tyttokuva_banneri_1920x400px.JPG
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Hakijalle / AMK-tutkinnot / Restonomi, restonomikoulutus

Rovaniemi on loistava paikka matkailualan opiskelijalle

anna pälä, restonomi.jpg- Lukion jälkeen lähdin viettämään välivuotta tunturiin. Vietin elämäni yhden parhaista puolivuotisista Lapin mahtavissa maisemissa, ja siitä se ajatus sitten lähtikin. Pohjoisesta en halunnut enää lähteä, ja ravintola-ala iski ja lujaa. Hain siis Lapin ammattikorkeakouluun lukemaan itseni restonomiksi. Tunturissa ymmärsin Lapin matkailun olevan runsasta ja monipuolista, joten opiskelu juuri Rovaniemellä oli luontevaa, kertoo Anna.

Restonomit työllistyvät monipuolisesti matkailualan eri tehtäviin, erityisesti esimiestasolle käytännön taitojen riittäessä. Restonomeja työskentelee esimerkiksi ravintoloissa, hotelleissa, ohjelmapalveluyrityksissä ja matkailuliitoissa. Myös oman yrityksen perustaminen on monelle restonomille luontainen valinta. Jo opiskeluaikana työllistymismahdollisuudet ovat hyvät ja ne kannattaa hyödyntää käytännön osaamisen kartuttamiseksi. Itse toivon työllistyväni matkailualalla myynnin ja markkinoinnin pariin, kuten hotellin myyntipalveluun tai matkailuliiton markkinointiin.

Matkailu on kansainvälinen ja kasvava ala, joten työllisyys näyttää lupaavalta niin kotimaissa kuin ulkomaillakin. Trendit ja sesongit tekevät työstä monipuolista ja mahdollistavat itsensä jatkuvan kehittämisen. Rovaniemellä ja Lapissa riittää erilaisia matkailun työtehtäviä laidasta laitaan. Kehittyvä ja jatkuvassa muutoksessa oleva ala haastaa työntekijöitään ja sesonkiluonteisuus opettaa paineensietokykyä. Yleinen palkkataso ei ole päätä huimaavaa, mutta keskitasoinen varsinkin vastuullisemmissa tehtävissä.

Koulu on todella työelämälähtöistä, ja tehtävänantoja tulee suoraan yrityksiltä. Perusopinnot koostuvat erilaisista projekteista, joihin sisältyy monesti luentoja ja ryhmätöitä. Aiheet vaihtelevat talousosaamisesta vieraanvaraisuuteen unohtamatta tuotesuunnittelua. Vapaa valinnaisissa opinnoissa on mahdollista valita erilaisia kieliä ja projektiopintoja. Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin ansiosta voimme valita opintokokonaisuuksia mm. yliopiston matkailututkimuksen koulutuksesta ja Lapin matkailuopiston puolelta. Osana opintoja tulee suorittaa yhteensä puoli vuotta harjoittelua, joka jakautuu perusharjoitteluun ja syventävään harjoitteluun.

- Ensimmäinen vuosi koostuu yleisluontoisemmista matkailun opinnoista. Myös kieliopintoja on mahdollista suorittaa ensimmäisen vuoden aikana. Toisena opiskeluvuotena opinnot syventyvät esimiestyöhön, hinnoitteluun ja tuotekehitykseen. Opinnoissa valitaan yksi erikoistumispolku, jonka vaihtoehtoina ovat konseptointi, tapahtumajärjestäminen ja englannin kielinen elämysmatkailu. Polkuopinnot alkavat toisena vuotena ja jatkuvat aina kolmannelle, jolloin katseet alkavat suuntautumaan myös opinnäytetyöhön. Kansainvälisyys on myös tärkeässä roolissa koko opiskeluajan ja vaihto- ja ulkomaanharjoittelumahdollisuuksia on paljon. Kaiken kaikkiaan restonomiopinnot tarjoavat yleisen teoriapohjan työelämään, joka on sovellettavissa eri työtehtävissä tulevaisuudessa, kertoo Anna.

