessa tehtävässä on ollut sekä haasteellinen että antoisa, ja antanut todella paljon uutta tietopohjaa ja kokemusta niin tapahtumien järjestämisen kuin some-maailman näkökulmastakin. Päätavoitteenani markkinointikoordinaattorina on kasvattaa sesongin ulkopuolisia matkailun asiakasvirtoja koordinoiden ja tukien Ylläksen tapahtumia. Käytännössä tämä edellyttää kiinteätä yhteistyötä paikallisten tapahtumajärjestäjien - niin yritysten, yhdistysten kuin yksityishenkilöiden - kanssa. Lisäksi markkinoimme tapahtumia ja viestimme matkailijoille ja medialle itse matkailukeskuksessa.

Tavalliseen viikkooni kuuluvat ajankohtaisten tapahtumien osalta tapaamiset tapahtumajärjestäjien kanssa ja jatkuva tulevien tapahtumien suunnittelu. Useimmiten minulla on kaikki oikeudet tapahtumien kotisivuille ja Facebook-tileille, jotta voin hoitaa suoraan sisällöntuotannon ja muut tarvittavat päivitykset. Erilaiset printtimateriaalit työstän yhdessä paikallisen graafikon ja painatustoimiston kanssa. Lisäksi työtehtäviini kuuluu matkailualan messujen koordinoiminen, alue-esitteet, mediavierailuiden toteuttaminen yhteistyössä Visit Finlandin kanssa ja taloushallinnon tehtävät.

Merkittävä osa työajastani menee Ylläksen monipuolisten sosiaalisen median kanavien ja kotisivujen päivittäiseen sisällöntuotantoon ja kehittämiseen. Viime vuonna toteutettu Ylläksen kotisivujen uudistaminen oli laajuudessaan suuri urakka. Päivitän säännöllisesti kotisivujen kuvamateriaaleja ja sisältöjä, mukaan lukien eri kieliversiot. Ylläksen some-kanavista Facebook on tärkein, ja päivittäisiin rutiineihini kuuluvat itse tuotetun sisällön ja jaettujen artikkelien sekä uutisten vieminen Ylläksen sivulle, kotisivuille ja Twitteriin. Myös instagram-tilille lisätään päivittäin uusi kuva ja sisältöä, jaettavaksi edelleen Twitterissä ja kotisivuilla. Kuvat ovat toisinaan minun ottamiani, mutta pääsääntöisesti käytämme Ylläksellä kuvaavien instagrammaajien kuvia. Lisäksi vastaan somekanavien kommentteihin ja asiakaspalautteisiin.

Paluu koulunpenkille uutta oppimaan

Opiskelin Lapin ammattikorkeakoulussa matkailun koulutusohjelmassa vuosina 2012-2015 ja valmistuin Restonomi AMK-tutkintoon puoli vuotta etuajassa. Opintoihin kuuluvat harjoittelut suoritin rovaniemeläisessä kokoushotellissa, ja opinnäytetyöni käsitteli tunnetun ohjelmapalveluyrityksen laatu- ja perehdytysasioita. Monimuotoinen opiskelu - etä- ja lähiopiskelujen yhdistelmänä - on erittäin hyvä tapa opiskella, vaikka se vaatii suuren motivaation opiskelijalta. Ajattelen, että mitä enemmän kurssien suorituksen käytännön tehtävissä on mahdollista joustaa, sen mielekkäämpää se on oppimisen kannalta.

Olin opiskellut matkailualaa viimeksi 90-luvulla. Vaikka olin työskennellyt sen jälkeen pelkästään matkailualalla minusta tuntui, että halusin päivittää tietojani. Vaikka olisin voinut HOTata (aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) useampia ensimmäisen vuoden ns. perustiedon kursseja, valitsin niiden suorittamisen käytännön tasolla - ajatellen juuri tietojen päivittämisen tarvetta. Koen, että tästä valinnasta oli erityisen paljon apua ajatellen tulevia työtehtäviäni. Opinnot kehittivät suuresti myös sisällöntuotannon ja kirjoittamisen taitojani.

Parhaat muistot käytännön töistä

Opiskeluajalta on jäänyt monia hyviä muistoja. Päällimmäisinä mielessä ovat kuitenkin käytännön oppimisen asiat. Sain suorittaa ruokatuotannon kurssin osallistumalla Lapin yliopiston luontomatkailun kenttäkurssilaisten muonitustehtävään Ylläksellä. Tehtävä sisälsi neljän päivän ajan viidentoista hengen kaikki ruokailut, eli suunnittelun tuotekorttien ja katelaskennan avulla sekä käytännön toteutuksen. Toinen hieno muisto on kokous- ja kongressipalveluiden kurssin suorittaminen korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivillä Levillä, jossa pääsin käytännön tasolla tutustumaan ison kokoustapahtuman järjestelyihin. Myös harjoittelu kokoushotellin myyntipalvelussa toi kokonaan uuden näkökulman myyntipalvelun monipuolisiin tehtäviin käytännön tasolla. Esimerkiksi erilaisten varauskanavien hallinnointi oli minulle uutta asiaa. Kaiken kaikkiaan opiskeluaikana oli myös antoisaa kuulla käytännön tasolla yrittäjiltä heidän omista urapoluistaan ja yritysmaailman haasteista.

