tyttokuva_banneri_1920x400px.JPG
Etusivu / Lapin ammattikorkeakoulu - Lapin AMK / Hakijalle / AMK-tutkinnot / Kuvataiteilija, kuvataide

KUVATAITEEN OPISKELIJALLA ON LAAJAT TYÖLLISTYMISMAHDOLLISUUDET

 

karuselli Juho Nevalainen.jpg

 

Olen ollut visuaalinen ihminen pienestä saakka. Piirtelin ja maalailin paljon ennen kuin 15-vuotiaana ostin ensimmäisen kamerani ja aloin valokuvaamaan. Kuvankäsittely tuli kuvioihin valokuvaamisen yhteydessä, ja myöhemmin olen hankkinut myös piirtopöydän ja alkanut piirtämään digitaalisia teoksia. Ammattiopisto Lappiassa luin itseni kuva-artesaaniksi ja vietin vielä vuoden Limingan taidekoulussa.

Ammattikorkeakouluopiskeluni Torniossa oli sen jälkeen kivuton jatkumo opintoihin. Lähes kaikki ystäväni asuvat Meri-Lapin alueella, joten tänne oli helppoa jäädä kun seuraa löytyy. Opiskelijayhteisöt ovat tiiviitä, ja koska Ruotsin rajakin on lähellä, niin meininki on myös kansainvälistä. Koulutilat ovat samat kuin Lappiassa opiskellessa ja koulutusohjelmassamme on myös osin samat ammattitaitoiset opettajat. He ovat rentoja ja hyväntuulisia, ja aina kannustamassa opiskelijoita monipuolisesti kaikenlaisessa taiteeseen ja kulttuuriin liittyvässä.

Koulutus painottuu digitaaliseen taiteeseen. Olemme opiskelleet muun muassa digitaalista maalaustaidetta, grafiikkaa ja 3D-mallinnusta, valokuvausta, kuvankäsittelyä, animaatioita, multimediaa, media- ja verkkotaidetta. Kävimme myös lyhyet kurssit liittyen videoiden äänten editointiin ja valaisuun. Meille opetetaan myös perinteisiä taiteenmuotoja, kuten piirtämistä, maalaamista, veistoa ja myös teoriaa liittyen semiotiikkaan ja tekijänoikeuksiin. Koulutukseen kuuluu myös vähintään yhden taidenäyttelyn järjestäminen.

Opiskelutapoja käytetään opiskelussa monipuolisesti. Välillä istumme taidehistorian tunneilla auditoriossa, kun taas piirustus ja maalaus-kurssilla saatamme hahmotella elävää mallia, joskus istumme luokassa ja opiskelemme taiteilijan ja freelancerin tekijänoikeuksia. Kahden viikon pituisen veisto-kurssin hyväksiluin osallistumalla muutaman luokkakaverin kanssa viikonlopun pituiseen Lumenveiston SM-kisatapahtumaan Kemissä. Kolmessa päivässä tuli tehtyä rankkaa fyysistä työtä 27h ja nukuttua alle seitsemän tuntia. Rankin viikonloppu mitä olen koskaan kokenut, mutta samalla myös yksi parhaista. Lumenveistoyhteisö otti meidät aloittelijat lämpimästi vastaan ja olivat aina auttamassa jos tarvitsimme työkaluja tai neuvoja.

Innomaraton kurssista on myös mukavia kokemuksia. Suoritimme sen yhdessä viestinnän opiskelijoiden kanssa. Meidät jaettiin ryhmiin, ja kaikkien piti toteuttaa jokin projekti. Meidän ryhmän hommaksi tuli suunnitella Lapin Yliopiston taiteiden tiedekunnalle mainosvideo. Oli hienoa päästä muiden alojen opiskelijoiden kanssa tekemään töitä.