Parasta opinnoissa on juuri työelämälähtöisyys, joka tuo opintoihin käytännöllisyyttä ja mielekkyyttä. Opiskeluaikana opintoja voi suunnata valinnaisuudella jo pitkälti kohti itselleen mieluisia aiheita ja näin olla mukana vaikuttamassa opintokokonaisuuteensa. Myös harjoittelupaikkoja hakiessa kannattaa suunnata juuri sinne, mikä itseä eniten kiinnostaa. Restonomiopintoja Lapissa suosittelen kaikille iloisille ja uteliaille matkailusta kiinnostuneille, jotka haluavat oppia asiakaspalvelun ammattilaisiksi ja kehittää tietotaitojaan matkailun eri osa alueilla. Rovaniemi tarjoaa monipuoliset ja työelämäläheiset puitteet opinnoille ja toimii aitona oppimisympäristönä ja esimerkkinä siitä, mistä kaikesta kansainvälinen matkailualue koostuu.

- Anna Pälä, Restonomiopiskelija - 

Monimuoto-opiskelua vakituisen työn ja perhe-elämän ohessa

Pou Gascon David (restonomi) v2.jpg

Olen tehnyt töitä hotelli- ja ravintola-alalla noin 20 vuotta, vaikka olenkin koulutukseltani sähköteknikko. Hiljattain minulle kuitenkin tarjoutui sopiva hetki opiskella itselleni työhöni sopiva tutkinto, sillä lapseni alkavat olla jo sen verran isoja, etteivät he vaadi enää niin paljoa aikaa. Päädyin opiskelemaan Lapin AMKiin, koska asun Sinetässä ja työskentelen Rovaniemellä. Lisäksi huomasin Lapin AMKin tarjoavan hyvän mahdollisuuden monimuoto-opiskelulle, sillä niiden ansiosta pystyn hyvin aikatauluttamaan itse opiskeluaikaani työn ohella.

Monimuoto-opintoihin kuuluu paljon itsenäistä opiskelua, mutta myös ryhmätyöskentelyä. Lähes kaikki luennot ovat ilincissä, eli netissä. Jos tunneille ei pääse osallistumaan livenä, niin tunnit on mahdollista kuunnella jälkikäteen. Rovaniemellä pidettäviä lähitunteja meillä on muutaman kerran vuodessa. Lisäksi opintoihin kuuluu työharjoittelua, myös erilaisiin projekteihin osallistuminen on mahdollista. Työssäkäyviä opiskelijoita on huomioitu opinnoissa hyvin ajankäytönsuunnitelmalla ja opintojen alkuvaiheessa jokainen opiskelija tekee oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman vastuuopettajansa kanssa. Ryhmätöitä kuuluu opintoihin myös sen takia, että opiskelijat voivat auttaa ja tukea toisiaan.

Eri vuosikursseilla käytäviä aiheita restonomin opinnoissa ovat muun muassa asiakaslähtöisyys ja vieraanvaraisuus, turvallisuus matkailu- ja ravitsemisalalla, matkailualan englanti, markkinointi, vastuullinen esimiestyö, ostot ja hankinnat, lainsäädäntö, hinnoittelu ja talous, projektien hallinta, alan prosessit, kannattavuusseuranta ja johtaminen. Tämä ala oli minulle tosiaan jo entuudestaan tuttu, sillä olen työskennellyt ravintolassa jo 15 vuotiaana. Tällä hetkellä olen 37 vuotias ja olen tehnyt alan töitä ravintolassa, baarissa, yökerhossa, kahvilassa, hotellissa ja huvipuistossa, joten työkokemusta minulla on paljon alalta. Tästä huolimatta olen restonomiopintojen myötä oppinut käsittelemään alaan liittyviä asioita ja tietoja paljon laajemmin sekä päässyt myös verkostoitumaan paremmin. Tämän ansiosta koen, että tulevaisuuteni on täynnä mahdollisuuksia.