Matkailualan työkokemukseni yli 15 vuoden ajalta sisältää paljon käytännön töitä ja erilaista taustasovelluksien hallintaa. Työtehtäviin on kuulunut asiakastuki- ja koulutusprojekteja, asiakkuuksien hoitoa, projektinhallintaa, myyntiä ja markkinointia. En pidä itseäni erityisen teknisenä ihmisenä enkä ole tietotekniikkaa juurikaan opiskellut, mutta työuraani on kuitenkin kuulunut paljon IT-alan tehtäviä ja ne ovat edellyttäneet teknisten asioiden ymmärrystä. Miellän silti vahvuuteni olevan asiakkaiden ja asiakkuuksien hallinnassa sekä järjestelmällisyydessä. Tämä tunne vahvistui edelleen opiskellessani, ja pidän tällä hetkellä mielekkäämpänä ihmisten ja käytännön asioiden kanssa toimimista kuin IT-alan tausta-asioiden hoitamista.

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen opiskeluun Lapin ammattikorkeakoulussa ja tähtään mahdollisimman pian ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinnon suorittamiseen. Isot kiitokset kaikille opiskelukavereilleni, opettajille ja etenkin omille tutoreille Päivi Hanni-Vaaralle ja Minna Sipposelle!

- Laura Hokajärvi, markkinointikoordinaattori, Visit Ylläs



Lehtorina restonomikoulutusohjelmassa – innostavaa ja inspiroivaa!



Heidi Kaihua restonomi.jpg
Työkuvani on ihanan laaja - päivät eivät tosiaankaan ole samanlaisia. On upeaa seurata toimivaa ryhmädynamiikkaa ja sen voimalla saavutettua oppimista. Asiantuntijana toimiminen erilaisissa hankkeissa vie minut lähelle elinkeinoa ja kehittää samalla omaa osaamistani.

Matkailuala veti mukaansa

Lukion ja lähihoitajatutkinnon jälkeen sain tilaisuuden työskennellä huskyfarmilla. Tämän työn myötä varmistui, että matkailuala on minun juttuni. Lähdin opiskelemaan matkailun restonomiksi ja valmistuin vuonna 2005. Tämän jälkeen työskentelin mm. Santamuksessa, Matka-Vekassa sekä Lapin Matkailussa. Vuonna 2009 valmistuin restonomin ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta ja 2011 sain takataskuuni opettajan pedagogiset opinnot.

Opinnot auttoivat minua katsomaan matkailualaa monesta näkökulmasta. Sain luotua verkostoja Innoakatemiassa, jossa toteutimme lähes kaikki opintomme projekteina eri yrityksille. Tätä työelämäläheistä oppimistapaa olen halunnut myös jatkaa omassa opetustyössäni. Mieleenpainuvin opiskelumuistoni on ohjaajien antama tuki projekteja tehdessä. Kaikkea ei annettu valmiina, aina sai erehtyä, mutta harhareitiltä ohjattiin tarvittaessa takaisin oikeaan suuntaan.

Kipinä opettajuuteen syttyi

Valmistuessamme ensimmäisinä matkailualan ylemmästä ammattikorkeakoulusta meille tarjottiin mansikkakakkukahvit. Kakkukahvien lomassa silloinen rehtori Tienranta kertoi ylpeänä, että olisimme aina tervetulleita töihin ammattikorkeakouluun. Juuri silloin kipinä minun kohdallani syttyi. Halusin töihin Lapin ammattikorkeakouluun.

Haluan tarjota opiskelijoille samanlaisia ammattiin valmentavia elämyksiä, mistä olen itsekin saanut nauttia - ja kunnianhimoisena vähän enemmänkin. Opettajan roolin muuttuessa ohjaan opiskelijoita esimiestehtäviin matkailualle, konseptoinnin, tarinallistamisen ja matkailun turvallisuuden saloihin. Saan motivaatiota opiskelijoiden onnistumisista ja pidän tärkeänä kannustaa heitä saavutusten tiellä. Tyypillinen työpäiväni koostuu esimerkiksi laajasta opetussuunnitelmatyöstä opiskelijoiden työpajojen ohjaukseen ja opetukseen.

On upeaa työskennellä tutussa opinahjossa ja entisten opettajieni rinnalla, edelleen arvostaen heidän ammattitaitoaan. On myös mahtavaa nähdä oman organisaation huima kehitys ja se, että pysymme työelämän muutoksessa mukana!