Myös opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa kurssitarjontaan, esimerkiksi yksi ensi syksylle tulevista kursseista tulee meidän opiskelijoiden omasta aloitteesta. Kävimme kysymässä koulun johdolta, jos saisimme jotenkin parantaa Lapin AMKin Minerva rakennuksen ulkoasua. Johdolta tuli kommenttia, että tehkää suunnitelmat niin saattaa onnistua. Koottiin työryhmä ja yhteisesti valmisteltiin luonnoksia ja heiteltiin ideoita. Pomot tykkäsivät suunnitelmista ja ensi syksynä ainakin yksi seinämaalaus on varmasti tulossa Minervan etappitien seinään. Projektista tuli tosi hyvä fiilis, kun pääsi tekemään jotain pysyvää!

Koska koulutusohjelmamme painottuu digitaaliseen taiteeseen, meillä on kattavat työllistymismahdollisuudet. Itse olen ollut Tornion maakuntamuseolla kuvankäsittelijänä ja olen menossa sinne myös kesätöihin. Oppilaskunnalle olen tehnyt myös valokuvaushommia. Koulun sähköpostin kautta saa ilmoituksia suoraan toimeksiantajilta ja pääsee näin tekemään työtä asiakkaan kanssa. Asiakkaalle pyritään löytämään paras visuaalinen ratkaisu kuunnellen samalla kuitenkin hänen omia toiveitaan. Jos digitaaliset hommat ei sytytä, niin kuvataiteilijan ammattinimikkeen turvin voi hakea myös apurahaa taideprojekteille ja alkaa elämään boheemia taiteilijaelämää tai ryhtyä freelanceriksi. Työnimikkeitä voisi olla esimerkiksi valokuvaaja, kuvankäsittelijä, animaattori, taittaja, graafikko, kuvataiteilija, web-designer, ad-assistentti tai konseptitaiteilija. Kaikki on itsestä kiinni mitä aikoo tehdä. Taivas on vain rajana!

-Juho Nevalainen, kuvataiteen opiskelija

 

 

Kuvataiteen korkeakoulut sijoittuvat paljon etelään, mutta minä viihdyn paremmin pohjoisessa

pAULA pASANEN.jpg

 

Hain kuvataiteen koulutukseen koska olen kiinnostunut kuvataiteesta ja edellisessä koulussani (Lybeckerin käsi- ja taideteollinen opisto) puhuttiin paljon juuri tästä koulusta ja koulutuksesta.

Olen Pihtiputaalta kotoisin, enkä tiennyt Torniosta etukäteen mitään ja lähdin vain avoiminmielin katsomaan miten elo täällä lähtisi sujumaan. Kuvataiteen korkeakoulut sijoittuvat muuten paljon etelään mutta minä viihdyn paremmin pohjoisessa. Koulutus sisältää paljon yrittäjyys- ja markkinointiopintoja. Perinteistä piirrustusta ja maalausta on melko vähän ja koulutuksessa painotetaan digitaaliselle puolelle. Valokuvausta on paljon. Adoben perusohjelmista, kuten photoshopista ja illustratorista, opiskellaan perusteet.

Pääasiassa me opiskellaan Mac-luokassa tietokoneiden ääressä tehden samalla harjoituksia kun opettaja luennoi. Markkinoinnin opiskelu tapahtuu luennoilla. Projektiopintoja on tulossa kolmantena vuonna. Joskus on myös verkossa tapahtuvaa oppimista, iLincin välityksellä. Valokuvauksen opinnoista olen pitänyt eniten. Luennot ovat vapaamuotoisia ja me pääsemme tekemään paljon käytännön harjoituksia. Saamme myös toteuttaa omia projekteja. Suosittelen kuvataiteen alaa kaikille digitaalisesta mediasta, markkinoinnista ja yrittäjyydestä kiinnostuneille.

Valmistumiseni jälkeen päädyn varmaan tekemään töitä Freelancerina. Kuvataiteenosaajille kyllä riittää kaikenlaisia pieniä projekteja esimerkiksi yritysten nettisivujen ja logojen suunnittelusta. Toinen vaihtoehto on jatkaa koulutusta ja hakeutua opetuspuolelle.

- Paula Pasanen, Kuvataiteen opiskelija -