Mielestäni haastavinta opinnoissa on ajankäyttöhallinta ja sopivan tasapainon löytäminen työn, opiskelun ja oman elämän välillä. Mukavinta opinnoissa puolestaan on loistava verkostoitumismahdollisuus ja oman tiedonhallinnan kehittäminen ja se, että saan opiskelusta kaiken mitä en saa työpaikalta. Pääsen lisäksi oppimaan uusia ja tulevia trendejä, sekä tutustumaan muihin alan edustajiin. Yleisesti ottaen monimuoto-opinnot ovat mielestäni paras vaihtoehto, työssäkäyville tai henkilöille, jotka muuten vain tarvitsevat elämässään omaa aikaa. Tällainen opiskelutyyli mahdollistaa oman opiskelun aikatauluttamisen. Itsekin valitsin monimuoto-opinnot päiväopintojen sijaan juuri sen takia, että minulla on vakituinen täysituntinen työ, perhe ja talous hoidettavana, sekä harrastuksia.

Koen, että tällä hetkellä matkailu-, hotelli- ja ravintola-alalta työllistyy Lapissa hyvin valmistumisen jälkeen, sillä täällä ei ole enää pelkkää talvisesonkia vaan sesonki laajenee kovalla vauhdilla, ja matkailijoita on syksyn ja kevään lisäksi myös kesällä. Valmistumiseni jälkeen uskon saavani mahdollisuuden laajentaa kokemustani, tai tilaisuuden kokeilla uusia asioita.

Restonomi voi työllistyä esimerkiksi esimiestason työtehtäviin muun muassa ravintolassa tai matkailuyrityksessä. Työllistyminen voi kuitenkin tapahtua jopa myös myynnin tai markkinoinnin eri tehtävissä. Rovaniemi on tällä hetkellä melko varma paikka saada tämän alan töitä, sillä hotellit, ravintolat kuin matkailuyrityksetkin ovat kovassa käytössä. Omat urasuunnitelmani valmistumisen jälkeen keskittyvät lähinnä siihen, että haluan saada enemmän kokemusta majoitusalalta ja sen johtamisesta, sillä oman pienen majoitusyrityksen perustaminen on ollut mielessä.

Suosittelisin monimuoto-opintoja myös muille, koska opinnot ovat joustavia, kiinnostavia ja opiskelumuotona hyvä. Restonomiopintoja puolestaan suosittelen sen vuoksi, että koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta ja kehittää itseään. Juuri tällä alalla on tärkeää pysyä ajan hermoilla, ja restonomiopinnoista saa kyllä kaikki alalla tarvittavat välineet.

David ”Taavi” Pou Gascón, restonomi monimuoto-opiskelija

Monimuoto-opiskelua toiselta paikkakunnalta käsin

NinaReivonen (restonomi, uusi kuva) v2.jpg

Päädyin opiskelemaan restonomiksi, sillä koin matkailualan kehittyvänä ja hyvin työllistävänä, mielenkiintoisena sekä kansainvälisenä alana. Tämän lisäksi halusin saada korkeakoulututkinnon, joka antaa käytännönläheiset ja laajat työnkuvamahdollisuudet. Hakeuduin opiskelemaan Lapin AMKiin, sillä lappilaisuus kiehtoi minua ja arvostin Lapin AMKia Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin vuoksi.

Aikuisena on usein sovitettava perhe- ja työelämä opiskeluiden lomaan, sillä ei ole taloudellisesti kannattavaa jäädä pitkäksi aikaa pois työelämästä. Tämä oli syy miksi itse valitsin monimuoto-opiskelun päiväopintojen sijaan. Monimuoto-opiskelu tarjoaa myös opiskelijalle enemmän joustavuutta ja mahdollistaa opiskelun toiselta paikkakunnalta käsin. Opiskelu työn ohessa vaatii kuitenkin itsekuria ja erittäin hyviä ajankäytön hallintataitoja.