- Heidi Kaihua, lehtori (matkailu), Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI)/ Lapin ammattikorkeakoulu



Managerista leaderiksi – Rovaniemen kautta Ouluun hotellinjohtajaksi



Juha Kolehmainen RESTO.jpg
Mistä löytyy Oulun hotellien ykkönen? Se on mitä ilmeisimmin kiinni siitä, että minkälaisia mittareita ykkössijan mittaamiseen käytetään. Minulle Oulun paras hotelli on tietysti oma työpaikkani – Scandic Oulu. Kun en osaa järkevästi mistään muustakaan haaveilla, niin minulla on myös mielestäni maailman paras työ toimiessani hotellinjohtajana Scandic Hotels Oy:n palveluksessa.

Oulu on hotelliyrityksen kannalta katsottuna mielenkiintoinen kaupunki, sillä Oulussa hotellien liiketoiminta voidaan tiivistää mielestäni näin: sopivasti kapasiteettia suhteessa kysyntään. Tämä tilanne takaa ainakin vielä toistaiseksi sen, että oululaiset hotellit pärjäävät toiminnassaan keskimääräistä paremmin, sillä hotellien käyttöaste ja huonetuotto ovat Suomen kolmanneksi parhaalla tasolla (tilastokeskus 11/2016). Edelle kiilaavat ainoastaan Helsinki ja Vantaa.

Hotellinjohtajan työpäivä aamiaiskattauksesta some-päivityksiin

Pidän nykyisestä työstäni hyvin paljon, sillä vaikka hotellimme on osa Pohjoismaiden suurinta hotelliketjua, on ympärillämme riittävästi tilaa itsenäiseen päätöksentekoon ja nopeaan reagointiin, jos sellaiseen tulee tarvetta.

Tyypilliseen työpäivääni kuuluu itse määrittelemäni sekoitus ns. paperihommia ja ihmisten kanssa keskustelua, tekemistä ja olemista. Saatan aloittaa aamuni auttamalla aamiaishoitajaamme selviämään hetkellisestä ruuhkasta ja mennä sen jälkeen toimistohommiin, kunnes palaan ravintolaamme ja autan lounaan kattamisessa. Toisinaan tilanne voi olla sellainenkin, etten malta tai ehdi siirtyä exceleiden yms. parista ”oikeisiin töihin”, sillä tehtäviini kuuluu myös tulevaisuudestamme huolehtiminen. Tämä tarkoittaa varsin laajaa tehtäväkenttää kiinteistöömme liittyvistä asioista aina työkavereideni hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtimiseen.

Tässä yhteydessä on kuitenkin hyvä nostaa esille yksi asia, joka vie ajastani yhä suuremman siivun: asiakaspalautteet. Seuraamme tällä hetkellä aika tiiviisti erilaisista kanavista saamiamme palautteita ja pyrimme reagoimaan niihin ilman pitkiä viiveitä. Näitä sosiaalisen median kanavia, joihin edellä viittaan, ovat esimerkiksi Booking.com, Tripadvisor, Google, Facebook ja Expedia. Onnekseni voin todeta, että saamme vain harvoin osaksemme negatiivista palautetta, joten positiivisiin palautteisiin kirjailee vastineita melkeinpä mielikseen. Sanottakoon vielä, että tokihan olemme jakaneet nämä kanavat ja monta muutakin tehtävää keskenämme vastuualueisiin, joten en suinkaan huolehdi läheskään kaikista asioista yksin. Aikaa jää siis muuhunkin touhuamiseen.

Määrätietoista opiskelua kohti päämäärää

Joku voi olla tässä vaiheessa lukemaansa kiinnostunut siitä, miten olen päätynyt nykyiseen tehtävääni. Olen tehnyt hotellinjohtajan töitä nyt runsaat 11 vuotta. Tie tähän pisteeseen on ollut aika pitkä ja myönnän, että se on tuntunut joskus urani alkuaikoina hieman kivikkoiselta. Tekemiseni on kuitenkin ollut aina päämäärätietoista, sillä olen opiskellut alaa lukion jälkeen ahkerasti ja yrittänyt tehdä siinä samalla hotelli- ja ravintolatöitä mahdollisimman monipuolisesti. Olen työskennellyt ruokaravintoloissa, tanssiravintoloissa, baareissa ja hotellien vastaanotoissa eri rooleissa, joten tunnen hotellien monipuoliset työtehtävät jo verrattain hyvin.

Koulutukseni voisin tiivistää muotoon eMBA, restonomi AMK. Alkuperäinen koulutukseni on hotelli- ja ravintolaesimiehen tutkinto vuodelta 1996, opinahjon oltua legendaarinen Rovaniemen hotelli- ja ravintolaoppilaitos (RHROL). Paljosta on kiittäminen Naaskon Jaakkoa, Autin Selma-Leenaa, Vankan Merjaa, Karkkolan Seppoa, Maaningan Tanjaa ja monia muita, jotka ovat kohdalleni osuneet. Opiskelin itselleni takataskuun myös ammatillisen opettajan pätevyyden viime vuosikymmenellä Jyväskylässä, joka ei sekään ollut hukkaan heitettyä aikaa.

Ammatillinen kehityskaari


Nämä kaikki opinnot ovat tukeneet ammatillista kehittymistäni ehkä enemmän kuin osaan edes aavistaa. RHROL:ssa viettämäni vuodet takasivat minulle vahvan käytännön osaamisen, josta on ollut todella paljon hyötyä kaikkien näiden vuosien varrella. Ammattikorkeakoulun ja Lapin Yliopiston eMBA –koulutus avarsivat ajattelumaailmaani niin, että näen metsän puilta, osaan toimia muuttuvassa toimintaympäristössä rationaalisesti ja pystyn luomaan omasta työpaikastani menestyvän yksikön yhdessä työkavereideni kanssa. Professori Meriläinen taisi aikanaan osua ”managerista leaderiksi” – lausahduksellaan oikeaan joitain vuosia sitten, sillä olen kenties itsekin tuollaisen kehityskaaren kulkenut. En tosin olisi osannut kaarta kulkea ilman opiskelumahdollisuuksia.

Olen myös siinä mielessä onnekas, että olen saanut tehdä töitä ja opiskella Rovaniemellä, Lapin matkailun ytimessä, kolmella eri vuosikymmenellä ja nähdä matkailun kehittyvän ylä- ja alamäkineen. Matkailu, ja erityisesti Lapin matkailu, elää vahvaa kasvukautta, joka tarjoaa alamme ammattilaisille leipää pöytään - aivan kuten se on tarjonnut elannon minullekin jo noin 20 vuoden ajan. Tiedän, että Lapista valmistuu jatkossakin motivoituneita ammattilaisia ja hyviä esimiehiä pyörittämään matkailubisnestä Suomessa - ja muuallakin maailmassa.

- Juha Kolehmainen, hotellinjohtaja, Scandic Oulu


Näköalapaikka kansainvälisen laivayhtiön markkinointipäällikkönä



Samuli_Heiskala RESTO.jpg
Olen viettänyt lähes koko työurani matkailun parissa. Nuorempana otin rohkeasti uusia haasteita vastaan ja muutin myös useamman kerran uusien työtehtävien perässä uusiin kaupunkeihin. Nämä kokemukset ovat muokanneet omaa osaamistani ja samalla ymmärrykseni matkailubisneksestä on kasvanut varmasti enemmän, kuin vain työskentelemällä yhdessä ja samassa kaupungissa.

Olen aiemmin toiminut erilaisissa esimiestehtävissä operatiivisella puolella, sekä vastannut brändien kehittämisestä sekä konseptien rakentamisesta tukitoiminnoissa. Nykyisessä työssäni vastaan Viking Linen Suomen markkinoinnista ja työkenttäni on erittäin monipuolinen. Työskentelen läheisesti myynnin, Revenue Managementin sekä reittipäälliköiden kanssa parhaan mahdollisen myynnin saavuttamiseksi. Osallistun erilaisiin kehitystyöryhmiin, joissa laivoilla tarjottavia tuotteita kehitetään ja uudistetaan. Työskentelen tiiviisti myös ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden, kuten media- ja mainostoimiston kanssa. Istun lisäksi Suomen johtoryhmässä, jossa ohjaamme yrityksen toimintaa Suomen, Venäjän ja Baltian maiden osalta.

Rovaniemellä on tehty ensiluokkaista työtä matkailuopetuksen saralla. Olen itse valmistunut kahdesti Rovaniemeltä, ensimmäisen kerran vuonna 2000 silloisesta Rovaniemen ammattikorkeakoulusta restonomiksi ja toisen kerran vuonna 2012, jolloin suoritin YAMK-opinnot matkailun saralta. Oman näkemykseni mukaan opintojen tehtävänä on antaa opiskelijalle perusymmärrys toimialasta, jota hän opiskelee. Yrityksillä on kuitenkin aina oma yrityskulttuurinsa sekä arvomaailmansa, joten opittuja tietoja pitää osata soveltaa ympäröivään toimintakenttään. Opiskelun tavoitteena on mielestäni myös opettaa ajattelua ja sitä, miten eri muuttujat, kuten vaikkapa talouden muutokset, vaikuttavat työskentelyyn ja yrityksen toimintaan. Valmiita vastauksia ei ole olemassa.


- Samuli Heiskala, markkinointipäällikkö, Viking Line