Restonomiopintojen alkuvaiheessa perehdytään ensin opiskelutekniikkaan ja sähköisen opiskelumaailman ohjelmiin. Restonomiopintojen johdantona voisi pitää jatkuvan itsereflektoinnin eli oman oppimisen arvioinnin ja raporttien kirjoittamisen opettelua. Ne ovat itseohjautuvassa monimuoto-opiskelussa erittäin tärkeitä. Toisen ja kolmannen opiskeluvuoden aikana osaamisen syventyessä päästään sitten mukaan tapahtumien järjestämiseen, oikeiden yritysten toimeksiantoihin ja kehittämisprojekteihin.

Restonomiopinnot ja yleensäkin matkailuala on mielenkiintoisen verkostoitunut toimintaympäristö, jossa voi hyödyntää aiemmin työelämässä opittuja taitoja monipuolisesti. Opiskelu etenee yksilöllisesti oman elämäntilanteen ja opiskelusuunnitelman mukaisesti. Opintojen aikana tiimityötaidotkin kehittyvät, sillä ryhmätöitä tehdessä jokainen on vastuussa koko ryhmän työskentelystä, eikä sovituista ajoista tai tehtävistä voi luistaa. Usein ryhmän jäsenet ovat fyysisesti ympäri Suomea tai välillä ulkomaillakin, jolloin WhatsApp on ollut näppärä sisäisen viestinnän väline. Opintojen aikana sosiaalinen media tulee myös tutuksi, sillä sähköinen markkinointi eri kanavissa kuuluu oleellisesti opintoihin. Niiden myötä olen päivittänyt oman osaamiseni tälle vuosituhannelle vasta restonomiopinnoissa. Koen olevani nyt valmiimpi jatkuvasti muuttuviin työelämän pyörteisiin enkä kauhistele uusia tapoja toimia.

Lähipäiväjaksoja on keskimäärin neljä kertaa vuodessa, jotka ovat 2-3 päivän mittaisia. Ajankohdat ilmoitetaan kuitenkin jo hyvissä ajoin, jolloin itselle jää hyvin aikaa järjestellä tarvittaessa matkalippu- tai työvapaa-asioita. Monimuoto-opiskelukin on ihan yhtälailla kokopäiväistä opiskelua, jota tuetaan Kelan ateriakortin ja opiskelija-alennusten muodossa, kuten päiväopintojakin.

Monimuoto-opinnoissa netissä järjestettäviä luentoja on noin kahden viikon välein kahtena päivänä peräkkäin. Kuvailisin opiskelun olevan hyvin työelämälähtöistä, mikä näkyy opettajien pitämillä virtuaaliluennoilla käytännön esimerkeissä, vierailevien yritysedustajien esityksissä ja ajan hermolla olevissa opetusmenetelmissä. Englannin ja ruotsinkielen lisäksi opinnot mahdollistavat myös muiden kielien opiskelun oman kiinnostuksen mukaan. Opintoihin kuuluu lisäksi kaksi harjoittelujaksoa. Ensimmäinen on perusharjoittelu, jonka voi suorittaa kun alan perusteet ovat hallussa ja kun ensiapukortti, matkailualan turvallisuuspassi, anniskelu- ja ympäristöpassi on suoritettu. Toisen eli syventävän harjoittelun aikana tehdään teoreettisesti perusteltu kehittämisprojekti harjoittelupaikkaan. 

Restonomi voi työllistyä muun muassa kansainvälisiin kehittämis-, palvelu- tai asiantuntijatehtäviin. Työ voi olla sesonki- tai projektiluontoista hankkeisiin tai muihin toimeksiantoihin liittyvää tai esimiestyötä esimerkiksi hotellissa, ravintolassa tai matkatoimistossa. Restonomi voi toimia myös tapahtumanjärjestäjänä tai hyvinvointi- ja luontomatkailun parissa. Näin ollen restonomin tutkinto antaa monipuolisen osaamisen matkailualan eri tehtäviin, joten olen sen vuoksi luottavainen työllistymisen suhteen vaikka työ saattaa, ainakin aluksi olla sesonkiluontoista tai määräaikaista.

Itse olen työskennellyt ammatillisena opettajana terveydenhuoltoalalla opiskelujeni ohella. Voin mielestäni hyvin yhdistää osaamisalojani ja erikoistua hyvinvointimatkailuun. Myös oma toiminimi on valmiina, jos polkuni johtaakin yrittäjyyteen. Tarkempien urasuunnitelmien suhteen olen kuitenkin hyvin avoin. Syventävän harjoitteluni ajan nautin työskentelystä lempipaikassani Suomen Luontokeskus Haltiassa Nuuksiossa; kuka tietää mihin suunnitelmiin tämä kokemus vielä johtaa.

Tällä alalla projekti-, asiantuntija- tai kehittämistehtävissä palkkaus on korkeampi kuin niin sanotuissa suorittavan työn palkkauksissa. Vuoro- ja viikonlopputyöstä saa asianmukaiset lisät, mutta mielestäni työn arvo muodostuu kuitenkin myös paljon muusta kuin euroista. Työelämässä ja varsinkin johtotehtävissä tarvitaan monitaituruutta, jota olen kyllä saanut Lapin AMKin restonomiopinnoissa. Vielä on opinnäytetyön tekeminen ja valmistuminen edessä, mutta voin lämpimästi suositella tätä seikkailua kaikille restonomiopinnoista kiinnostuneille.

-Nina Reivonen, restonomi monimuoto-opiskelija

 

Restonomi saa hyvin oman alan töitä opiskeluaikana

haastattelukuva_Matti Lehtinen.JPG

Päädyin melkein sattumalta matkailualalle. Opiskelin ennen liikunta-alaa, mutta koska se ei tuntunut omalta, pistin hakemukset vetämään tieto- ja rakennustekniikkaan. Restonomi-opinnot olivat vasta kolmantena vaihtoehtona ja menin pääsykokeeseenkin vain hetken mielijohteesta. Onneksi menin! Rovaniemi on juuri sopivan kokoinen paikka, sekä tarpeeksi lähellä ja tarpeeksi kaukana kotipaikastani Sodankylästä.


Opinnot ovat olleet vaihtelevia. Olen tykännyt siitä, että opintojaksot ovat järjestelmällisiä kokonaisuuksia, joissa keskitytään muutamaan asiaan kerrallaan. Asiat käydään perusteellisesti läpi ja siirrytään sitten eteenpäin. Haastavuutta on sopivasti ja sitä lisätään kokoajan kun asiantuntemus ja tietämys kasvavat, itseäänhän voi toki kehittää muutenkin. Kuormittavuus on ollut hyvä ja tekemistä on riittänyt.

Kontaktiopetuksen määrä vaihtelee paljon riippuen viikosta. Joskus on täydet, ja joskus taas puolityhjät lukujärjestykset. Problem Based Learning-tutoriaalioppimiseen (PBL) tutustuimme ensimmäisenä vuonna. Ajatuksena PBL on hyvä, mutta vaatii mielestäni vielä kehittämistä. Se tulee tarkoittamaan enemmän itseopiskelua ja vähemmän kontaktiopetusta. Motivaation on oltava kunnossa ja löydettynä se sisäinen itseopiskelija, jotta työt tulee kunnolla tehtyä. Ongelmaperustaiset tehtävät olivat kuitenkin opettavaisia. On jäänyt mieleen monia asioita, jotka on itse oivaltanut annettujen ongelmien kautta. Kontaktiopetuksen lisääminen voisi lisätä myös tärkeitä oivalluksia. Meidän kaikilla opettajilla on vahva osaaminen ja tietotaito kaikilta restonomien osaamisaloilta, ja he mielellään jakavat tietouttaan opiskelijoille. Kontaktiopetuksen vähäisestä tuntimäärästä riippuen, on kaikki aika käytettävä tehokkaasti.

Opiskeluun kuuluu myös tavallisia luentoja ja paljon ryhmätöitä. Laajoja raportteja olemme kirjoittaneet muun muassa maailman taloudesta. Olemme opiskelleet katelaskentaa ja Excel-osaamista. Lainsäädännön kursseilta on jäänyt mieleen valmismatka- ja kuluttajansuojalakia. Asiakaslähtöisyyteen keskittyviä kursseja on ollut paljon, sillä siihen ollaan menossa jokaisella sektorilla. Myös tapahtumien järjestäminen on osa koulutusohjelmaa. Vappuna järjestettiin pieni tapahtuma omalla kampuksella yhdessä englanninkielisen restonomi-ryhmän kanssa osana Marketing & Sales – opintojaksoa.

Joulun aikaan kovimpana sesonkina meillä oli kenttäjakso, johon koulusta osoitettiin meille työpaikat. Koulu tekee yhteistyötä paikallisten matkailufirmojen kanssa. Pääsin itse Lapin Safarille töihin, ja jäin sinne töihin myös loppusesongiksi. Tein alle kolmeen viikkoon melkein kaksisataa tuntia töitä, eikä näin aikaa jäänyt töiden lisäksi kuin nukkumiselle. Jakso sisältyi yhteen opintokokonaisuuteen, jolle teimme vielä kokemuksistamme videon ja PowerPoint-esityksen.

Alan asiantuntijat ovat käyneet pitämässä luentoja ja me olemme päässeet myös yritysvierailuille tutustumaan toimintaympäristöihin. Vierailuja on tehty myös hiihtokohteisiin Luostolle ja Pyhälle. Koulun puolesta olemme saaneet suorittaa anniskelu-, hygienia-, matkailun turvallisuus-, ja ympäristöpassit sekä ensiapukortin. Ne kuuluvat suoraan meidän opinto-ohjelmaan ja niistä saa opintopisteet. Kerään nyt pisteitä nopealla tahdilla ja tavoitteenani on valmistua etuajassa. Vaihto-opiskeluakin olen harkinnut Saksaan, mutta en pidä sitä vielä ajankohtaisena. Syksyllä alkavasta tuutoroinnistakin saan opintopisteitä.

Suosittelisin kaikkia hakemaan restonomiopintoihin, sillä tämä ala vain kasvaa täällä Lapissa. Mitä paremmat puitteet, vaihtoehdot ja palvelut, sitä enemmän turistitkin on valmiita maksamaan. Meillä on jo joulupukki, revontulet, lunta ja lääniä. Vielä kun saataisiin kesämatkailu kukoistamaan talvimatkailun tavoin, alalla olisi aina sesonki. Restonomi voi tehdä todella monenlaisia hommia. Alalla ei ole sellaista tiettyä tehtävää mihin jämähdät. Ei ole väliä oletko tarjoilija, opas, ohjelmapalveluyrityksen työntekijä, päällikkö vai mikä, sillä kaikki tekevät kaikkea hommaa, siellä missä osaamista ja ylimääräistä käsiparia juuri silloin tarvitaan. Päällikötkin tiskaavat ja tarjoilevat silloin kun sesonkina hommaa on paljon. Tuleva opiskelija ei myöskään ole jämähtänyt juuri sille suuntaukselle mille on hakenut, sillä yhteisiä kursseja kaikkien restonomiopiskelijoiden kesken on paljon ja matkailun kursseja voi ottaa esimerkiksi lisää Lapin Yliopiston tai Matkailuopiston puolelta. Restonomien palvelusektorista kaikilla on varmasti jonkinlainen käsitys ennen kouluun tulemista, sillä jokainen on joskus käyttänyt hotellien, ravintoloiden ja kauppojen palveluita.

 -Matti Lehtinen, restonomiopiskelija